סגור

גלגל חמישי
הלא טוב, הרע והמכוער: החצר האחורית של יצרני הרכב הסינים

שמות מטופשים, איכות גימור לא ברורה ועיצוב מבהיל: ליצרני הרכב הסינים יש שלדים. הם אמנם לא משווקים לאירופה אך גם ממש לא נמצאים בארון, ומשווקים בסוכנויות השוק המקומי בסין ממש ברגעים אלה

שוק הרכב הישראלי נפתח למכוניות מסין עם הודעת יבואני הרכב הגדולים, קבוצת קרסו ושלמה מוטורס, על תחילת יבוא של צ'רי ו-BYD בהתאמה בחודש הבא. לפי ההערכות, בקרוב גם כלמוביל תצטרף עם הכרזה על יבוא מכוניות של גרייט וול. בין המותגים הסינים והמותגים המערביים שמוכרים לרוב הישראלים פעורה תהום משמעותית: ליצרנים הסינים יש "חצר אחורית", או "מרתף סודי" שלמערביים אין. כלומר, בניגוד ליונדאי, מרצדס ועוד אינספור יצרנים שרוב התוצרת שלהם מגיעה למערב, בהיצע המוצרים של רוב יצרני הרכב הסינים יש מכוניות שלא ניתן לראות במערב, ולפעמים טוב שכך.
מדוע ליצרני הרכב הסינים יש כל כך הרבה דגמים שעדיף שלא ייחשפו לעיניים מערביות? הסיבות מגוונות ותלויות במנטליות, רגולציה, שיקולי מיצוב ובדרישת השוק המקומי.
קודם למנטליות. כיום אי אפשר לרכוש מכוניות מרצדס או יונדאי חדשות בעלי אקספרס, אך מכוניות סיניות אפשר. בקרב היצרנים הסינים עוד רווחת מנטליות של "אתם תשלמו ואנחנו נייצר מה שתרצו, באיזו איכות שתרצו וכמה שתרצו", כאשר קיימים פערים ניכרים באיכות בין מה שמיוצא למערב ומה שמיועד, לפחות בדגמים מסוימים, לשוק המקומי. והפערים לפעמים מפתיעים מאוד לרעה.
מעבר לכך, שיקולי המיצוב משחקים תפקיד: ליצרנים הסינים יש לא מעט שלדים שעדיף שלא יגיעו לשווקים מערביים, שם כנראה יקטלו אותם במהרה בגלל איכות ויכולת לעמוד במבחני ריסוק - תנאים בסיסיים למדי לקבלת תקינה אירופית. אגב, ישראל היא מדינה שמאפשרת יבוא של מכוניות שאינן עומדות בכללי התקינה האירופית. נתוני המכירה של מכוניות אלו מראים שהכמויות לא עומדות אפילו במכסת המינימום, כלומר מותר לייבא 400 מכוניות אבל מוכרים הרבה פחות. זה לא מקרי, גם לצרכנים בישראל יש סטנדרט מינימלי. מעבר לכך, יצרני הרכב הסינים יודעים שעל כל מכונית ג'ילי או BYD מוקפדת שעומדת בכללי התקינה של המערב יש גם מכונית שהיא פחות טובה ומוקפדת. על המכוניות האלה יבואני הרכב בישראל כנראה לא יספרו לצרכנים כשיציגו את המותג שלהם בתור "הטסלה של סין" או "מובילת המירוץ החשמלי". למכוניות האלה יש שמות מטופשים, גימיקים מוזרים ומראה אידיוטי - אלה הדגמים שלא תראו בארץ למרות שהיצרנים הסינים מתגאים בהם ומשווקים אותם ב-2022.
ג'ילי וונקה: בונבוניירה נשית
ג'ילי הסינית, שמכוניותיה מיובאות לישראל, משווקת פה דגם אחד בלבד. אבל בסין היצע הדגמים הרבה יותר רחב ומצחיק. כך, הושקה החודש בסין ה-ICON CHOCOLATE, שפירושו "שוקולד אייקוני", שם שכנראה לא היה תופס בישראל או שהיה גורר בדיחות "ג'ילי וונקה". ג'ילי גם נוקטת בסין במדיניות שכנראה שלא הייתה עוברת בשום שוק בעל מודעות מגדרית, ומדגישה בפרסומיה שהשוקולד האגדית מיועדת לנשים, מה שמעלה תהיות רציניות על המסרים המגדריים שהנהלת החברה מייחסת לנשים חובבות דברי מתיקה בשוק הסיני. לשוקולד של ג'ילי פגושים שונים מהגרסאות הרגילות של האייקון, והפנים מוצע ללקוחות בשתי גרסאות: "שוקולד לבן" או "שוקולד קפה". מנוע הבנזין בנפח 1.5 ליטרים עם מגדש טורבו.
5 צפייה בגלריה
גלגל חמישי 11.8
גלגל חמישי 11.8
ICON CHOCOLATE
(צילום: יצרן)
כואב בעין: זיקר 009
