סגור
טסלה 3
טסלה 3 (צילום: אתר היצרן)

ניתוח
ההוזלה של טסלה בישראל היא מהלך שובר שוק, אך מה יקרה לבעלי המשומשות?

הורדת המחיר הראשונה בישראל מצד היצרנית האמריקאית היא לא פחות מרעידת אדמה בענף. כעת, יבואני החשמליות המתחרים שהעלו מחירים יצטרכו לחשב מסלול מחדש. במקביל, שוק המשומשות של טסלה צפוי להגיב בהתאם והמחירים שם צפויים לרדת משמעותית

הלילה זה קרה: טסלה ישראל הודיעה בפעם הראשונה על הורדות מחיר של דגמי המכוניות החדשים. מדובר במהלך שהוא בגדר "רעידת אדמה" לא פחות ממועד הגעתה המקורי של טסלה לישראל והשינוי התפיסתי שהוא יצר. אבל הפעם לא מדובר בהחדרה של מכוניות חשמליות לשוק הרכב הישראלי אלא בשינוי תמחירי חשוב בעידן של עליות מחיר.
הורדות המחיר של טסלה הן הורדות מחיר משמעותיות מאוד: מחיר טסלה 3 ברמת האבזור ההתחלתית היה לפני יומיים 242 אלף שקל "על הכביש" – עכשיו המחיר הוא 205,600 שקל. כלומר - מחירה של טסלה 3 חוזר לרמת המחירים שהיתה במרץ אשתקד. טסלה 3 לונג ריינג' שעלתה עד אתמול 289 אלף שקל עם מסים עולה כיום 252 אלף שקל. ואילו טסלה 3 ברמת הגימור הבכירה ביותר – הפרפורמנס - עולה כעת 289 אלף שקל במקום 319 אלף שקל אתמול.
המהלך של טסלה הוא מהלך לא פחות ממהפכני – אבל הוא לא ייחודי לישראל. במהלך השבועות האחרונים הודיעה טסלה על שורה של מהלכי הוזלות של מכוניות שמיוצרות במפעל הסיני משלל סיבות – שחלקן תקפות גם לגבי שוק הרכב הישראלי: הסינים לפתע מגלים מכוניות של יצרניות כדוגמת BYD ו-NIO, המכוניות של טסלה כבר אינן החדישות ביותר, והמפעל בסין פשוט צריך למכור את הסחורה.
אבל למהלך שבוצע בישראל יש משמעויות עמוקות הרבה יותר שהשפעתן כאמור אינה פחותה מן ההגעה הראשונית של טסלה לארץ. הסיבה לכך היא שטסלה חזרה בין לילה להציע לעם ישראל מכונית חשמלית במחיר שהוא (לפחות יחסית) עממי. מתחריה של טסלה, וגם טסלה, ייקרו ב-1 בינואר את מחירי המכוניות החשמליות. חלק מן המכוניות האלה הצליחו להגיע אפילו לרף של כמעט 180 אלף שקל לרכב כביש שטח סיני לא גדול. וכמובן שיש גם את התוצרת של יונדאי, קיה, פולקסווגן, טויוטה וכל יתר יבואני הרכב שמציעים מכוניות חשמליות יפניות, קוריאניות ומערביות במחירים שמתחילים בכ-240 אלף שקלים כיום ומאמירים עד 270 אלף שקל לרמות הגימור המאובזרות.
כעת יבואני הרכב שהעלו את מחירי המכוניות החשמליות יצטרכו לחשב מסלול מחדש, כלומר לקחת בחשבון שכל התייקרות המכוניות החשמליות שלהם אשר לקחה את מחירה של מכונית חשמלית טובה למחיר של כרבע מיליון שקל, עשויה להיות לשווא, מכיוון שיש מי שמציע מכונית חשמלית טובה בסכום נמוך משמעותית. מדובר במהלך שיבואני הרכב יצטרכו לחשוב היטב כיצד להתמודד נגדו, במיוחד לנוכח העובדה שמדובר במהלך שמוכתב על ידי חברה עולמית – חלק מטרנד גלובלי של שווקי טסלה בעולם ולא על ידי יבואן רכב מקומי.
המהלך של טסלה הוא מהלך שובר שוק, אבל יש לקחת בחשבון עוד כמה היבטים חשובים. קודם כל – מתוך המכוניות של טסלה שיימכרו בקרוב ללקוחות לא ניתן לדעת כמה מכוניות של טסלה הן כאלה שכבר נכנסו לארץ ושוחררו ממכס לפני שבועיים במסגרת גל השחרורים הגדול. האמת היא שללקוחות זה לא ישנה ואין סיבה שזה ישנה כי כאשר יצרנית רכב לוקחת על עצמה הוזלה בכזה סדר גודל, מועד הגעתה של המכונית אינו משנה. מה יקרה כאשר המכוניות ששוחררו ממכס יגמרו? את זה קשה לדעת.

מחירי המשומשות יקרסו

להוזלה של טסלה יש גם היבט נוסף שהלקוחות כנראה לא יאהבו. רק השבוע נרשמו בסין אירועים שבהם לקוחות טסלה השחיתו סוכנויות מכיוון שהם זעמו על ההוזלות של היצרנית שגרמה לערך המכוניות שלהם לצנוח בין לילה.
כעת בישראל כנראה ייווצר מצב דומה: נכון למחירון ינואר 2023 של לוי יצחק - מחיר טסלה 3 סטנדרד ריינג', כלומר רמת גימור התחלתית, מודל 2021 הוא 197 אלף שקל - מחיר שמתייחס למכונית שבילתה שנה וחצי בכבישי ישראל. אבל מחירה של אותה טסלה חדשה מהניילון הוא כעת 205 אלף שקל. מחירה של טסלה 3 סטנדרד ריינג' משומשת מודל 2022 הוא 215 אלף שקל –10,000 שקל יותר מהמחיר של מכונית כזאת חדשה מהניילון.
מחיר טסלה 3 לונג ריינג' משומשת מודל 2021 שנסעה מעל שנה בכבישי ישראל הוא 237 אלף שקל. אותה מכונית חדשה לחלוטין עולה כעת 252 אלף שקל. והמחיר של לונג ריינג' משומשת מודל 2022 הוא 254 אלף שקל - כלומר המחיר של מכונית משומשת הוא יותר גבוה מהמחיר של מכונית חדשה כזאת. המשמעות המיידית במצב כזה תהיה עצירה של כל עסקאות המכירה של מכוניות טסלה משומשות מהדגמים שהוזלו – ודרישה מבעליהן להתפשר בעשרות אלפי שקלים במחיר. וכמובן – ירידת מחירים בהתאם במחירוני פברואר.