מבחן רכב
המשפחתית הספורטיבית של יונדאי: דינוזאור על ספידים
יונדאי אלנטרה N היא שריד לעולם שבו מכונית יכולה להיות צעקנית, מיותרת ורועשת – בדיוק התכונות שהופכות אותה לנפלאה. כשהאגזוז משגר שורה של פיצוצים בכל הרפיית דוושה והביצועים על הכביש טובים – נשאר רק לחייך. אבל לא בטוח שהילדים שיושבים מאחור ייהנו
סביר להניח שאם תסתכלו סביבכם ממש היטב, תיתקלו במישהו שנוהג ביונדאי אלנטרה. או שמדובר במונית או שמדובר במכונית ממקום העבודה. מדוע אלנטרה? מכיוון שמדובר במכונית שהיא משפחתית, היברידית, גדולה, חסכונית, נפוצה בציי רכב ולמען האמת די שימושית. יונדאי אלנטרה N ממתינה בבית הקפה שסמוך לצבר עמדות הטעינה המהירות שבאזור יקום. הרבה עמדות טעינה עומדות ומחכות ללקוחות, שניים מהם הצליחו להתחבר לעמדות הטעינה אבל לא מצליחים להתחבר לספק, אז הם עומדים ומקללים, אבל בשקט, בגלל שאסור שמישהו יידע שהם קנו מכונית חשמלית והם לא מרוצים. שיהיה בהצלחה.
יונדאי אלנטרה N היא כל מה שמכונית חשמלית היא לא, ולמען האמת היא גם רוב מה שמכונית משפחתית היא לא: היא מוותרת על מערכת ההנעה ההיברידית של אלנטרה ליסינג המשעממת לטובת מנוע בנזין טורבו בנפח 2 ליטרים. ותיבת הילוכים ידנית בעלת שש מהירויות. כן, בנזין, כן, טורבו.
הסוד של יונדאי אלנטרה N הוא שמישהו לקח את המכונית המשעממת ביותר בעולם ועשה ממנה חיה רעה. איך? ראשית, באמצעות חיזוקים של השלדה. מי שיפתח את תא המטען יגלה קורה גדולה ואדומה שמחברת בין שני חלקי תא המטען. ויש עוד חיזוקים, אבל אי אפשר לראות אותם. חישוקי הגלגלים ענקיים, עטופים בצמיגי מישלן סופר־אוחזים וכנראה שסופר־יקרים. הבלמים ענקיים, מערכת המתלים מנמיכה את אלנטרה N עד הקרקע, זה מסוכן לפגושים, ולמען האמת, אלנטרה N גדושה בתוספות קוסמטיות מהסוג שגורם לשוטרים לסובב את הראש ולתהות האם להתחיל מרדף מהיר ועצבני.
וזה לא הכל: מחלקה האחורי מציצים שני צינורות פליטה בגודל צינורות ביוב סטנדרטיים. הצינורות האלה מרעישים, מאוד, כי לאלנטרה N יש כמה מצבי נהיגה שניתן לתכנת: שליטה בקושי של מערכת המתלים, שמעבירה אותה מ"קשה מאוד" הסטנדרטי ל"מעיף סתימות" הספורטיבי. המערכת שולטת גם בבקרות האחיזה השונות כך שהיא יכולה להפוך את אלנטרה בלחיצת כפתור ממכונית מסוכנת לנהג לא מנוסה למכונית קטלנית לנהג לא מנוסה.
ויש שליטה במערכת האגזוז: יונדאי היא יצרנית שמחויבת לתקנים של איכות הסביבה, ולתקנים של רעש, אבל אף אחד לא אמר מפורשות שאי אפשר להתקין בה מערכת שעושה איזה קסם לא ברור ובלחיצת כפתור הופכת את האגזוז של אלנטרה N מאגזוז רועש לאגזוז שמשגר שורה של פיצוצים בכל הרפיית דוושה. במנהרות זה מפחיד אופנוענים, לא שניסינו מספר פעמים במספר מנהרות.
