סגור

על רקע סגירת מפעלים: היקף ייצור הרכב העולמי יירד השנה ב-9.3%

בעוד שהתחזית הקודמת התייחסה ל-5 מיליון מכוניות שייגרעו, כעת מעדכנת חברת הייעוץ והמחקר IHS מרקיט כי מדובר ב-8.45 מיליון מכוניות שיצרני הרכב לא יוכלו לייצר. הסיבה - סופות שלג בטקסס, פגיעה ביכולת הייצור של מפעלי צ'יפים במלזיה והתפרצות הקורונה בקרב יצרני הרכב ביפן. במוקדם או במאוחר תהיה לכך השפעה גם על שוק הרכב הישראלי

היקף ייצור הרכב העולמי צפוי להצטמצם ב-9.3% השנה, כך עולה מתחזית קודרת עדכנית שמפרסמת חברת הייעוץ והמחקר IHS מרקיט, המבוססת על גל סגירות המפעלים וצמצומי היצור שעליהם הודיעו לאחרונה מספר יצרני רכב גדולים, כולל טויוטה ופורד. התחזית המקורית של IHS מרקיט לפגיעה בייצור השנה היתה צמצום של 6.2%.
בעוד שהתחזית הקודמת התייחסה ל-5.02 מיליון מכוניות שייגרעו מן התוצרת השנתית (כלומר לא ייוצרו) - כעת מדובר על 8.45 מיליון מכוניות שיצרני הרכב לא יוכלו לייצר. בין הגורמים לעדכון התחזית נמנות סופות שלג בטקסס, פגיעה ביכולת הייצור של מפעלי צ'יפים במלזיה והתפרצויות של קורונה בקרב ספקים של יצרני הרכב ביפן.
לפגיעה ביכולת הייצור של יצרני הרכב תהיה כנראה גם השפעה על שוק הרכב הישראלי: כבר בתחילת אוגוסט נחשף ב"כלכליסט" כי יבואני הרכב החלו במהלכים שקטים להעלאות מחירים - אך שעת המבחן האמיתית של ענף הרכב ויכולתו לשמור על יציבות של מחירי הרכב החדש, אם בכלל, תגיע בתחילת ינואר - כאשר יבואני הרכב יצטרכו להציג את מחירוני הרכב החדשים לשנת 2022.

1 צפייה בגלריה
מפעל רכב ב סין
מפעל רכב ב סין
מפעל רכב
(צילום: איי פי)

בשבוע שעבר פרסמה רשות המיסים את נתוני יבוא הרכב לחודש אוגוסט, לפיהם בחודש שעבר יובאו ארצה 26,640 מכוניות חדשות - עלייה של 35.2% ביחס לאוגוסט אשתקד (אז הקורונה הורגשה באופן יותר משמעותי) אז יובאו ארצה 18,225 מכוניות חדשות. ברשות המיסים מציינים גם כי שיעור הרכבים ההיברידיים והחשמליים מתוך סך היבוא עמד על 33% באוגוסט 2021 - לעומת 18% באוגוסט 2020.
לפי הדיווח, העלייה ביבוא נובעת מאוגוסט חלש בשנת 2020 בגלל הקורונה, אך רשות המיסים אינה מתייחסת למה שיבואני הרכב מכנים "תפוס כפי יכולתך", כלומר מאמצים אדירים של יבואני הרכב מול חברות השינוע הימי ומול יצרני הרכב להשיג כמה שיותר מכוניות ליבוא לישראל לפני תחילת ינואר בידיעה ברורה שבינואר מחירי המכוניות יעלו, מה ש"יכסה" את העובדה שיבואני הרכב רוכשים כעת כמויות גדולות של מכוניות במחירים יחסית גבוהים בגלל המחסור העולמי. גורמים בענף הרכב מעריכים כי בניגוד לשנים עברו, אז מכוניות נכנסו לישראל בכמויות אדירות בדצמבר, השנה בגלל הקושי של יצרני הרכב ביצור יכנסו לישראל מכוניות שמיועדות לשחרור בשנת 2022 כבר בחודשים אלה, כאשר גורמים בענף מעריכים כי עלול להיווצר מצב בו גם יבואנים וגם חברות ליסינג אשר מוכרות מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" יעדיפו לשמור את הסחורה כעת במחסנים ולשחרר אותה לשוק ב- 2022 לאחר עליות המחירים מאשר לשחרר אותה כעת לקונים.
באשר לנתוני רשות המיסים על יבוא הרכב החשמלי וההיברידי, נתונים אלה אינם מציינים שני תהליכים חשובים אשר גרמו לעלייה בהיקף היבוא (מה גם שברשות המיסים סופרים את הרכב החשמלי וההיברידי באותה קבוצה) - ראשית חדירת טסלה לישראל והעובדה שהיצרנית מסרה בישראל מעל 5,000 מכוניות מאז תחילת השנה - אך חשוב מכך, בעוד שלושה חודשים בלבד יעלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות: כיום על מכונית היברידית עממית מוטל מס קנייה בגובה 50% ואילו על מכונית רגילה מוטל מס קניה בגובה 83% שממנו מנוכים סכומים בהתאם לרמת הזיהום של המכונית.
ב- 1 בינואר הקרוב מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות יחושב כמו מס הקנייה על מכונית רגילה- כלומר 83% שמהם מנוכים סכומי הזיכוי. לכן בימים אלה וגם בחודשים הקרובים יגיעו לישראל אלפי מכוניות היברידיות עממיות אשר יגיעו לשני קהלים: חברות ליסינג שכבר התריעו בפני לקוחות הקצה על עלייה צפויה במחיר ההיברידיות ומעוניינות למסור רכבים לפני דצמבר הקרוב ובמקביל יבואני רכב שישמרו את המכוניות במחסנים לשחרור ב- 2022 - לאחר שהמחיר יעלה.