סגור
ליסינג אלבר מגרש מכוניות
מגרש ליסינג (צילום: עמית שעל)

בלעדי
צה"ל יוצא במכרז ליסינג הגדול בישראל: אלפי רכבים, עד 5% מהם חשמליים

משרד הביטחון הפיץ השבוע בקשה להצעת מחיר בחברות הליסינג, לצי שכולל מעל ל-3,000 רכבים, לחוזה של 3 שנים. צה"ל מבקש רכבים מ-3 סוגים: כביש שטח, מנהלים והיברידיים. לפי ההערכות 3 ספקיות ייזכו במכרז, אחת לכל קטגוריה

מכרז הליסינג של צה"ל, אשר נחשב למכרז הליסינג הגדול ביותר במשק הישראלי, יוצא לדרך. כך כולה ממסמכי RFI (בקשה להצעת מחיר) שהפיץ משרד הביטחון השבוע בקרב חברות הליסינג. מכרז הליסינג של צה"ל נחשב לגדול מסוגו בישראל בגלל היקף צי הרכב הלבן בצה"ל אשר מונה לפי הערכות מעל 3,000 רכבים.
מסמכי הבקשה להצעות מחיר שהפיץ משרד הביטחון, הצעה אשר תקפה לחוזה ליסינג למשך שלוש שנים כוללים לא מעט פרטים אודות מתווה ההצטיידות החדש, סוגי הרכבים וכמובן ההיקפים. כך, לפי המסמכים יצטייד צה"ל ברכבי ליסינג משלושה סוגים: רכבי כביש שטח, רכבי מנהלים ומה שמשרד הביטחון מגדיר כ"קבוצה היברידית" כלומר מכונית משפחתית או רכב כביש שטח - שיהיו היברידיים (וזאת בניגוד לקבוצה נוספת של רכבי כביש שטח אשר נכללת במתווה, אך הרכבים בה אינם היברידיים).
היקפי ההצטיידות אשר מפורטים על ידי משרד הביטחון כוללים 2,048 רכבים בקטגוריה של הרכב ההיברידי, 60 רכבי מנהלים ו-660 רכבי כביש שטח. עוד עולה ממסמכי המשרד כי משרד הביטחון שומר לעצמו את האפשרות לבחור בכל אחת מהקטגוריות האמורות עד 5% מהרכבים בדגמים שיהיו חשמליים או רכבי פלאג אין הייבריד. לפי משרד הביטחון בכל אחת מהקבוצות האלה תיבחר ספקית אחת, כלומר במצב אופטימאלי יבחרו שלוש חברות ליסינג זוכות. כנהוג במכרזים של משרד הביטחון, הכמויות אשר מפורטות על ידי משרד הביטחון הן כמויות התחלתיות, כלומר למשרד הביטחון שמורה הזכות להזמין מכוניות נוספות בכמויות אשר עולות על אלה שמפורטות במסמכי ה- RFI.
מסמכי ה-RFI של משרד הביטחון מפרטים גם את היקף אבזור הבטיחות הנדרש על ידי משרד הביטחון, אך במפתיע מתברר שדווקא הבטיחות לא נמצאת בראש רשימת העדיפויות של משרד הביטחון וזאת למרות שלא מעט מכוניות לבנות של צה"ל מבלות שעות ארוכות בכבישי הארץ. כך, חברות הליסינג המשתתפות רק נדרשות לציין מהי רמת הבטיחות של הרכב שיספקו, אך במסמכי הRFI לא מופיעה דרישת בטיחות מינימאלית.
הסעיפים היחידים שמופיעים מתייחסים דווקא לאבזור - וכוללים למשל ארבעה חלונות חשמל. עוד עולה מדרישות משרד הביטחון כי הרכבים שיסופקו יוכלו להיות בכל צבע שהספק יחפוץ - חוץ מצהוב או אדום.