סגור

פרשנות
אחרי הרבעון המוצלח: האם טסלה תעלה מחירים בישראל?

יצרנית הרכב החשמלית סיכמה הלילה רבעון מצוין; ישראל נמצאת בין המדינות שטסלה ממקדת בהן את עיקר מאמציה - האם כעת, לאחר שהחברה השיגה את מה שרצתה, היא תמשיך לקבל מהחברה תנאים של בן מועדף?

הלילה פרסמה טסלה את תוצאותיה הרבעוניות של יצרנית הרכב החשמלי – והתוצאות מצוינות.
לפי דיווחי יצרנית הרכב החשמלי עמד גובה הכנסותיה הנקיות של טסלה על 1.62 מיליארד דולר, פי חמש מגובה הכנסותיה ברבעון המקביל אשתקד.


גובהו של הרווח התפעולי של טסלה לרבעון הוא 2 מיליארד דולר, עליה של 54% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. לפי טסלה, מכירות טסלה 3 וטסלה מודל Y הסתכמו ב-232,101 יחידות ברבעון השלישי – אבל מכירותיהם של הדגמים הבכירים טסלה מודל S וטסלה מודל X דווקא צנחו בשיעור של 40% ועמדו על 9,289 יחידות בלבד.

3 צפייה בגלריה
טסלה 3 2021
טסלה 3 2021
טסלה 3
(טסלה)

מדובר בנתון שמעיד יותר מכל על הבנה של טסלה. כך, יצרניות הרכב הגדולות החליטו להילחם בה במה שהן יודעות לעשות הכי טוב: לייצר רכבי יוקרה. לכן טסלה מפנה משאבים לייצור של רכב חשמלי עממי - מה שבפועל אין כיום למרצדס, ב.מ.וו או אאודי בייצור המוני.
שומרת על מומנטום
אבל כיצד טסלה מסוגלת לשמר מומנטום בתקופה בה יצרני הרכב הגדולים מצמצמים ייצור? הסיבה טמונה בשני גורמים עיקריים: יכולת לתמרן ייצור עולמי בין מפעלים בהתאם לרמות הזמינות של רכיבים, כולל כמובן שבבים שכעת יש מחסור עולמי בהם – ולצידה גם יכולת לתמרן מחירים.
כל מי שיבדוק את הדיווחים אודות תנודות שינוע ומחירים של טסלה בעולם יגלה כמה עובדות מעניינות: אם תיכנסו כעת לאתר טסלה ארה"ב תיבהלו לגלות שלו היתם אמריקאים, היתם מקבלים את המפתחות של הטסלה שלוש כאשר האביב יגיע, אם בכלל. ויותר מכך, אם היתם אמריקאים לבטח היתם שמים לב שטסלה 3 וגם טסלה מודל Y התייקרו בשיעור של כמעט 2,000 דולר.
לעומת זאת, בבואנו לבחון את שוק הרכב הישראלי אנו מגלים שהמחירים של טסלה 3 נותרו ללא תנודה. על טסלה מודל Y אין עדיין מה לדבר בישראל - היא מיועדת להגיע ארצה במהלך החודשים הקרובים ומבחינת טסלה, כל עוד השוק הישראלי לוקח את כל מה שהיצרנית יכולה לייצר עבורו, אין צורך למהר עם דגם חדש שעלול להסיט את תשומת הלב של הקהל בישראל מטסלה 3, וכך כנראה יהיה עד שאפקט ה"וואו" של הטסלה 3 יתקרר מעט בישראל.

