סגור
יונדאי איוניק 6
יונדאי איוניק 6. יונדאי מובילה במכירות, אך מפסידה לטסלה במסירות החשמליות (צילום: יצרן)

ניתוח
ותק המותג וגודל היבואן לא קובעים: דברים שלמדנו מדו"ח מסירות הרכב החצי שנתי

אתמול פורסם דו"ח המסירות החצי שנתי של 2023 בישראל והנתונים שנמצאים בו מתחת לפני השטח מאפשרים לנו להסיק לא מעט מסקנות לגבי התנהלות שוק הרכב בחודשים הקרובים. מסירות המותגים הוותיקים בירידה, השחקנים הסינים הקטנים נמצאים בבעיה ומה טסלה יכולה להסיק מהדו"ח?

אתמול (א') פרסם איגוד יבואני הרכב את דו"ח המסירות החצי שנתי של 2023 בישראל, והנתונים בו חושפים בפנינו את מה שכבר ידוע מראש: יונדאי מובילת השוק, טויוטה היא היפנית הכי נמכרת, הסיניות החשמליות תופסות נתח שוק על חשבון היצרניות הוותיקות וכיוצא בזאת.
הדו"ח חשוב ומעניין הפעם דווקא בגלל הנתונים שאינם נמצאים על פני השטח, נתונים שחושפים את מצבם האמיתי של לא מעט יבואני רכב ומותגים - ולא בהכרח לטובה. הנתונים מאפשרים לנו להסיק לא מעט מסקנות לגבי האופן בו שוק הרכב הישראלי יתנהג בחודשים הקרובים, ואולי גם לאחר מכן.
המותגים הוותיקים נמצאים בירידה. טויוטה, יונדאי וגם מאזדה רשמו ירידות בהיקף מסירותיהם. במקרה של יונדאי, מובילת השוק, מדובר בירידה של 6%, טויוטה ירדה ב-29%, מאזדה ירדה ב-4%, מיצובישי ב-16%, שברולט ירדה ב-30% וקיה לא ירדה ולא עלתה. הנתונים הדליקו כנראה נורה אדומה בוהקת אצל לא מעט יבואנים ,מה שיגרום לכמה אפקטים: המירוץ להשגת זיכיונות סינים יתגבר, המבצעים וההנחות יתעצמו והמכירות לציי רכב יתפסו בקרוב חלק ניכר מעוגת המכירות של היבואנים - אם לא עשו זאת כבר.
הקרב של טסלה מגיע לישראל. בדו"ח המסירות יש פילוח של יצרני רכב חשמלי בו הסינים שולטים ביד רמה: BYD מובילה את השוק, אחריה ג'ילי, אבל הקרב היותר מעניין מתרחש על המקום השלישי ומטה, מקום בו אומנם המכוניות אינן "מאס מארקט" אבל הן כן ריווחיות - כאן ממתינה הפתעה: המקום השלישי שייך לטסלה שמסרה 3,298 מכוניות, והיא נמצאת במקום טוב יותר מיונדאי במקום הרביעי עם 3,134 מכוניות חשמליות. ליונדאי יש קונה חשמלית, איוניק 5, איוניק 6, אבל לטסלה מחירים זולים על טסלה 3 ומודל Y בגרסת בסיס. המטרה של טסלה כיום כבר אינה להביס את יצרני הרכב הסיני העממי שבכל מקרה מייצרים רכבים זולים ממנה, המטרה היא להביס את יצרני הרכב הגדולים והוותיקים. בישראל זה קורה בהחלט.
השחקנים הסינים הקטנים בבעיה. בשנתיים האחרונות שוק הרכב הישראלי "נכבש" על ידי מותגים סינים חדשים: אייווייז, ליפמוטור ועוד רבים וטובים שהגיעו לכאן כדי ללמד אותנו שרכב חשמלי אפשר למכור עם מערך שיווק רזה, מוצר אחד ומערך שירות חסכוני. מדו"ח המסירות החצי שנתי נראה שזה לא בדיוק עובד: ל-AIWAYS, שלפי פרסומים בסין נמצאת בקשיים, יש השנה 368 מסירות, לליפמוטור 320, 181 מסירות למקסוס. אצל הלקוחות זה אמור להדליק נורה אדומה: המכונית הסינית שרכשו היא סוג של פריט עתידי לאספנים. יש בישראל מעט מאוד יחידות ממנו וכנראה שמוצרים טובים יותר ידחקו את רגליו - וזה עוד מצב טוב: ל-JAC יש 96 מסירות, ל-EVEASY יש 81 ול-WM MOTOR יש 3 מסירות, בזמן שהשיווק הרשמי של היצרנית בישראל עוד לא החל.
יבואן גדול לא מבטיח הצלחה סינית. חלק מהמותגים הסינים החשמליים חוסים בצל יבואני רכב ענקיים, כאלה שיש להם יכולת לשפוך תקציבי פרסום מפחידים, לגרום לחברות הליסינג לרכוש כל מכונית ולהפוך כל מותג לסיפור הצלחה. דו"ח המסירות ממחיש היטב שבכל הקשור ברכב סיני חשמלי, יש גבול להצלחה. MG שנחשבה בשעתו לחלוצה סינית בישראל הצליחה למסור בחצי שנה 689 חשמליות, זאת ביחס לכמעט עשרת אלפים BYD - כנראה שמישהו בלובינסקי מבין שיש בעיה. SERES של טלקאר מסרה 565 מכוניות, נתון רחוק מאוד ממעל 21 אלף קיה מכל הסוגים והמינים שטלקאר מסרה. לאורה, הסינית החשמלית של כלמוביל, יבואנית שרגילה למסור עשרות אלפי מכוניות בחודש, יש 486 מסירות. היבואנים נמצאים כעת בנקודה בה יצטרכו לבחור: האם להשקיע במותגים הסינים הקיימים או לחפש שלאגר חשמלי חדש.