סגור
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג בתל אביב (צילום: עמית שעל)

בלעדי
כמה עולה רכב חשמלי בליסינג ב-2023, למה טסלה לא הוזלה וכמה יעלה רכב סיני?

מחירון הליסינג של אלדן שהופץ לפני כמה ימים בקרב חברות ההייטק חושף את הכדאיות של מכונית צמודה מהעבודה

האם למחזיקי רכב צמוד בליסינג עדיין משתלם לקחת מכונית צמודה בשנת 2023? מחירון הליסינג של "אלדן" שהופץ לפני כמה ימים בקרב חברות ההייטק חושף את הכדאיות של מכונית צמודה בשנת 2023, את מחירי הליסינג של דגמים חשמליים וגם תופעה מעניינת של צמצום משמעותי בהיצע הדגמים הזמינים.
ראשית, באופן מעניין, מחירוני הליסינג של אלדן, מחברות הליסינג הגדולות בישראל, הופצו כעת בשנת 2023 עם תחילת השנה, אבל בחלק מהדגמים שאלדן מציעה ללקוחותיה, מועדי האספקה שעליהם מוכנה החברה להתחייב צפויים להתקיים בפועל רק בעוד חצי שנה ויותר. כלומר אלדן הפיצה את הצעות המחיר למחזיקי רכבים צמודים שמחזיקים ברכב זה כשנתיים מתוך שלוש שנות חוזה הליסינג המקובל. בדרך כלל בענף הליסינג נהוג לפנות למחזיקי הרכבים הצמודים אחרי שכמעט שלוש שנים חולפות, סמוך לתום החוזה. אבל הפעם בגלל מחסור צפוי פונה אלדן למחזיקי הרכב הצמוד כבר אחרי שנתיים. עובדה מעניינת נוספת: באלדן צמצמו את היצע הדגמים שמוצעים לחברות ההייטק - וחלק ניכר מצמצום נוגע לדגמי רכבים חשמליים.
רק בשנה שעברה הפיצה אלדן מחירון ליסינג בקרב חברות ההייטק שכלל מכוניות יונדאי קונה חשמליות, מכוניות ג'ילי חשמליות וגם מכוניות AIWAYS, לצד מכוניות טסלה. השנה המחירון של אלדן כולל פחות דגמים חשמליים וגם פחות מכוניות באופן כללי. לדוגמה - סיאט וסקודה כבר לא מופיעות בהיצע דגמי 2023 של אלדן. הצמצום של היצע המכוניות משקף לא רק את המחסור העולמי במכוניות, אלא גם את הירידה בהיקף פעילות הליסינג, וחוסר רצון של מעסיקים לספק לעובדים היצע מכוניות גדול כבעבר.
כיום עובדים שבוחרים במכוניות ליסינג ממקום העבודה נדרשים לשאת בשני סכומים שמתווספים למשכורת הברוטו: הראשון הוא שווי שימוש - כלומר סכום בגובה 2.48% מעלות הרכב שמייצג את השימוש ברכב בשעות הפנאי של העובד. השני הוא שווי המעסיק - סכום שמתווסף גם הוא לשכר הברוטו של העובד שמייצג את הסכום שהמעסיק משלם לחברת הליסינג עבור ירידת ערך, טיפולים, דלק ועוד. הטבלאות של אלדן חושפות את היקפי התשלומים שהחברה גובה ממחזיקי רכבים צמודים בחברות ההייטק וגם את היקף הפגיעה הצפויה במשכורת העובד.

רוצים טסלה? אז רק לפי המחיר הישן

מחירון הליסינג של אלדן לחברות ההייטק חושף עובדה מעניינת: בדומה למספר חברות ליסינג, גם אלדן רכשה ככל הנראה מכוניות טסלה 3 במחיר הישן ולכן העובדים שבוחרים בה בליסינג מקבלים הצעות לטסלה במחיר שכלל אינו משקף את ההוזלה במחיר המחירון של טסלה. לדוגמה, מחירון אלדן לחברות ההייטק שהופץ אשתקד כלל שפע דגמי טסלה במחירים של 200 עד 225 אלף שקל. המחירון הנוכחי כולל דגם טסלה אחד בלבד שמחירו הרשמי לפי אלדן הוא 225 אלף שקל (דגם זה עולה כעת 205 אלף שקל). עלות הליסינג החודשית של הטסלה לפי אלדן היא 4,893 שקלים – עלות זהה לעלות הליסינג שאלדן דרשה אשתקד עבור טסלה 3 בסיסית. כלומר המכונית שווה כיום פחות כסף אבל עלות הליסינג החודשית שלה לא ירדה. עובדים שיבחרו בטסלה, כך לפי אלדן, יצטרכו לוותר על כמעט 6,000 שקל משכר הנטו.
המחירון של אלדן משקף היטב את המחסור הניכר במכוניות חשמליות. כך, המחירון החדש לחברות ההייטק אינו כולל עוד את המכוניות החשמליות של ג'ילי, MG או JAC או יונדאי – והחשמלית היחידה שמוצעת על ידי החברה היא ATTO 3 של BYD. עלות הליסינג היא 3,900 עד 4,200 שקל לחודש.
לצד הרכבים החשמליים, במחירון אלדן ניתן להבחין במכוניות סיניות של צ'רי שמוצעות במחירים נמוכים משמעותית ממתחרות מערביות או קוריאניות. לדוגמה: עלות הליסינג החודשית של צ'רי FX לפי אלדן היא 3,425 שקלים. מחירה החודשי של יונדאי באיון, מכונית קטנה וחלשה משמעותית מן הצ'רי הוא 3,325. וסכומים אלה, יש להזכיר, מתווספים לשכר הברוטו. כלומר הפער בין הסינית והקוריאנית הנקטנה והחלשה ממנה עומד בפועל על עשרות שקלים בשכר הנטו.