סגור
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5. שיעור ההתייקרות של היונדאי היא מה שקבע החשכ"ל - 7% (צילום: יצרן)

התנאי המוזר של משרד האוצר: העלו את מחירי החשמליות כדי להיכנס למכרז השרים

בכדי להימנע מהתייקרות מס הקנייה בינואר במכרז על צי הרכב הממשלתי, שלח החשכ"ל הודעה ליבואנים, לפיה המשרד יספוג את ההתייקרות החל מעלייה של 7%. ההחלטה עודדה ככל הנראה את היבואנים להעלות את המחירים בשיעור גבוה

האם במשרד האוצר יצרו תגובת שרשרת שייקרה מכוניות חשמליות? באוקטובר האחרון הודיע מינהל הרכב הממשלתי על פרסומו של מכרז ראשון לרכב חשמלי "בכיר" – כלומר רכב חשמלי אשר משתייך לקבוצה 5 ולקבוצה 6.
המכרז האמור אינו מכרז גדול כלל, היקפו הוא עשרות בודדות של מכוניות. אבל מכרז זה הוא היוקרתי ביותר בישראל: המכוניות הזוכות בו יוכלו לשמש את שרי הממשלה. יתרה מזאת, זהו המכרז הראשון בו שרי ממשלת ישראל יוכלו בכלל לבחור רכב חשמלי, מה שמשדרג את יוקרת המכרז לא רק בעיני תושבי המדינה אלא גם בעיני יבואני הרכב ויצרני הרכב.
אבל – חודשיים בלבד אחרי פרסום מכרז הרכב החשמלי הבכיר נכנס לתוקף שינוי רגולטורי חשוב: מס הקנייה על המכוניות החשמליות עלה מ-10% ל-20%. מדובר בהתייקרות שנקבעה מראש בשנת 2019, אבל בגלל לחצים מכיוון ועדת הכספים על משרד האוצר היה קיים סיכוי שעליית מס הקניה על הרכב החשמלי תתבטל.
מכיוון שכך, כמה שבועות אחרי פרסום מכרז הרכב החשמלי נשלחה ליבואני הרכב המתמודדים במכרז הודעה מהחשכ"ל שביקש "לשריין מקום" לפני עליית המחיר של הרכב החשמלי, אם זו אכן תתרחש בתחילת ינואר. לפי לשון ההודעה, אם המכונית החשמלית הזוכה במכרז תתייקר בשיעור מדויק של 7% ומעלה - אז מדינת ישראל תרכוש את המכונית במחירי 2023. לעומת זאת, אם שיעור ההתייקרות של המכונית החשמלית יהיה נמוך מ-7% – אזי מדינת ישראל תרכוש את המכונית במחירי 2022.
הסיבה להודעת החשכ"ל ליבואני הרכב היא העיתוי: בדרך כלל, כאשר יבואן רכב זוכה בחוזה התקשרות עם משרד האוצר, אז המחיר תקף לשנה אחת בדיוק, אבל הנסיבות של ינואר 2023 הן מיוחדות: מדובר בחודש בו מחירי החשמליות זינקו ובמשרד האוצר ביקשו להתכונן למקרה חריג זה.
בסופו של דבר במכרז הרכבים החשמליים הבכירים זכו שני דגמים: יונדאי איוניק 5 ברמת הגימור הבסיסית PRESTIGE וטויוטה BZ4X ברמת הגימור הבסיסית MOTION. מבחינת שיעור התייקרות ינואר של הטויוטה החשמלית עולה כי שיעור התייקרות ינואר של הטויוטה הוא 4.3% (מ-230 אלף שקל ל-240 אלף שקל). אך שיעור ההתייקרות של היונדאי בגרסה הספציפית המיועדת לשרים הוא בדיוק שיעור ההתייקרות שקבע החשכ"ל – כלומר 7%. כך, יונדאי איוניק 5 פרסטיז' עלתה עד ינואר 200 אלף שקל. כעת מחירה הוא 214 אלף שקל. גרסאות אחרות של יונדאי איוניק 5 שאינן מיועדות לשרים התייקרו בשיעור יותר נמוך. לדוגמה - איוניק 5 סופרים שעלתה 210 אלף שקל עולה כעת 224 אלף שקל, כלומר ההתייקרות היתה בשיעור של 6.6%. איוניק 5 "עילית" 2X4 שעלתה אשתקד 234 אלף שקל עולה כעת 249 אלף שקל – כלומר התייקרות בגובה 6.4% ואילו איוניק 5 עילית 4X4 שעלתה אשתקד 255 אלף שקל עולה כעת 270 אלף שקל - עלייה של 5.8%.
ממשרד האוצר נמסר: "לאור עליית המס הצפויה בשוק הרכבים החשמליים נקבע כי מחיר המחירון הקבוע לשנה לזוכים יתעדכן בהתאם וזאת רק בתנאי שמחיר זה יעלה ביותר מ-7%. יש לזכור כי מדובר במחיר המחירון הכללי המופנה אל כלל שוק הרכב, ובכמות רכישות קטנה באופן יחסי, שכן מכרז זה היה מיועד לרכבי מנכ"לים ושרים".