סגור
מפעל BYD ברזיל
מפעל BYD (צילום: רויטרס)

עיכובי תשלומים וביקורות פתע: כך חותכת BYD מחירים - על חשבון הספקים שלה

תחקיר בוול סטריט ג'ורנל חושף כמה מהשיטות האגרסיביות שבאמצעותן יצרנית הרכב הסינית מצליחה להוזיל את מחירי הרכבים החשמליים שלה: מעיכוב תשלומים לספקים ועד ביקורים תכופים במפעלים שלהם כדי להצדיק תשלומים מופחתים. הכל כשר במלחמת המחירים האכזרית בתעשיית הרכב החשמלי הסינית 

יצרניות הרכב החשמלי בסין נתונות במלחמת מחירים אכזרית, והספקים שלהן נושאים בעיקר הנטל. מי שבולטת בהתנהגות אגרסיבית במיוחד כלפי הספקים שלה היא יצרנית הרכב הגדולה בסין BYD, שהורידה לאחרונה את המחיר של רכב חשמלי בסיסי בסין לפחות מ-8,000 דולר, כך עולה מדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".
על פי תחקיר העיתון, כדי להגיע למחירים כה נמוכים, החברה מפעילה לחץ אינטנסיבי על ספקיה. במקום מזומן, BYD משלמת לספקים בשטרי חוב דיגיטליים שהיא מכנה "D-chain" - מסמכים אלקטרוניים שמתפקדים כהתחייבות לתשלום עתידי. הספקים חייבים לחכות עד שנה שלמה לפני שהשטרות נפדים למזומן.
החברה גם מבצעת ביקורות מפורטות במפעלי הספקים כדי לבחון את עלויות הייצור שלהם ולדרוש הוזלת מחירים. היא דורשת מהם להגיש חשבונות חשמל, רישומי משמרות עובדים ונתוני עלות מפורטים אחרים כדי להצדיק את המחירים שהם גובים. נציגי החברה אף מגיעים למפעלים כדי לוודא שמספר העובדים המדווח בקווי הייצור מדויק. כל המידע הזה משמש את BYD כדי לטעון שהספקים יכולים להוזיל עוד יותר את המחירים.
ספקים מדווחים שמבקשים מהם כעת להוזיל מחירים פעם בחודש. התופעה זכתה לכינוי "neijuan" - מונח סיני המתאר מצב שבו כולם עובדים קשה ומתחרים באכזריות, אך התחרות הפרועה הזו לא מובילה לשום התקדמות אמיתית או שיפור במצב הכלכלי.
התסכול בקרב הספקים הגיע לכדי מחאה פומבית. גואו צ'ואן, יו"ר חברת KH Automotive Technologies, פרסם מכתב פתוח בכותרת "יש לי חלום" שהפך ויראלי ברשתות החברתיות. "יש לי חלום שיום אחד בתעשיית הרכב בסין, יצרניות הרכב המובילות וספקים גדולים יהיו בעלי מצפון חברתי", כתב. במקביל, סקר של איגוד סוחרי הרכב הסיניים מצא ש-84% מהסוחרים מכרו מכוניות בשנה שעברה במחירים נמוכים יותר מהמחירים שהם עצמם שילמו ליצרניות כשקנו את הרכבים - כלומר, הם הפסידו כסף על כל מכירה.
בחמש השנים האחרונות, BYD הכפילה את הכנסותיה פי שישה, אך במקביל החובות שלה לספקים זינקו פי תשעה ל-54 מיליארד דולר. "במקום לקחת הלוואות מבנקים, BYD מימנה את צמיחתה על ידי עיכוב תשלומים לספקים ושימוש בכספים שהיא חייבת להם לבניית מפעלים חדשים וקניית ציוד", מסביר אנליסט ההשקעות נייג'ל סטיבנסון. תחת לחץ ממשלתי, BYD ויצרניות נוספות התחייבו לאחרונה לשלם לספקים תוך 60 יום - התחייבות שספקים רבים מפקפקים בה.