סגור

בלעדי
מיונדאי ועד טסלה: כמה תעלה לכם מכונית חשמלית בליסינג?

מחירון הליסינג החשמלי של חברת אלדן הופץ לכמה חברות הייטק גדולות וחושף מחירים. כך, עבור יונדאי קונה חשמלית יתווסף לשכר הברוטו של העובד 2,990 שקל, והחשמלית הזולה ביותר היא ה-JAC ES 2, עליה יתווסף סכום של 2,450 שקל. וכמה יתווסף על טסלה?

כמה באמת תעלה לכם בליסינג מכונית חשמלית? המחירון של חברת אלדן הופץ לפני מספר ימים בקרב כמה חברות הייטק גדולות במשק, והוא חושף את העלויות של רוב דגמי הליסינג בישראל, החל בטסלה וכלה ב-JAC.


לכלכליסט נודע כי מספר חברות בישראל בוחרות להציע לעובדיהן תמריצים מיוחדים אם יבחרו במכונית חשמלית לפני תום תקופת הליסינג של מכונית הבנזין – כלומר, העובדים יחזירו את מכונית הבנזין לפני תום תקופת חוזה הליסינג שלהם ויוכלו למשל ליהנות מפטור מדמי ביטול.
במקרה זה חברת הליסינג היא המרוויחה העיקרית, מכיוון שעובד אשר מחזיר את מכונית הליסינג מאפשר לחברת הליסינג למכור את המכונית בשוק החופשי במחירים גבוהים יחסית בגלל מצבו של שוק המשומשות.
3 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV רכב חשמלי עמדת טעינה ל רכב חשמלי
יונדאי קונה EV רכב חשמלי עמדת טעינה ל רכב חשמלי
יונדאי קונה EV חשמלית בעמדת טעינה
(צילום: תומר הדר)

כיום עובדים אשר מקבלים מכונית ליסינג ממקום העבודה משלמים עבור המכונית שני סכומים: שווי שימוש, כלומר כמה העובד משלם למדינת ישראל – ושווי מעסיק, כלומר כמה העובד משלם לחברה. שווי השימוש הוא סכום שמגלם בתוכו את שווי ההטבה על הרכב, ומייצג כביכול את השימוש ברכב שלא לצרכי העבודה, כלומר שעות הפנאי. שווי המעסיק הוא הסכום שמשולם לחברת הליסינג, המייצג את ירידת הערך של הרכב, עלויות הדלק (או הטעינה במקרה זה), עלויות התחזוקה ועוד. במקרה של שווי השימוש וגם של שווי המעסיק - מדובר בסכומים שמצטרפים לשכר הברוטו של העובד. אם עובד מרוויח 30 אלף שקל בחודש ובוחר במכונית שגובה שווי המעסיק שלה הוא 5,000 שקל וגובה שווי השימוש עליה הוא 3,000 שקל, אז שכר הברוטו של העובד לצורך חישוב מס הוא 38 אלף שקל.
הטבלאות של אלדן שהופצו בקרב מספר חברות הייטק חושפות את עלויות שווי המעסיק של רוב דגמי המכוניות החשמליות בישראל, כאשר בחלק מן הדגמים, למשל של ג'ילי, קיימת הפרדה בין הדגמים הבסיסיים בעלי הטווח היותר נמוך ובין הדגמים הבכירים בעלי הטווח הגבוה. מחירון הרכב של אלדן כולל גם דגמים של יצרניות וותיקות כדוגמת יונדאי, אבל אינו כולל גם מספר דגמים מוכרים, וכן כל היצע דגמי SKYWELL, יונדאי איוניק 5, וגם הגרסאות היותר בכירות של טסלה 3, אלה שטווח נסיעתן יותר גבוה.