מצב תקיפת סיבובים
אלנטרה יוצאת מיקום, אומרת שלום למתחבטים בעמדות הטעינה ויוצאת צפונה. המנוע מפיק 278 כוחות סוס. כל ילד יכול כיום לקבל במתנה מכונית חשמלית מתוצרת סין שהמנוע שלה מפיק יותר כוח, אבל זה לא העניין, העניין הוא הצורה שבה הכוח יורד אל הכביש, האופי. כדי להיות מכונית ספורטיבית צריך הרבה יותר מלנסוע בשבריר שנייה ל־100 קמ”ש, צריך אופי. הקונספט של אלנטרה N פשוט וברור: לקחת מכונית משפחתית ולתת לה יכולות של מכונית הרבה יותר ספורטיבית. בנסיעה בכביש בין־עירוני כמובן שמשלמים על זה מחיר: המושבים מעולים, אבל נוקשים. רעש האגזוז כל הזמן חודר למכונית, נוחות הנסיעה היתה גורמת לבעליה של אלנטרה רגילה לברוח. בל נטעה: לא מדובר בתכונות גרועות, מי שקונה כזאת מכונית מחפש בדיוק את זה.
תא הנוסעים אינו שונה מאוד מזה של אלנטרה ליסינג: אותו לוח מחוונים פחות או יותר, המסך לא גדול, השליטה נוחה. אבל ההגה שונה: הוא גדול ובשרני, יש בו מצבים מיוחדים שמאפשרים מעבר פשוט בין תפריטי הנהיגה: ממצב אגזוז רועש למצב אגזוז רועש מאוד, ממצב מתלים נוקשים למצב תקיפת סיבובים. תענוג. ידית ההילוכים קצרה, מדויקת, בלם היד הוא ידני, כלומר ידית אחת בודדת שאפשר למשוך כדי לבצע בלימות מורכבות. מישהו ביונדאי הבין שאבא צריך לקחת את הילדים לבית הספר, אבל אולי אחרי זה הוא יחטוף התמוטטות עצבים, אלנטרה N שם כדי לסייע לו להוציא קיטור בצורה מרשימה.
אלנטרה N לא נולדה לזחילה בכביש מהיר. אחרי בית חולים פוריה יש את הכביש ההוא שמעטים נוסעים ממנו, זה שיורד אל הכנרת בשורה ארוכה של סיבובים. מעטים נוסעים ממנו כי הוא מסוכן למי שרוצה לחיות. אלנטרה N לא סגורה על הרצון לחיות, כן על הרצון להגיע כמה שיותר מהר לכנרת.
כמו הרבה מכוניות משפחתיות ספורטיביות, גם כאן יש בעיה: מכונית הספורט מבוססת על המכונית הרגילה, אז כוח המנוע זורם רק אל הגלגלים הקדמיים. בפניות הדוקות זה עובד היטב, בפניות יותר ממושכות זה עובד פחות טוב, כי הרכב רוצה מאוד להיכנס למה שנקרא "תת־היגוי", כלומר להמשיך בסיבוב ישר ולנסוע אל הכנרת דרך שני צוקים, שדה אחד ומכלאת בקר. נהג מיומן יסתדר עם זה בשמחה, אפילו ילמד מהר מאוד איך להימנע. המתלים הנוקשים עושים בכבישים מפותלים עבודה נפלאה. לא פחות. ההיזון מהשלדה מרשים, הישבן יוצא החוצה בסיבוב כשהנהג רוצה, חוזר כשמקבל פקודה. אפשר לדמיין לא מעט מכוניות שעושות את הכביש הזה במהירות, מעטות בלבד עושות את זה בצורה כל כך אלגנטית.
