סגור

הסגר הדרקוני בשנגחאי חונק חברות גלובליות

ממפעל טסלה ועד פארק דיסני, תחלואת הקורונה והסגר הענק פוגעים במאות החברות הרב־לאומיות בעיר המאוכלסת ביותר בסין, העלולה לאבד 3.7% מהתמ"ג. לפי ממצאי סקר למעלה מ־50% מהחברות חתכו את תחזית ההכנסות

באחד מהמבצעים הגדולים ביותר שקיימה בתחום בריאות הציבור, סין שיגרה אתמול לשנגחאי יחידות של הצבא ואלפי עובדי בריאות כדי לקיים בדיקות קורונה ל-26 מיליון תושבי העיר. לפי דיווח של סוכנות רויטרס, צבא השחרור העממי שיגר יותר מ־2,000 אנשי רפואה וכוחות תמיכה לוגיסטיים. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי עד כה נשלחו לשנגחאי 38 אלף עובדי שירותי הבריאות ברכבות מהירות ובמטוסים, במבצע המתואר כגדול ביותר מאז פרוץ המגפה בשלהי 2019.

הסגר הדו־שלבי שהוטל בשבוע שעבר כבר חל על כל תושבי העיר והשפעתו ניכרת על המרכז הפיננסי ועל מאות החברות הרב־לאומיות הפועלות במקום - החל ממפעל טסלה ועד פארק השעשועים ואתר הנופש הענק של דיסני.
לפי אנליסטים, הסגר בשנגחאי עלול לגבות מחיר יקר במיוחד מכלכלת סין. בנוסף להיותה מוקד מרכזי של התעשייה הפיננסית שמתפקדת מאז אוגוסט 2013 כאזור סחר חופשי, שנגחאי היא גם מרכז לייצור מוליכים למחצה, אלקטרוניקה וכלי רכב. שנגחאי היא העיר המאוכלסת ביותר בסין והיא גם מפעילה את נמל הספנות העמוס בעולם.
שו טיאנצ'ן, כלכלן לענייני סין ב־Economist Intelligence Unit אמר לערוץ BBC כי שיבושים חדשים בשרשרת האספקה ישפיעו על כלכלת סין כולה. הוא ציין כי לנוכח מרכזיותה של שנגחאי, ההשפעה תורגש גם באזורים אחרים במדינה, ובמיוחד במרכז הייצור של הדלתא של נהר היאנגצה.
2 צפייה בגלריה
סין שנגחאי אזור ב בידוד קורונה אומיקרון
סין שנגחאי אזור ב בידוד קורונה אומיקרון
מחסומי קורונה בשנגחאי, בשבוע שעבר. 26 מיליון תושבים בסגר
(צילום: רויטרס)
בעוד שברמה המקומית, העיר, המשופעת חנויות יוקרה כמו גוצ'י ולואי ויטון, כבר חווה ירידה בהוצאות הצרכנים, להערכת שו, אובדן עסקאות עבור הרשתות הקמעונאיות, בתי המלון והמסעדות עלולים להגיע ל־3.7% מהתמ"ג. ובעוד שלפי תוכניות הממשלה בבייג'ינג התמ"ג הארצי צריך לגדול השנה ב־5.5%, אנליסטים מעריכים שסין תתקשה לעמוד ביעד. לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, בחודש מרץ חלה האטה במגזרי הייצור והשירותים, זאת לאחר שגם המרכז הטכנולוגי שנז'ן וג'ילין באזור המתועש שבצפון־מזרח המדינה נאלצו להתמודד עם סגרים ומבצעי בדיקות קורונה.
פייקייאן ליו, כלכנית לגזרת סין ב־NatWest Markets, אמרה ל־BBC כי מגזר השירותים אינו סובל רק מהסגרים, אלא גם מהאי־ודאות הנוגעת להמשך התחלואה. היא הוסיפה כי בעוד שחלק מהחברות בשנגחאי החליטו להפסיק את פעילותן במהלך הסגר, אחרות - למשל במגזר השירותים הפיננסיים או במגזר ייצור כלי הרכב - יישמו מערכות שנקראות "לולאה סגורה". הכוונה היא לנוסחה שלפיה העובדים נדרשים לחיות ולעבוד במשרדים או במפעלים. השיטה הופעלה גם בזמן אולימפיאדת החורף, אז היתה כוונה ליצור בועה מתפקדת ומנותקת לחלוטין מן החוץ.
לפי שו, לא ניתן לקיים אסטרטגיה כזו בטווח הארוך. אם הסגר יוארך והשיבושים בשרשרת האספקה יימשכו, תהיה לכך השפעה גם על התחבורה, ועסקים פשוט לא יוכלו להשיג אספקה, אמר. כך, הבעיה העיקרית שחווה כעת נמל שנגחאי, הוא קושי בהתניידות של משאיות למתחם וממנו בגלל ריבוי בדיקות הקורונה.
ניתוח של מדד עומסי תנועה מ־1 באפריל שפורסם ב"פייננשל טיימס" מעלה כי 32 מתוך 99 ערים גדולות חוו ירידה בתנועה בשעות העומס בהשוואה לרמה הממוצעת של 2021, כאשר ב־13 מהן הירידה התבטאה ביותר מ־20%, סימן להגבלות חמורות. שנגחאי נמנית עם הערים שבהן נרשמה הירידה החדה ביותר. בהתאם, בסקר שנערך בקרב 167 חברות, 60% אמרו שהייצור הואט או הצטמצם בעקבות ההתפרצות האחרונה. יותר ממחציתן חתכו את תחזית ההכנסות ל־2022.
עד אתמול, רוב מקרי הקורונה שדווחו בשנגחאי (8,581 במספר) היו א־סימפטומטיים. לאחרונה גוברת ההתמרמרות בציבור על הצורך להכניס לסגר חולים כאלה, כמו גם על הקושי להצטייד בתרופות ובמזון וההפרדה שכפו הרשויות בין ילדים שנדבקו להוריהם. עם זאת, שו סבור שלנוכח שיעור התמותה הנמוך, רוב הציבור תומך בהמשך המדיניות הנוקשה.