ליצרנים הסינים יש חיבה בלתי מוסברת לכרום, מהסוג שהיה נפוץ במכוניות מערביות בשנות השבעים. אבל בשונה מאותן מכוניות מערביות, לסינים יש את היכולת לקחת את הזוועה צעד אחד קדימה ולייצר מכוניות שכל חלקן הקדמי מהווה סכנת סינוור לנהגים שבאים מולן. למרבה המזל, בישראל ניתן למצוא רק נציגה אחת של הז'אנר, אבל בסין מתברר, אוהבים את זה נוצץ. אחת הנציגות האחרונות היא ZEEKR, עוד יצרנית שעושה מאמצים לפרוץ לשווקים מערביים ומציגה עצמה כסופר טכנולוגית, אבל לא שוכחת לייצר מכוניות מבהילות לשוק המקומי. וה-ZEEKR 009, אולי סוג של משחק על קוד הזיהוי של הסוכן החשאי 007, מבהירה זאת היטב. ל-ZEEKR 009 (חברת בת של ג'ילי) יש גריל קדמי שהיצרנית מכנה "מפל של אור", אם כי ניתן לכנות אותו גם "מטרד ויזואלי". הגריל כולל 154 רצועות LED וקשה שלא לתהות כיצד הוא נראה בלילה. לפחות ה–009 חשמלי ומסוגל לפי היצרנית לנסוע עד 732 קילומטר.
5 צפייה בגלריה
גלגל חמישי 11.8
גלגל חמישי 11.8
ZEEKR 009
(צילום: יצרן)
ארצה: להוואל יש כלב מטופש
מכוניות גרייט וול ייובאו לישראל ככל הנראה במהלך השבועות הקרובים, והדגמים יהיו כאלה שקיבלו תקינה מערבית של תת המותג ORA, אבל לגרייט וול יש לא מעט מותגים תחת כנפיה ואחד מהם הוא HAVAL, יצרנית של רכבי כביש שטח. להוואל דגם שנקרא BIG DOG ולאחיו הקטן קוראים "כלב מגניב" כלומר COOL DOG. מכירתו של הכלב המגניב של הוואל החלה בסין לפני כחודש ולמרבה המזל הוא לא צפוי להגיע לישראל. המנוע הוא מנוע בנזין טורבו בנפח 1.5 ליטרים שמפיק 184 כוחות סוס והוואל אפילו מתגאה בעובדה שלוח המחוונים עשוי כולו מפלסטיק ממקשה אחת.
5 צפייה בגלריה
גלגל חמישי 11.8
גלגל חמישי 11.8
COOL DOG
(צילום: יצרן)
כואב בעין 2: קוראים לו דנזה
הגעתה של BYD לישראל בחודש הבא גורמת ללא מעט התרגשות בקרב חובבי הרכבים החשמליים ואפשר להבין מדוע: היצרנית הסינית שאינה מהססת לטעון (וקצת לשחק עם הנתונים) שהיא יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בסין מבססת עצמה כבעלת תדמית טכנולוגית מובהקת ויודעת מתי לשחרר הצהרות על השקעות של וורן באפט, הפסקת יצור של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית ועוד הודעות מעניינות למשקיעים, אבל חלק מהמכוניות ש-BYD מייצרת עבור שוק הרכב הסיני, עדיף שיישארו בסין. אחת הדוגמאות היא ה-BYD דנזה 9D שבדומה לזיקר מקבל את פניו של מי שמתקרב אל המיניוואן הענקי עם גריל קדמי ענק שתחום בשני צדדיו בתעלות פלסטיק כסוף. טכנית, הגריל של הדנזה תופס מעל 50% משטח הפנים של חזית הרכב ולפנסים נותר מקום הרחק מעליו. אגב, BYD הודיעה שלא תמכור יותר רכבים מזהמים, אבל לחלק מגרסאותיו של הדנזה דווקא יש מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים. BYD נערכת גם להצגת דגם ששמו הוא "אריה ים", אבל מידע רשמי עדיין אין לגביו.
5 צפייה בגלריה
גלגל חמישי 11.8
גלגל חמישי 11.8
BYD דנזה 9D
(צילום: יצרן)
חיפושית זבל: החתול הרוקד - חיקוי של פולקסווגן
יצרנית הרכב הסינית ORA, שהיא למעשה חברת בת של גרייט וול, נערכת לכניסה לשוק הרכב הישראלי ולפי רישומי משרד התחבורה ההכרזה על היבוא באמצעות כלמוביל נמצאת במרחק שבועות ספורים. גם ל-ORA יש מכוניות שניכר ש"שואבות השראה" מיצרני רכב מערביים. כך, לאחרונה הוצגה ה-BALLET CAT, מכונית שאת שמה אפשר לתרגם כ"חתול בלט" – עוד מכונית שמיועדת לקהל הנשי. הצבעים המוצעים הם בעיקר גווני פסטל וקשה שלא לשים לב שחתול הבלט הוא העתקה חסרת בושה של החיפושית של פולקסווגן, אם כי לפחות לעותק הסיני יש חמש דלתות. המנוע חשמלי, והחתול מסוגל לנסוע 401 קילומטרים בין טעינות.
5 צפייה בגלריה
גלגל חמישי 11.8
גלגל חמישי 11.8
BALLET CAT
(צילום: יצרן)