סגור

פרשנות
לא עומדת ביעדים: טסלה עלולה לשלם מחיר כבד

ההשבתה של המפעל בשנגחאי, המהווה מרכז ייצור לשוק האירופי, מגיעה בעיתוי רע לענקית הרכבים החשמליים; החברה מתמודדת עם שורת איומים מבית ומחוץ, ונאלצת להעלות מחירים - גם בישראל

בשבוע שעבר התרחש אירוע משמעותי בטסלה: היצרנית הודיעה על הפסקת הייצור במפעליה בשנגחאי. הודעתה של טסלה התייחסה ליום אחד בלבד, אבל לאחר מכן התברר שההשבתה תתארך לארבעה ימים. מועד החזרה לעבודה לפי פרסומים בסין נקבע לאתמול, אבל לפי שעה ההשבתה נמשכת.

הסיבה להדממת המפעל הסיני של טסלה אינה קשורה למחסור במתכות המשפיע על כלל תעשיית הרכב העולמית, במיוחד במגזר הרכב החשמלי, אלא נגרמת בגלל הקורונה. במסגרת המאמצים למגר התפרצות חדשה של המגפה, קבעו שלטונות סין שהתנועה בשנגחאי תוגבל לאזורים ולרובעים, ומכיוון שמפעל טסלה נמצא בחלקה המזרחי של העיר, התנועה של פועלים אל המפעל לא תתאפשר.

1 צפייה בגלריה
עמדת תצוגה טסלה קניון רמת אביב נסגרה
עמדת תצוגה טסלה קניון רמת אביב נסגרה
זמני האספקה של טסלה בישראל נעו בפראות בשבועות האחרונים, תולדה של יכולת הייצור בסין
(צילום: youtube)

העיתוי של השבתת המפעל בעייתי עבור טסלה. בשבוע שעבר פרסמה יצרנית הרכב החשמלי נתונים לקראת דו"חות הרבעון הראשון של 2022 מהם עולה כי ברבעון הראשון היא ייצרה 291,189 מכוניות עממיות מדגמי טסלה 3 וטסלה מודל Y ו־14,218 מכוניות מהדגמים הבכירים יותר: טסלה מודל S וטסלה מודל X.
טסלה איננה מפרטת עדיין כמה מהמכוניות האלה יוצרו בסין, אבל כצפוי ניתן לסמוך על אלון מאסק שיעדכן בטוויטר, במיוחד עתה, אחרי שרכש 9.2% מהרשת החברתית. ואכן, מאסק צייץ השבוע כי היצרנית התקשתה להגיע ליעדים הרצויים עקב מה שהגדיר "מדיניות אפס סובלנות לקורונה בסין". טסלה, כאמור, איננה מפרטת כמה מכוניות מיוצרות בשנגחאי, אבל דו"חות 2021 מציינים שיכולת הייצור של המפעל הסיני איננה נופלת מזו של מקבילו האמריקאי, כלומר כ־500 אלף מכוניות בשנה.
כאמור, ההשבתה מגיעה בעיתוי רע. הסיבה לכך היא שהמפעל הסיני משמש אותה להרבה יותר מייצור עבור השוק המקומי. טסלה גרמניה רק החלה לייצר מכוניות, הייצור בארה"ב יקר יותר מבחינת עלויות השינוע, והמפעל בשנגחאי משמש כיום כ־HUB (מרכז ייצור) עולמי לאירופה, וכמובן גם לשווקים נוספים כגון ישראל.
הבעיה טמונה בשיטה: בניגוד ליצרני רכב המסתמכים על דילרים, כלומר סוכנים שאוגרים מלאים ומשמשים כמעין חיץ בין היצרן והלקוח, במקרה של טסלה כל עיכוב ייצור מתרגם מיידית למידע המופיע באתר החברה. אם לשפוט לפי השוק הישראלי, זמני האספקה של טסלה נעו בפראות בשבועות האחרונים בין אספקה לקראת סוף השנה לבין אספקה בקיץ הקרוב, הכול תולדה של יכולת הייצור בסין.
בנוסף, טסלה מתמודדת עם איומים מבית ומחוץ. במהלך השבועות האחרונים היא נאלצה לייקר את המכוניות במספר שווקים, כולל בישראל, מה שהקפיץ את המחירים לשיאים חדשים. לקראת תערוכת הרכב בשנגחאי, שבוטלה בינתיים בגלל הקורונה, יצרנים מתחרים, כמו BYD הסינית, הציבו דגמים משלהם המיועדים להילחם בטסלה, וכמובן שגם יצרני הרכב המערביים מכינים איומים משלהם. במקרה של המתחרים, סגירה של מפעל לשבוע או שבועיים איננה מאורע משמעותי בגלל "בולמי הזעזועים" שבין היצרן והצרכן. במקרה של טסלה, כל זעזוע מורגש מיידית ברמה הצרכנית. הארכה של סגירת המפעל לעוד כמה שבועות עלולה להיות הרסנית במיוחד.