ניתוח
עסקים כרגיל: למה סיום המלחמה לא מרגש את יבואני הרכב
הפסקה אפשרית של הירי מתימן וחזרת חברות הספנות לנמל אילת אמנם יובילו להוזלת העלויות ליבואנים, שבשנתיים האחרונות לא ייקרו את הסחורה משמעותית, והם ירוויחו מכך; אבל החלטה של ארדואן לחדש את הייצוא לישראל תאלץ אותם לתמחר דגמים פופולריים באופן תחרותי יותר; שלא לדבר על המבצעים שהם ייאלצו לפרסם כדי להיפטר מרכבים לקראת 2026
האם החזרת החטופים וההכרזה על סיום הלחימה משנה משמעותית את מצבם של יבואני הרכב בישראל? מבחינתם של לא מעט מהם מדובר במצב של "עסקים כרגיל עם תקווה לשינוי" – ואפשר להבין מדוע: ענף הרכב הישראלי ידע בשנה האחרונה כל כך הרבה תהפוכות, כולל שינויי מגמות צרכניות וכניסת מתחרים זולים או מוזלים, שבכירי הענף כבר פיתחו מעין עור של פיל.
אבל מעבר לכך, הגורמים שבהם ענף הרכב הישראלי תלוי הם בחלקם הגדול חיצוניים או לחליפין גורמי רגולציה שלא ממש ניתן לשנות, בין אם יש מלחמה ברקע ובין אם לאו. ועם זאת, במהלך השבועות, או החודשים הבאים יתברר מצבם של לא מעט גורמי השפעה על שוק הרכב הישראלי. וכרגיל, יש מי שירוויחו.
החותים:
לפי דיווחים באמצעי תקשורת סעודיים, שלשום הודיע עבד אל-מאלכ אל-חותי, מנהיגם של החותים בתימן, לאנשיו להפסיק את התקיפות על ישראל ועל אוניות אשר מקושרות לישראל.
בפועל, דווקא החותים, אשר ממוקמים במרחק אלפי קילומטרים מאיתנו, הם אלה שהשפיעו על ענף הרכב הישראלי בצורה הכי משמעותית: נכון לתשעת חודשי השנה הראשונים של 2025 המדינות שייצאו הכי הרבה מכוניות לישראל היו סין (מעל 66 אלף יחידות), במקום השני דרום קוריאה (מעל 40 אלף) ויפן (כמעט 32 אלף), והאוניות אשר משנעות את המכוניות האלה לישראל לא יכלו לשוט דרך הים האדום. במקום זאת, הן ביצעו מעקף של אפריקה, נכנסו לים התיכון ופרקו את המכוניות בנמלים אירופיים - ומשם שונעו לישראל (פרט לצים ששינעה ישירות לארץ, אבל דרך הים התיכון). המסע הזה הוא יקר וארוך. לפי הערכות בענף הרכב, השינוע של מכונית דרך ים סוף ישירות לאילת מסתכם ב-2,000-1,000 דולר, והשינוע העקיף - אפילו כפול. ומבחינת הזמנים: שינוע מהמזרח לאילת לוקח בין שבועיים לשלושה. בדרך הארוכה יותר מהים התיכון מדובר בעד חודשיים.
התקופה בה המלחמה (כנראה) הסתיימה היא קריטית: בינואר הקרוב מס הקנייה על מכוניות חשמליות יעלה ויבואני הרכב יכניסו לישראל מכוניות בדצמבר כדי לשחרר אותן ממכס. כיצד המכוניות האלה יגיעו לישראל - בדרך הקצרה או הארוכה? כרגע, ההגה בידיים של חברות הביטוח של חברות הספנות. ועם כל הכבוד להצהרותיו של אל-חותי- הארגון בראשותו צבר בשנתיים האחרונות כוח משמעותי שייתכן שלא יוותר עליו בקלות. לכן סביר להניח שלפחות במהלך החודשים הקרובים, חברות הביטוח של ענקיות הספנות לא ישתכנעו שפני החותים לשלום.
אם וכאשר האוניות לנמל אילת אכן ישובו לים סוף כשהן עמוסות במכוניות, סביר להניח שהפרשי התובלה לא יתגלגלו לכיסו של הציבור. לעת עתה יבואני הרכב יושבים על הגדר ומחכים לראות כמה וכיצד יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות בינואר. סביר להניח שאם המכוניות שיגיעו לישראל בשנה הבאה אכן יעברו דרך אילת, החיסכון של עלויות השינוע יגיע או לכיסי היבואנים שבכל מקרה לא ייקרו סחורה בשנתיים האחרונות בצורה משמעותית, או שישמש לרכך את עליית מס הקנייה.
טורקיה:
למי שזוכר, עד 2024 טורקיה היתה אחת ממדינות הייצוא הבולטות בענף הרכב הישראלי, ואפשר להבין מדוע: טויוטה, יונדאי, פורד, רנו - היצרניות האלה מחזיקות במפעלים בטורקיה שייצאו לישראל דגמים רבי מכר: יונדאי I 20, יונדאי I 10טויוטה קורולה. כך גם לגבי חלפים כמו מצברים וצמיגים. אבל כל היצרנים האלה שיתפו פעולה באופן מלא עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כשהפסיק את הייצוא לישראל עקב המלחמה.
