סגור
 SEAL U DMI, רכב פלאג אין הייבריד של חברת BYD
SEAL U DMI, רכב פלאג אין הייבריד של חברת BYD (צילום: יצרן)

מזהמים פי 5: כך תקן אירופי חדש ישנה את שוק הפלאג אין הייבריד בישראל

לפי מחקר חדש, רכבי פלאג אין הייבריד מזהמים עד פי 5 מהמוצהר. תקן חדש באירופה יחייב טווח חשמלי גדול יותר ומנועי בנזין נקיים יותר - שינוי שכנראה ישפיע על המיסוי בישראל ועל הדגמים שיגיעו

בשבוע שעבר פורסם באירופה מחקר בעל חשיבות גבוהה, שהודהד בתקשורת האירופית: מכוניות פלאג אין הייבריד, המכוניות שעליהן אירופה בונה מהלך נרחב של "ניקוי אגזוז" ושל "הכנה למעבר לרכב חשמלי" הן למעשה מכוניות מזהמות למדי.
מכוניות פלאג אין הייבריד הן מכוניות שיש להן גם מנוע בעירה פנימית וגם מנוע חשמלי. אבל בניגוד למכוניות היברידיות, שמסוגלות לנסוע לכל היותר קילומטר או שנים בכוח חשמל - את מכוניות הפלאג אין הייבריד מטעינים משקע חשמל, והן יכולות לנסוע עשרות קילומטרים בלי שזיהום יפלט. בישראל מכוניות פלאג אין הייבריד, במיוחד סיניות, הפכו במהרה ללהיט מכירות. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשני שלישי השנה הראשונים נמסרו בישראל 21,994 מכוניות פלאג אין הייבריד - לעומת 37,885 חשמליות. לפי נתוני פירמת האנליסטים DATAFORCE – 28% ממכירות הרכב החדש באירופה באוגוסט היו של רכבי פלאג אין הייבריד.
המחקר שחובר על ידי TRANSPORT AND ENVIROMENT, ארגון סביבתי אשר עוסק בניתוח של היבטים סביבתיים הנובעים משימוש ברכב גילה את מה שרבים כבר ידעו בכל מקרה: לפי עיקרי המחקר, ככל שמכונית הפלאג אין הייבריד יותר חדישות, כך הן יותר מזהמות. לפי חישובי הארגון, מכונית פלאג אין הייבריד מודל 2021 פולטת פי 3.5 יותר זיהום מהצהרות היצרן. מכונית מודל 2022 פולטת פי 4 מהצהרות היצרן – ומכונית פלאג אין הייבריד מודל 2023 פולטת פי 5 מהצהרות היצרן.
ראשית - איך מכונית יכולה לפלוט פי 5 יותר זיהום ממה שהיצרן שלה מצהיר? אחרי הכול, אם ניקח מכונית בנזין או דיזל וניסע עליה במאמץ אדיר, במהירות גבוהה ורק בעליות לירושלים, אזי נקבל חריגה של אולי 50% מהצהרות היצרן. הבעיה היא שמכוניות פלאג אין הייבריד הן מכוניות שמי שקובע כמה הן יזהמו הוא הנהג. כלומר מי שמחבר את המכונית לשקע ומקפיד לנסוע בכוח חשמל - באמת לא יזהם. אבל מי שלא מתחבר לשקע ומתייחס למכונית כמו לכל היברידית, יחמיר משמעותית את נתוני פליטת המזהמים, בגלל שיצרני הרכב מצהירים על פליטת מזהמים של מכונית שהמדידה שלה לוקחת בחשבון שהנהג ידאג כל יום לטעון את מכוניתו ולנסוע במהירות שפויה בכוח חשמל בלבד. בקיצור: יצרני הרכב מצהירים שהנהגים רוצים לנסוע רוב הזמן המכריע על חשמל נקי. הנהגים לעומת זאת לא רוצים בכלל להתחבר לשקע.
חשוב לציין שכאן יש נקודה של חוסר היגיון: לפי המחקר של T&E ככל שהמכונית יותר חדישה, הזיהום יותר גבוה. וזה לא הגיוני, כי ככל שהמכונית חדישה, כך היא יכולה לנסוע יותר רחוק בכוח חשמל בלבד, ובכך להוריד את ממוצע הזיהום וכך מנוע הבנזין שלה הוא יותר חדשני ולכן יותר נקי. אבל המחקר לא מציין עובדה בעייתית: הדגמים היותר חדישים מצוידים במנועי בנזין שאינם נקיים כלל. במיוחד הסינים. וכאשר הרכב לא נוסע בכוח חשמל, הזיהום מזנק.
לצד המחקר הזה, במהלך הימים האחרונים התרחשו כמה מהלכים שתהיה להם השפעה על שוק רכבי הפלאג אין הייבריד אשר תורגש בטווח הקרוב. לא מדובר בחידושים של יצרני הרכב, או בשינוי צרכני, אלא בשינויי רגולציה שבסופו של דבר יחלחלו למטה וישפיעו על הצרכנים. ראשית, הרגולטורים בסין הודיעו בשבוע שעבר שמהשנה הבאה הם יעניקו הטבות מס אך ורק למכוניות פלאג אין הייבריד, שטווח הנסיעה הרשמי שלהן בכוח חשמל הוא 100 קילומטרים. הטווח שבגינו אפשר לקבל כיום הטבה הוא 43 קילומטרים. מה שהשלטונות בסין בעצם אומרים ליצרני הרכב הוא שהם חייבים להציע לציבור מכוניות שנוסעות על חשמל בפועל בערך 60 עד 70 קילומטרים, טווח נסיעה שיאפשר ללא מעט סינים לפגוש תחנת דלק פעם בחודש, בהנחה שהנסיעה היומית שלהם היא בערך 50 קילומטרים. יצרני הרכב הסינים מצידם יהיו חייבים לציית לרגולציה אם הם ירצו לקבל הטבה במס הקניה (בשווי של כ-2,100 דולר). מה שקורה בסין מחלחל בסופו של דבר למערב, כלומר אם יצרן סיני מציג רכב עם סוללה משודרגת לשוק הסיני, אין סיבה שזו לא תחלחל גם למכוניות של אותו יצרן שמיועדות לשיווק במערב.