חזרה לתא הנוסעים. חשוב לציין: מי שקונה מכונית משפחתית ספורטיבית לא עושה את זה בגלל הילדים. אין מה לעשות, במושב האחורי הם יסבלו. הוא מרגיש פשוט. אין פתחי מזגן אחוריים. יונדאי יכלה להשקיע כאן יותר בהתחשב בעובדה שמי שיקנה אלנטרה N כנראה עושה זאת בדעה צלולה. מכביש פוריה למבוא חמה, נסיעה קצרה, פקק גדול. הכביש של מבוא חמה הוא אחד היפים בישראל, הוא צופה לסוריה, לירדן, לחמת גדר. למרבה הצער תמיד יש בו מי שאכן רוצים לצפות, כלומר מי שמעמידים את המכונית בצידו של הכביש הצר ומשקיפים לכיוון סוריה, או לכיוון משאיות שעולות ויורדות בכביש וכמעט פוגעות במי שמכוניתו עומדת בצד. לאלנטרה N אין זמן עצירה. אפשר לעלות את כביש מבוא חמה במהירות 50 קילומטרים לשעה. להתרשם מהנוף, אפשר הרבה יותר עם מכונית משפחתית קוריאנית שמשמיעה קולות נפץ שמגיעים עד סוריה.
אפשרות 2 בבקשה: אלנטרה N אינה מכונית ספורטיבית מושלמת, בכביש כל כך תובעני אפשר להבין פה ושם שהיא מבוססת על שלדה של מכונית משפחתית, למשל כשהיא צריכה לשדר מההגה מידע על אובדן האחיזה של הגלגלים הקדמיים. יש לה מערכות בטיחות אקטיביות וכיוצא בזאת, למי שרוצה לנסוע הביתה בשקט. המחשבות על המערכות האקטיביות מופרות על ידי פיצוצי אגזוז, פניות חדות, חלון שמתמלא בשמים כשאלנטרה N מזנקת באוויר בעלייה המפורסמת בכביש סמוך לאל חמה. למרבה המזל היא נוחתת בלי בעיה, אולי עם קצת רעשים של פלסטיק.
מאחורי אלנטרה N מגיחה ב.מ.וו, נהג נחוש לא פחות, גם לו יש אגזוז רועש, גם לו יש רכב מונמך. שלו עולה הרבה יותר, על שלו יש סמל של M, על יונדאי יש סמל של האות N, בשני המקרים המשמעות היא שאלה מכוניות שתוכננו לנהיגה ספורטיבית. היונדאי בורחת, בורחת, הב.מ.וו תופסת ותופסת. נהג סופר־נחוש, שומר מרחק של כבוד אבל עושה טרור במראה האחורית. היונדאי עומדת במשימה בכבוד. שלום מהיר במבוא חמה, הב.מ.וו מתרחקת בכיוון מג'דל שמס, היונדאי עוצרת בצד. מלאכת הנהיגה בה קשה, תובענית. אולי זה הגיל שמקשה את שרירי הצוואר, אולי זו עצירת האדרנלין שמזכירה לנהג שיש לו בחילה קשה. אולי זה הגיל. לא אולי: בטוח.
בעבר היו בישראל לא מעט מכוניות כמו אלנטרה N, כלומר משפחתיות עתירות כוח. כיום יש אחת, סקודה אוקטביה VRS הספורטיבית. ויש פולקסווגן גולף GTI ספורטיבית, אבל מחירה מוגזם לחלוטין. יונדאי אלנטרה N ידנית עולה 225 אלף שקל. מדובר במכונית לא ידידותית למשפחתו של נהג, מכונית שתמשוך תשומת לב מיותרת, מכונית שיש בה משהו אנטי־חברתי בעידן של יצרני רכב שעוברים לחשמל. מכונית צעקנית, מיותרת, רועשת, דינוזאור אחרון מסוגו. ולמען הסר ספק: התכונות האלה הן מה שהופך את אלנטרה N למכונית נפלאה. מכונית שמי שמבין עניין צריך למהר ולקנות. כי עוד מעט מכוניות כאלה לא יהיו חוקיות והכבישים ימלאו מכוניות משעממות שבעליהן מתגאים בתכונות שוליות שלהן כמו היכולת "להאיץ כמו פרארי" כשעל פרצופם נסוך חיוך מטופש של הנראה מגודלו של מסך. אלנטרה N היא מכונית שמומלץ לקנות, לניילן ואולי להשתמש בה פעם בחודש, בשביל הלב.
אהבנו: ביצועים
אהבנו פחות: מראה מצועצע
מתחרים: סקודה אוקטביה VRS
לסיכום: משפחתית משוגעת, נשמח להתאשפז
