לפי פרסומים בחו"ל, מתברר כי הפסקת הפעילות הכלכלית מול ישראל יצרה פגיעה מסוימת בכלכלה הטורקית, למשל בכל הקשור בענף הבנייה. האם ארדואן יקבל החלטה לאפשר ייצוא של מכוניות לישראל? במקרה של יחסי ישראל-טורקיה, מכוניות הן רק נדבך אחד מתוך מאות מוצרים שמיוצאים לארץ, החל בממתקים וכלה במוצרי חשמל וסחורות לענף הבנייה, אבל סביר להניח שאם וכאשר הייצוא לישראל יתחדש, יבואני הרכב יהיו הראשונים על המטוסים לאיסטנבול: טורקיה היא יצרנית הרכב הקרובה ביותר בעולם לישראל מבחינה גיאוגרפית, כשהשטת מכוניות לארץ לוקח פחות משבוע. הדגמים שמיוצרים בה הם ברובם דגמי ליבה, כלומר דגמים שיש להם ביקוש משמעותי בשוק הרכב הישראלי ומטבע הדברים, את ה"חורים" בהיצע הדגמים שנוצרו כתוצאה מהפסקת הייצור, יבואני הרכב התקשו לסתום (כפי שניכר במקרה של היעדר דגמי יונדאי העממיים, או העובדה שיבואנית טויוטה נאלצה לייבא את הקורולה מיפן, כלומר במסלול הארוך דרך אפריקה והים התיכון).
המרוויחים העיקריים במקרה זה יהיו יבואני הרכב שיקבלו מכוניות בשינוע זול ממקור קרוב. האם המחירים של הייצור הטורקי יושפעו? עדיין מוקדם לדעת, זה תלוי במצבו של השוק לדגמים ספציפיים אם וכאשר הסחר יתחדש. שוק הרכב הישראלי של 2025 שונה מאוד מהשוק של 2024: דגמים סיניים זולים השתלטו על השוק בהיעדר חלופה טורקית, וכנראה שיבואני הרכב יצטרכו לתמחר את המכוניות שלהם באופן תחרותי, כלומר כזה שישקף את התחרות מול דגמים זולים חדשים שנכנסו לשוק. כך שאולי, אם ארדואן יסכים, המכוניות מטורקיה לפחות יתומחרו באופן תחרותי.
המיסוי:
בעת כתיבת שורות אלה, פחות משלושה חודשים לפני סוף 2025 , הרגולטורים בישראל עדיין לא קבעו מדיניות מיסוי ברורה לרכב חשמלי. היא גם לא קבעה את גובהו של שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד, והקונים - לפחות בשוק המוסדי - נמצאים בימים אלה על הגדר.
במהלך השבועות הקרובים סביר להניח שסוגיית תקציב הביטחון תעלה לא מעט, כמו גם תקציב החינוך,ואלה כמובן דורשים מימון. בישראל מדיניות מיסוי הרכב לא נקבעת, למרבה הצער, בהתאם לגורמים כמו בריאות הציבור, או הצורך במכוניות שאינן מרעישות, אלא בהתאם לדרישות התקציב. כך היה גם בעליית מס הקנייה האחרונה של ינואר 2025 וכך כנראה שגם יהיה הפעם. כמה מס הקנייה יעלה, כמה שווי השימוש יעלה ועד כמה המלחמה שהסתיימה ישפיעו? לאוצר פתרונים.
הקונים:
לפי גורמים בענף הרכב, בשנים האחרונות הישראלים פיתחו עור של פיל, כלומר הם התרגלו למצב. הם קונים מכוניות גם בעיתות מלחמה וגם בעיתות שלום. אבל היקף הקונים הפרטיים בהחלט ירד בשנת 2025 והדיווחים הרשמיים של יבואני הרכב אודות המסירות אינם מהימנים בגלל היקפי התאמות הגיל שנרשמו השנה לרכבים.
בדרך כלל, אחרי מלחמה מגיעה צמיחה, אבל הפעם ייתכן שהמצב שונה. לפי גורמים בענף, כנראה שבחודשים הקרובים הישראלים לא יפגינו תחושת אופוריה ובכל מקרה, השוק כיום במצב מורכב: אוקטובר הוא "החודש שלפני המנוחה" של ענף הרכב, כלומר בחודשים נובמבר ודצמבר הישראלים מעדיפים לחכות למכוניות מודל 2026. השוק מוצף במכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" שיבואני הרכב מנסים להיפטר מהן בשפע של מבצעי מכירות, והקונים עצמם מצויים בעיקר בתחושת בלבול לנוכח שלל הדגמים החדשים והטכנולוגיות הלא ברורות (פלאג אין הייבריד, חשמלי, טעינה מהירה ואולטרא מהירה וכו).
במצב כזה סביר להניח שבחודשים הקרובים לפחות יהיה שפע מרשים של מבצעים שמיועד לאפשר ליבואני הרכב "לנקות מדפים", לפעמים גם על מכוניות שכלל אינן "יד ראשונה אפס קילומטר" אלא פשוט סחורה שיבואני הרכב חייבים להיפטר ממנה לפני 2026.






























