סגור
טסלה 3 יונדאי איוניק 5 רכב חשמלי
טסלה 3 ויונדאי איוניק 5 (צילום: תומר הדר)

לוקחים טסלה בליסינג? שווי השימוש שלה גבוה מרכבים חשמליים אחרים באותה קטגוריה

הצניחה במחירי טסלה 3 לא נכנסה לחישוב שווי השימוש של רשות המסים. וכך מי שייקח כעת טסלה 3 יידרש לשאת בשווי שימוש שיחושב לפי 232 אלף שקל - אף שבפועל המחיר ירד ל-205 אלף שקל

לתשומת לב מחזיקי מכוניות טסלה 3 צמודות: שווי השימוש של טסלה 3 לשנה הנוכחית אינו כולל את הוזלת טסלה אשר התרחשה לפני שבועיים. כך עולה מעדכון שהפיצה רשות המסים.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", עיקר הבעיה הוא בעדכון של השיטה. כיום כל מחזיק רכב צמוד משלם מדי חודש שווי שימוש. שווי השימוש הוא סכום אשר מתווסף לשכר הברוטו, אשר מייצג כביכול את השימוש ברכב הצמוד (בין אם בליסינג ובין אם מהמעסיק) בשעות הפנאי. שווי השימוש מחושב לפי 2.48% מערך הרכב, כלומר אם מכונית עולה למשל 100 אלף שקל, אזי הסכום שיתווסף לשכר הברוטו של עובד שיבחר במכונית כזאת יהיה 2,480 שקל. במקרה של רכבים חשמליים – מחזיקי רכב כזה מקבלים מהמדינה הטבה נוספת על בחירתם: ניכוי של כ-1,200 שקל מסכום שווי השימוש. אבל כאמור - הבעיה היא בשיטה: שווי השימוש לרכב מחושב לפי המחירון הראשון שיבואן רכב מוציא בשנה, ובמקרה של טסלה, שהיתה הראשונה לפרסם מחירון חדש בתחילת השנה, מדובר במחיר גבוה של מעל 240 אלף שקל לדגם בסיס – שצנח בכמעט 40 אלף שקל אחרי שבועיים.
אבל צניחה זו לא הספיקה כדי להירשם בנתוני רשות המסים. ומעבר לכך, לפי רשות המסים, מחיר הרכב נרשם על ידי רשות המסים "תוך התאמות נדרשות למחיר הממוצע בפועל בשנת המס בה הוא נרכש לראשונה". כלומר ברשות המסים לקחו בחשבון את ההוזלה במידה מסוימת – אבל גם את העלייה מתחילת השנה.
התוצאה: מי שייקח כעת טסלה 3 צמודה בסיסית יידרש לשאת בשווי שימוש שיחושב לפי סכום של 232 אלף שקל, אף שבפועל המחיר של המכונית הזאת הוא 205 אלף שקל. אם נשווה את שווי השימוש למחיר של מכוניות חשמליות זולות ממנה, אזי נגלה עובדה מעניינת: מי שיבחר במכוניות מקבילות לטסלה 3, מכוניות שהן יקרות ממנה – ישלם דווקא שווי שימוש נמוך יותר כי ההוזלה של טסלה לא משתקפת במחירי שווי השימוש. לדוגמה: יונדאי איוניק 5, מכונית שתשמש בעתיד את שרי הממשלה, עולה כעת 214 אלף שקל בגרסת הבסיס, כלומר המחיר שלה גבוה ממחיר טסלה 3 חדשה בכמעט עשרת אלפים שקלים, אבל שווי השימוש החודשי שלה מחושב, כך לפי רשות המסים, לפי סכום מדויק של 213,900 שקל.