סגור

גלגל חמישי
טסלה, תאכלי אבק: החשמלית הבאה שלכם תגיע (אולי) מוייטנאם או מדובאי

המעבר לרכבים חשמליים מספק הזדמנות נפלאה ליצרניות רכב לא מוכרות להרים את הראש. מאל דאמאני מתוצרת דובאי שמסוגלת לנסוע לטווח של עד 405 קילומטרים בין טעינות ועד ל-E1 האקסקלוסיבית של עומאן שמסוגלת להאיץ ל-100 קמ"ש בתוך ארבע שניות. אלו הדגמים שכדאי שתכירו

ענף הרכב העולמי עובר שפע של שינויים בעודו עובר להנעה חשמלית – ועם המעבר צצים שחקנים חדשים, שכניסתם לשוק העולמי לא היתה מתבצעת אלמלא היו מייצרים רכבים חשמליים.
הפריחה של היצרניות החדשות מגיעה על רקע ההבנה שכדי לייצר מכונית חשמלית לא חייבים להגיע ממפעל רכב מוכר, ולפעמים דווקא יצרני רכב חדשים ופחות מוכרים מהווים הזדמנות נפלאה למדינות שעד היום לא נחשבו ליצרניות רכב מובילות.
בגלל הקלות היחסית בייצור של המכוניות והעובדה שהתכנון לא חייב להתבצע בשטח המפעל, קמו לאחרונה לא מעט יצרני רכב חדשים שבחרו לייצר את המכוניות שלהם במדינות "לא שגרתיות" וחלקם אפילו מתכוונים לייצא. כך, עומאן, וייטאנם ואפילו דובאי נמצאות בעיצומה של הקמת תעשיית רכב משלהן.

אלה המכוניות מתוצרתן:


אל דאמאני
השבוע התקיים בדובאי טקס חגיגי להנחת היסודות למפעל רכב חדש. דובאי רחוקה מאוד מלהיות מיקום אידיאלי לייצור מכוניות בגלל מחסור במשאבים טבעיים, מחסור בשטח ומחסור בעובדים בעלי היסטוריה בענף הרכב, אבל ד"ר מגדה אל עזיזי, יושבת ראש קבוצת האחזקות M GLORY העוסקת בין היתר בנדל"ן, רובוטיקה, ייצור נשק ובינה מלאכותית לא נראתה מוטרדת מנסיבות אלה בעודה חונכת את מפעל הרכב החדש אשר ייצר את המכונית החשמלית של דובאי: אל דאמאני DMV 300. המפעל החדש אשר ממוקם בדובאי יעסיק אלף עובדים וצפוי לייצא את המכונית החשמלית למצרים, מאלי, סנגל, טנזניה ומדינות נוספות. לפי נתונים שמפרסמת הקבוצה, האל דאמאני שכבר הוצגה כמכונית מוגמרת מסוגלת לנסוע לטווח של עד 405 קילומטרים בין טעינות וכוללת את כל אביזרי הנוחות המקובלים בקטגוריה.

5 צפייה בגלריה
רכב חשמלי אל דאמאני DMV 300 מתוצרת דובאי
רכב חשמלי אל דאמאני DMV 300 מתוצרת דובאי
DMV 300 מתוצרת דובאי
(צילום: יצרן)

וינפאסט
למרות שתאילנד היא בירת יצור הטנדרים של טויוטה, מיצובישי ויצרניות נוספות, וייטנאם אינה הבחירה הראשונה עבור יצרן רכב שמעוניין לייצר מכונית חשמלית, אבל יצרנית רכב וייטנאמית אחת מתיימרת להביס את יצרני הרכב הגדולים והוותיקים במגרש הביתי שלהם: וינפאסט הוקמה בשנת 2017 – ובשנת 2018 כבר הספיקה להודיע על כוונות גלובאליות נרחבות, כאשר למעשה היצרנית מתכננת להיכנס בשנים הקרובות לארה"ב וגם לרוב מדינות אירופה. הדגמים הראשונים של וינפאסט התבססו באופן נרחב על שיתופי פעולה עם ב.מ.וו, אך מאז הכריזה וינפאסט כי היא מתכננת לייצר מכוניות חשמליות. למעשה, השבוע הודיעה היצרנית הוייטאנמית כי היא מתכוונת לכבוש את השוק האמריקאי עם הקמת מפעל וינפאסט ראשון בארצות הברית. וינפאסט כבר מייצרת כיום שני רכבי כביש שטח חשמליים במפעליה בוייטנאם – VF 8 ו – VF 9 כאשר בשני הדגמים וינפאסט מצהירה על טווח נסיעה אשר עובר את 500 קילומטרים.

