סגור
בדיקת זיהום אוויר בכבישים זיהום רכב חדש
בדיקת זיהום אוויר (ארכיון) (צילום: עמית מגל)

רכבי פלאג אין הייבריד פולטים הרבה יותר זיהום מהצהרות היצרן

על פי מחקר של האיחוד האירופי, המסתמך על נתונים שנאספו מכ-600 אלף מכוניות במהלך שנת 2021, רכבי פלאג אין הייבריד פולטים פי 3.5 זיהום מהצהרות היצרנים

האם רכבי פלאג אין הייבריד הם "עלה תאנה" שמאפשר לבעליהם להמשיך ולזהם? מחקר של האיחוד האירופי המתפרסם השבוע קובע כי רכבי פלאג אין הייבריד פולטים פי 3.5 זיהום מהצהרות היצרנים.
רכבי פלאג אין הייבריד הם רכבים שמצוידים גם במנועי בנזין או דיזל וגם במנוע חשמלי. אבל בניגוד לרכבים היברידיים, הם מצוידים בסוללה המאפשרת להם לנסוע לטווח של עשרות קילומטרים בכוח חשמל- והם נטענים משקע טעינה כמו רכב חשמלי. כלומר, רכב פלאג אין הייבריד מסוגל לנסוע בנסיעות עירוניות בכוח חשמל בלבד, וכאשר החשמל נגמר הרכב עובר לנסוע בכוח מנוע הבנזין. באופן תאורטי רכב כזה שמבלה את רוב ימיו בעיר יכול לנסוע במשך חודשים בלי להגיע אפילו פעם אחת לתחנת דלק, מה שמאפשר ליצרני הרכב לטעון לנתוני צריכת דלק מעולים של מעל 20 קילומטרים לליטר.
בפועל ככל הנראה נתונים אלה מוגזמים מאוד. המחקר של האיחוד האירופי הוא ראשון מסוגו ומבוסס על נתונים שנאספו על ידי יצרני רכב מכ-600 אלף מכוניות במהלך שנת 2021. הנתונים עצמם לא נאספו על סמך סקרים או הערכות, אלא על סמך מידע אמיתי שנאסף ממחשבי הרכבים ומתייחסים למכוניות "רגילות" בעלות מנועי בנזין ודיזל ומכוניות פלאג אין הייבריד.
על פי הנתונים, שיעור פליטת המזהמים הממוצע למכונית בעלת מנוע בנזין כפי שהוצהר על ידי יצרני הרכב היה 145 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. שיעור הזיהום בפועל היה 180 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר, כלומר חריגה של 24%. במקרה של מנועי דיזל, ממוצע הפליטה של פחמן דו חמצני של מכונית כפי שהוצהר על ידי היצרנים היה 153 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר ושיעור הפליטה בפועל היה 181 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר, כלומר חריגה של 18%. אבל ברכבי פלאג אין הייבריד שיעור פליטת המזהמים שיצרני הרכב הצהירו עליו היה 40 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. שיעור הזיהום בפועל: 139 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר - זינוק של 247%. אחת הסיבות העיקריות לזינוק הזה הוא העובדה שלא מעט יצרני רכבי יוקרה עברו לייצור של רכבי פלאג אין הייבריד כפתרון לבעיות זיהום. כאשר הרכבים האלה במצבם החשמלי הם לא פולטים זיהום. אבל כשהם לא במצבם החשמלי הם נוסעים בכוח מנועי בנזין ודיזל גדולים ומזהמים.