סגור
תרחיש העלטה
(צילום: אוראל כהן)

בעלי רכב חשמלי? כך תוכלו להפוך אותו לסוללה על גלגלים בתרחיש עלטה

"תרחיש עלטה" בישראל כבר אינו דמיוני, וגורמים במערכת הביטחון כבר העלו את האפשרות שבמלחמה מלאה בצפון רשת החשמל של ישראל תושבת. במצב כזה, מי שיש לו מכונית חשמלית יוכל להשתמש בה לאספקת חשמל לכמה ימים. כך תעשו זאת

"תרחיש עלטה" בישראל כבר אינו תרחיש דמיוני, וגורמים במערכת הביטחון כבר העלו את האפשרות שבמלחמה בצפון רשת החשמל של ישראל תושבת. אך מי שיש לו מכונית חשמלית יוכל לפחות ליהנות מן העובדה שיש מכוניות חשמליות שהן מעין "סוללות על גלגלים", ובהינתן האביזרים הנכונים מכוניות חשמליות יוכלו להמשיך ולספק חשמל לבעליהן גם במקרה של קריסה.
חשוב לציין: כדי לשמש כסוללה ניידת, המכונית החשמלית חייבת כמובן להיות טעונה. אם מדובר בעמדה ביתית, מדובר בתהליך פשוט. אם מדובר בעמדת טעינה ציבורית, אזי במקרה של מלחמה ותרחיש עלטה לחלק מחברות הטעינה הציבורית יש מערכים שמיועדים להתמודדות עם תרחיש העלטה.
מעבר לכך, כדי שמכונית חשמלית תוכל "להחזיר" חשמל לצרכני חשמל היא צריכה להיות מצוידת באפשרות "להוציא" חשמל מן השקע. בחלק מן המכוניות מדובר במאפיין שהוא סטנדרטי, החל בסדרות דגמי איוניק החשמליים של יונדאי וכלה בטסלה. בחלק מן המכוניות הדבר אינו מתאפשר.
כדי לחבר מכשיר חשמל לשקע המכונית יש להצטייד מראש במתאם V2L, מתאם פשוט שניתן לרכישה בחנויות מקוונות וגם אצל חלק מיבואני הרכב. המתאם כולל בצדו האחד תקע שמתחבר לרכב ובצדו השני שקע לכל מכשיר חשמל ביתי. העלות היא כמה מאות שקלים. חשוב לוודא כי המתקן הנרכש אכן מתאים לרכב החשמלי הספציפי שברשותנו.
סביר להניח שבתרחיש עלטה, לא מעט ישראלים ימצאו עצמם שוהים במקלטים כשהרכב החשמלי חונה מחוץ לבית או לסירוגין בחניונים תת-קרקעיים. למעשה, כנראה שבמהלך הימים הראשונים, לפחות לפי התחזיות, לא תתאפשר יציאה החוצה ולכן לרכב חשמלי שחונה בחניון תת-קרקעי יש חשיבות אדירה, כי מדובר ב"סוללה על גלגלים".
רוב הרכבים החשמליים מצוידים בסוללות בקיבולת שמתחילה אי שם באזור 66 קילוואט/שעה ומעלה. אם ניקח כדוגמה מקרר ביתי, שכנראה שאף אחד לא יוריד לחניון או יוציא לחנייה הביתית, צריכתו היא כ-3 קילוואט/שעה. כלומר ניתן להפעיל מקרר במשך מעל יממה ואף יותר. אבל רוב המכשירים החשמליים שאכן יחוברו לרכב חשמלי במקרה עלטה יהיו יותר קטנים ופשוטים: טוסטרים, מאווררים, מטעינים לטלפונים סלולריים, מחשבים ניידים וטאבלטים וכדומה. במקרה של אלה, רכב חשמלי יכול לתמוך בהם בקלות במשך מספר ימים, ועד אז כנראה ש"מצב העלטה" יסתיים.