5 צפייה בגלריה
רכב חשמלי מתוצרת וינפאסט וייטנאם
רכב חשמלי מתוצרת וינפאסט וייטנאם
רכב חשמלי מתוצרת וינפאסט
(צילום: יצרן)


MAYS MOTORS
לעומאן יש יצרנית רכב חשמלי והמכונית שלה מסוגלת להאיץ ל-100 קילומטרים לשעה תוך פחות מארבע שניות. MAYS MOTORS העומאנית חשפה החודש תמונות ראשונות של מכונית אב טיפוס אשר מיועדת לייצור סדרתי בשנה הבאה. לפי היצרנית, המכונית העתידנית בעלת דלתות השחף (כלומר דלתות שנפתחות למעלה) היא למעשה רכב שטח אשר מיועד ללקוחות אמידים במיוחד במפרץ הפרסי אשר מעוניינים לשעוט במדבר בחרישיות חשמלית בתוך מרכב עשוי סיבי פחמן בעודם נמצאים במסע ציד. כדי להבטיח שהמכונית החשמלית אשר נקראת בפשטות E1 תישאר אקסקלוסיבית, היצרנית MAYS MOTORS מבטיחה שרק 500 יחידות של המכונית ייוצרו – כך לפחות מבטיח ח'יידר בן עדנאן אל זעבי, מייסד שותף בחברה.

5 צפייה בגלריה
רכב חשמלי E1 תוצרת עומאן MAYS MOTORS
רכב חשמלי E1 תוצרת עומאן MAYS MOTORS
רכב חשמלי E1
(צילום: יצרן)

טוג
"תשכחו את כל מה שלמדתם על מכוניות" – במילים אלה מציגה טוג (TOGG) הטורקית את מרכולתה. טורקיה רחוקה מאוד מלהיות מדינה טירונית ביצור רכב – כיום הונדה, פורד, טויוטה ופולקסווגן מייצרות מכוניות בטורקיה, אבל טוג היא מכונית טורקית חשמלית אמיתית – כזו שאינה מסתמכת על ידע אשר התקבל מיצרני הרכב הגדולים אלא מתוכננת בטורקיה. הטוג אינה סתם מכונית, מדובר בבייבי של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן אשר מקדם את המכונית בכל הזדמנות ומשתתף בכל אירוע השקה של המכונית הלאומית. לפי הנתונים המעט מעורפלים שטוג מפרסמת, מדובר במכונית משפחתית חשמלית, סנונית ראשונה מתוך כמה דגמים שהיצרנית תייצר. טווח הנסיעה הרשמי לפי פרסומים בחו"ל הוא כ- 500 קילומטרים וההנעה היא אחורית או כפולה. בנוסף המכונית תצויד במערכות נהיגה סמי אוטונומיות ויושביה יהנו מקישוריות אינטרנטית מלאה.

5 צפייה בגלריה
רכב חשמלי טוג TOGG מתוצרת טורקיה
רכב חשמלי טוג TOGG מתוצרת טורקיה
TOGG מתוצרת טורקיה
(צילום: יצרן)

LUPA
לאורוגוואי אין תעשיית רכב משמעותית, אך לספרד יש. סיאט, פולקסווגן ויצרניות רכב נוספות מייצרות מכוניות בספרד, אבל כדי לייצר באורוגוואי נדרשת דווקא יצרנית רכב חשמלי שהיא ספרדית וחדשה בנוף המקומי: LUPA שמבוססת בברצלונה הוקמה ב-2020 על ידי קרלוס אלוורז אשר עבד בעברו במקלארן, במטרה לייצר דווקא באורוגוואי שלושה דגמי רכב חשמלי עממיים בשנת 2023. לפי LUPA הדגם הראשון שהיצרנית תייצר יהיה E 26 המשפחתית, שגודלה יהיה מקביל לגודלה של רנו קליאו. אחרי ה E 26 יגיע גם דגם מסחרי וגם רכב כביש שטח כאשר בשלושת המקרים LUPA מבטיחה שהלקוחות יוכלו לרכוש את הרכבים ללא סוללות - מה שאמור להוזיל את מחיר הרכב החשמלי אשר מסוגל לנסוע כ 300 קילומטרים בין טעינות – ואילו הלקוחות יוכלו לשכור את הסוללות מהחברה.

5 צפייה בגלריה
רכב חשמלי לופה LUPA מתוצרת אורוגוואי
רכב חשמלי לופה LUPA מתוצרת אורוגוואי
LUPA מתוצרת אורוגוואי
(צילום: יצרן)