התקן שיאיים על אירופה

סין אינה השוק היחיד בו מתרחש שינוי רגולטורי משמעותי בכל הקשור ברכבי הפלאג אין הייבריד: ב-31 בדצמבר יכנס לתוקף תקן זיהום חדש באירופה. התקן נקרא יורו 6 E BIS – תקן זיהום חדש שמטרתו היא "לנקות" את הפליטה של רכבי פלאג אין הייבריד. התקן מודד את הזיהום הממוצע של רכב פלאג אין הייבריד על פני 2,200 קילומטרים במקום 800 קילומטרים שנהוגים כיום. בנוסף, התקן החדש דורש מהרכב לא רק להיבחן כאשר הסוללה החשמלית שלו טעינה במלואה (מה שמטה את התוצאה והופך את הרכב לנקי יותר) אלא גם כאשר היא ריקה מאנרגיה (מה שמעלה את הזיהום).
התוצאה בשני המקרים תהיה שבינואר הקרוב יצרני הרכב הגדולים, בין אם הם סינים ובין אם הם אירופים, יהיו חייבים "לנקות" את מכוניות הפלאג אין הייבריד שלהם. ומן הסתם המשמעות היא גם שדגמי פלאג אין הייבריד שיגיעו לישראל בשנה הבא יוכלו לנסוע לטווח חשמלי יותר משמעותי. כמובן שיהיו גם יצרני רכב שיבחרו לא לשדרג את דגמי הפלאג אין הייבריד שלהם - ואז הם פשוט יחשבו יותר מזהמים, וזה אומר שהם יקנסו על ידי האיחוד האירופי. העיניין הוא שמי שיקנה אותם באירופה עשוי לשלם יותר מס.
בישראל: היכן כל השיפור הזה פוגש אותנו כצרכנים? ראשית, יש לזכור שכיום מכוניות פלאג אין הייבריד הן כבר פופולאריות בישראל. וכנראה שאלה שיגיעו בשנה הבאה יהיו פשוט יותר מתוחכמות. במקרה של רכב חשמלי - המרוץ הטכנולוגי הבלתי פוסק הוא בעיה: רוכשי מכוניות חשמליות שרואים בהן מוצר טכנולוגי רוצים את הדגמים החדשים ביותר והמתוחכמים ביותר וגם שדרוגים טכנולוגיים של דגמים פוגעים בצורה משמעותי בערך הדגמים הקיימים אבל. למי שנוסע כיום במכונית פלאג אין הייבריד המסוגלת לנסוע בכל מקרה 60 עד 80 קילומטרים ביום בכוח חשמל, תוספת של עוד 20 או 30 אחוזים לטווח - פחות חשובה. אבל בנוסף לשינוי האמור, יש גם השלכות רגולטוריות. מכוניות שיהיו יותר נקיות הן גם מכוניות שימוסו פחות בגלל שעל רכב פלאג אין הייבריד אומנם מוטל מס קנייה בגובה 83% - אבל ממנו מנוכים אלפי שקלים, בהתאם לרמת הזיהום שהרכב פולט. ומעבר לכך חשוב גם לזכור: מדינת ישראל טרם הודיעה מה יהיה שיעור הטבת שווי השימוש שיקבלו מחזיקי מכוניות פלאג אין הייבריד והאם השינוי הזה יכלול דרישה מהעובדים להוכיח שהם אכן נוסעים בכוח חשמל (מה שמוכיח את הטענה של T&E - מי שנוסע במכונית פלאג אין הייבריד לא באמת טורח לטעון אותה אם הוא לא צריך) - מה שיקבע במידה רבה את היקפו של שוק רכבי הפלאג אין הייבריד בשנה הבאה.
מרשות המסים נמסר: "השינוי בתקנות זיהום האוויר באירופה אינו מחייב היערכות מיוחדת של מערכי המס. הפחתות מיסוי ירוק ניתנות כבר היום לפי דרגות זיהום, וייתכן בהחלט שיותר דגמים יזכו להפחתות מס גבוהות יותר, הכל במסגרת שיטת המיסוי הקיימת. בכל הנוגע לשווי שימוש עבור רכבי פלאג אין היברידים – טרם התקבלה החלטה סופית על ידי שר האוצר וועדת הכספים בנושא".