3 צפייה בגלריה
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C 350
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C 350
ג'ילי ג'יאומטרי C 350
(צילום: טל אזולאי)

מחזיקי רכב חשמלי נהנים מהטבת שווי שימוש מן המדינה. גובהו של שווי השימוש מחושב לפי 2.49% ממחירה של המכונית שמצטרפים כאמור לשכר הברוטו של העובד. מבחינת רשימת מחירי הדגמים החשמליים של אלדן (ללא שווי שימוש, רק שווי מעסיק) עולה כי החשמלית הזולה ביותר היא ה-JAC ES 2, שמי שיבחר בה ישלם שווי מעסיק בגובה 2,450 שקל שיצטרפו לשכר הברוטו. במקרה של מי שיבחר בג'ילי ג'יאומטרי C בגרסת ה-350 הבסיסית, יתווסף סכום של 3,090 לשכר הברוטו לצורך חישוב מס. בנוסף, למי שיקח את SERES 3 החשמלית, יתווסף לשכר הברוטו סכום שווי מעסיק של 2,990 שקל.
ביונדאי קונה החשמלית יתווסף לשכר הברוטו של העובד סכום זהה: 2,990 שקל. אם העובדים שבוחרים רכב ליסינג חשמלי של אלדן יקחו את הגרסה הבכירה של ג'ילי ג'יאומטרי C, אז לשכר הברוטו שלהם יצטרף סכום בגובה 3,150 שקל ובמקרה של MG ZS החשמלית, הסכום המצטרף לשכר הברוטו לחישוב מס הוא 3,500 שקל. גם רכבי הכביש שטח של AIWAYS נמצאים ברשימה כאשר ה-U5 ברמת הגימור הנמוכה דורש תוספת שווי מעסיק של 3,115 שקל לשכר הברוטו ורמת הגימור הגבוהה דורשת תוספת של 3,400 שקל.

טסלה אדומה? לא בליסינג

לצד הדגמים העממיים הללו מוצעות על ידי אלדן גם טסלות – כולן ברמת הגימור הבסיסית (וטעינתן היא חינמית בעמדות של טסלה), אבל לעובדים שיבחרו בטסלה עדיין יש יכולת לברור בחלק מן המקרים בין מכוניות יותר מאובזרות – למשל עם חישוקי 19 אינץ' במקום 18 אינץ'.
רשימת הצבעים כוללת רק שלושה: אפורש, שחור ולבן. במפתיע- מכוניות טסלה שאינן לבנות עולות למחזיקי הרכב הצמוד יותר כסף בחודש בחלק מרמות הגימור. כך –הטסלה הכי פשוטה, טסלה 3 בצבע לבן פנינה עם חישוקי 18 אינץ' תדרוש ממי שיבחר בה בליסינג לשלם בכל חודש 4,893 שקלים אשר מתווספים לשכר הברוטו לחישוב מס. עובד שיבחר לקחת מאלדן טסלה 3 בצבע לבן עם תא נוסעים "בגווני לבן ושחור" ישלם 5,066 שקלים תוספת בשכר הברוטו. טסלה 3 לבנה עם חישוקי 19 אינץ תדרוש 5,131 שקלים בגובה שווי המעסיק וטסלה לבנה עם חישוקי 19 אינץ ותא נוסעים בצבע שחור לבן תדרוש 5,304 שקלים.

3 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3 אדומה. לא בליסינג

במקרה של עובדים אשר יבחרו בטסלה 3 בצבע שחור עם חישוקי 18 אינץ- העלות החודשית היא 5,066 שקלים – ואם הטסלה השחורה תצויד בתא נוסעים בצבעי לבן ושחור- מדובר ב 5,239 שקלים המתווספים לשכר הברוטו. אם הטסלה השחורה משתדרגת בחישוקי 19 אינץ' גובה שווי המעסיק יהיה 5,304 שקלים וכאשר הטסלה השחורה בעלת חישוקי ה 19 אינץ' משתדרגת בתא הנוסעים בצבעי השחור והלבן אזי שווי המעסיק עולה ל-5477 שקלים. בנוסף מוצעות גם טסלות בצבע אפור מטאלי: גובה שווי המעסיק החודשי של טסלה אפורה מתחיל ב- 5,066 שקלים לדגם בסיס עם חישוקי 18 אינץ' ומגיע עד לטסלה 3 אפורה עם חישוקי 19 אינץ' ותא נוסעים שחור לבן – שגובה שווי המעסיק החודשי עבורה הוא 5,477 שקל.