3 צפייה בגלריה
אילון מאסק אלון מאסק מייסד מנכ"ל טסלה
אילון מאסק אלון מאסק מייסד מנכ"ל טסלה
אלון מאסק
(צילום: גטי )

הפילוסופיה הגלובלית הזאת של טסלה שמאפשרת לה להתייחס למשלוחים של מכוניות כמו לאבני דומינו היא פילוסופיה חשובה מאין כמוה: בניגוד לרוב יצרני הרכב העולמיים אשר מזיזים בשקט את המכוניות על פני האוקיאנוסים בהתאם לדרישות של הדילרים המקומיים, טסלה היא סוג של תמנון: אין לה דילרים ואין לחצים ממדינות מסוימות אשר זקוקות למכוניות יותר מאחרות.
טסלה פועלת כמו "מוח כוורת" אשר מנייד את המלאים על פני הגלובוס כדי שיענו על המטרה העיקרית של היצרנית: להיות רווחית ולהשביע את רצונם של בעלי המניות. ובמקרה הזה, כל עוד המפעל של טסלה בגרמניה אינו מייצר אלפי מכוניות ביום, למפעל הסיני יש תפקיד סופר חשוב: בניגוד לארה"ב אין שם בעיה של ייצור, משבר השבבים לא מאוד מורגש בגלל שטסלה מייצרת ומתכננת שבבים משלה ומשנה אותם תוך שבוע שבועיים – ובניגוד לטסלות שמקבלים האמריקאים מן המפעל בפרימונט שבקליפורניה, הטסלות הסיניות נמכרות באירופה וגם במדינה קטנה במזרח התיכון: ישראל.
טיפה חשובה בים של המזרח התיכון
על עובדה אחת אין עוררין: ישראל היא טיפה בים אבל טיפה חשובה מאוד: טסלה היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בארץ והנחיתה מכה קשה על ראשיהם של המתחרים, שלא לומר השאירה להם אדמה חרוכה בתחום הרכב החשמלי והפכה לאבן הבוחן התמחירית שלפיה מודדים כל רכב חשמלי עממי ומעבר לכך, ישראל היא שוק שלא אכפת לו: לא האם המכונית מיוצרת בסין, לא כמה כריות אוויר יש לה ולא זמן האספקה. העיקר שהמכונית תגיע.

3 צפייה בגלריה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
השקת מפעל טסלה בגרמניה
(צילום: AFP)

עד כה מתקרב מספר הטסלות שנמכרו בישראל לכ-5,000 יחידות השנה ובמונחים של יצרן רכב רגיל זו טיפה בים. במונחים של טסלה: מדובר באחוז בערך מקיבולת היצור של יצרנית – ואחוז אחד מקיבולת ייצור של יצרנית הוא כבר נתון שמשפיע על ערך המניה. וייתכן בהחלט שהעובדה שהישראלים עדיין נהנים מממחירי טסלה 3 קבועים (מ-192,500 שקל לטסלה 3 בסיסית נכון להיום) עתידה להסתיים ממש אחרי הדוחות הרבעוניים, מהסיבה הפשוטה שטסלה ישראל הגיעה לנקודה קריטית: דגם חדש ומלהיב נמצא מעבר לפינה.
תיתכן עליית מחירים בשבועות הקרובים
טסלה 3 כבר אינה שיא החדשנות אלא עוד מכונית חשמלית מדליקה והמטרה לגבי הרבעון האחרון הושגה. ייתכן בהחלט שהמשמעות של כל אלה, בגלל אותה חשיבת "מוח כוורת" של טסלה בה הראש מצוי בפאלו אלטו (ובקרוב בטקסס) והרגליים בישראל, ייתכן שלאחר השגת המטרות הנוכחיות יחווה השוק הישראלי – אשר מתבסס כאמור על המפעל הסיני – עליית מחירים שתתבטא ממש בשבועות הקרובים.
השאלה מהו אותו רף חמקמק שמעבר לו הישראלים לא ירצו לקנות טסלה 3 תלויה ועומדת. בינתיים המצב הכלכלי והלך הרוח הציבורי מבהירים שהארנקים פתוחים, אבל שנת 2022 מתקרבת, המצב הכלכלי עשוי להשתנות, טסלה 3 הופכת נפוצה בכבישי ישראל יותר ויותר וייתכן בהחלט שתגיע הודעה מאלון מאסק שהגיע הזמן קצת לסגור לישראלים את הברז.