סגור

משרד התחבורה בודק אפשרות לשבור את מונופול המוסכים של טסלה

יצרנית החשמליות מסרבת למכור חלפים למוסכים שאינם ברשת שלה, ומזהירה רוכשים: "האחריות עלולה להיפגע במקרה שתיקח את הרכב למוסך שאינו שלנו". איגוד לשכות המסחר: "להכריז על טסלה כמונופול בתחומי השירות והחלפים"

טסלה מסתבכת גם עם הרגולטור בישראל: משרד התחבורה בודק את מדיניות יצרנית המכוניות החשמליות, לפיה היא אוסרת על רוכשי המכוניות שלה לטפל בהן שלא באמצעות רשת המוסכים שלה, ומסרבת למכור למוסכים אחרים חלפים. שני הצעדים מנוגדים לכאורה לחוק שירותי רכב, ועומדים בניגוד לניסיונות המשרד להרחיב את התחרות בשוק.


בארה"ב מנהלת הרשות לבטיחות בדרכים המהירות (NHTSA) של משרד התחבורה מספר חקירות בנושאי בטיחות נגד טסלה. בארץ, למרות שהתברר כי דגמי טסלה מעורבים בתאונות בשיעור כפול מהממוצע, מתנהלת הבדיקה בנושאי השירות והחלפים.


2 צפייה בגלריה
מרכז שירות חדש טסלה פתח תקווה 2
מרכז שירות חדש טסלה פתח תקווה 2
מרכז השירות של טסלה בפתח תקווה
(צילום: תומר הדר)

יצוין כי משרד התחבורה עשה מאמצים רבים כדי להקל על טסלה את הכניסה לשוק הישראלי. לאחר שלא הצליחה להקים מוסך בתחילה, תנאי למכירה ישירה של רכבים בארץ, הוא אישר לה לפעול בתחילה תחת ההגדרה של יבואן זעיר, להכניס לארץ 10 מכוניות ראשונות, ולהמשיך בהקמת האופרציה המקומית. בנוסף שינה המשרד את החוק, כך שיבואן רכב לא חייב להחזיק מוסך מרכזי בבעלותו ויכול להתקשר עם קבלני משנה. השינוי התבצע רקע לפני כניסת טסלה לארץ, והיא הייתה הראשונה שניצלה אותו: היא מפעילה רק מוסך אחד בבעלותה, בפתח תקווה, המשמש לתיקונים מכאניים, ושכרה את שירותי מוסכי חברת שגריר, לטיפול בתיקוני פחחות.

תיקון לטסלה? חכו כמה שבועות

ולמרות מערך השירות המצומצם, מזהירה טסלה את הרוכשים באתר האינטרנט הישראלי: "אם בחרת לקחת את רכבך למוסך שאינו של טסלה לצורך תחזוקה או תיקונים, הכיסוי במסגרת האחריות שלך עלול להיפגע במקרה של בעיות כלשהן".


2 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3
(צילום: שאטרסטוק)

סירובה של טסלה למכור חלפים למוסכים ולחברות ביטוח מקשה כבר על 6,300 רוכשי המכוניות שלה בשנה האחרונה, על חברות ביטוח לספק להם חלפים, וכן על הטיפולים במוסכים אחרים במקום במוסכיה העמוסים, שסובלים בעצמם ממחסור בחלפים. לא פעם נמצאות מכוניות במוסך שבועות בגלל היעדר חלקים לתיקון, שהיה אמור להימשך ימים בודדים.
איגוד לשכות המסחר פנה בשבוע שעבר אל רשות התחרות בדרישה נדירה להכריז על טסלה כמונופול בתחום החלפים. בפנייה מטעם חטיבת יבואני החלפים באיגוד כותב עו"ד אורן גלעדי כי "טסלה מנצלת את כוחה המונופוליסטי, בכך שהיא מוכנה למכור חלפים רק לבעלי כלי הרכב מתוצרתה ומסרבת למכור חלקי חילוף לכלי רכב מתוצרתה למוסכים וכן לסוחרים שלחלקי חילוף לרכב, המשווקים חלפים למוסכים השונים. דבר שאין לו אח ורע בשוק הרכב והחלפים. בכך למעשה מונעת טסלה את האפשרות של מוסכים עצמאיים לתקן כלי רכב מתוצרתה. אזהרתה כי טיפול ברכביה שלא באמצעות מוסכיה עלול לגרום לאובדן האחריות מנוגדת לצו שנחתם לפני שני עשורים בין יבואני הרכב לממונה על התחרות, ואושר בבית הדין לתחרות. נוכח כל זאת, נדרשת הכרזת הממונה על התחרות על חברת טסלה כעל בעלת מונופולין על מנת למנוע את המשך הפגיעה בתחרות ולמנוע את המשך הפגיעה בבעלי כלי הרכב מתוצרת טסלה ובמשווקים של חלקי חילוף לרכב".
מטסלה לא נמסרה תגובה.