הוחמר העונש על דיבור בסלולר בזמן נהיגה: הכנסת אישרה את שיטת הניקוד החדשה
במסגרת התיקון שאישרה ועדת הכלכלה, הופחת מספר הנקודות שניתנות על עבירות קלות, והוגדל במקרים של עבירות חמורות; כמה נקודות תקבלו על עבירות מהירות?
ועדת הכלכלה אישרה היום (שני) שורה של שינויים בשיטת הניקוד על הפרות תעבורה מנהליות. בפברואר האחרון נכנס לתוקף מתווה חדש לשיפוט של נהגים בגין חלק מעבירות התנועה. במסגרת המתווה נהגים שמבצעים מספר נרחב של עבירות תנועה (למשל שימוש בטלפון ללא דיבורית) לא ייחשבו עוד לנהגים עבריינים אלא לנהגים "מפרי תעבורה", דבר שדורש שיפוט בבתי דין ל"הפרות תעבורה" הפועלים באופן דיגיטלי. השינוי הזה נכנס כאמור לתוקף בפברואר האחרון, אבל עד כה נושא הנקודות בגין אותן הפרות תעבורה לא הוסדר. הסיבה לכך היא שיו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן דרש שבמקביל להפעלת בתי הדין החדשים, שעלולים להפוך ל"פס ייצור" לדו"חות, על חלק מהפרות התעבורה הפחות חמורות יינתנו פחות נקודות. משרד התחבורה דרש במקביל להעלות את מספר הנקודות על מספר עבירות מסכנות חיים.
היום אישרה ועדת הכלכלה את בקשת משרד התחבורה לתיקון תקנות התעבורה, כך שהתקנות יותאמו ליישום חוק הפרות תעבורה מנהליות שנכנס לתוקף בפברואר. האישור התאפשר לאחר שמשרד התחבורה הגיש לוועדה תקנות מתוקנות, בהתאם לבקשת היו"ר ביטן, הכוללות הקלה על הנהגים בניקוד על עבירות קלות, והחמרה בניקוד על עבירות חמורות. הניקוד החדש ייכנס לתוקף לאחר פרסום התקנות.
כיום על רוב עבירות התנועה יש שני סוגים של עונשים: קנס כספי ונקודות. לכל עבירה יש מספר נקודות משלה, ומי שצברו 24-36 נקודות מוזמנים להגיע לקורס נהיגה מונעת. מי שצברו מעל 36 נקודות מקבלים 3 חודשי שלילה. במקרים חמורים יותר, כשמדובר בנהגים שהם עבריינים ממש כבדים אפילו צריך לעשות מחדש את מבחן הנהיגה.
נקודת ההנחה הבסיסית של משרד התחבורה היא שיש חמש עבירות שהן מסכנות חיים: שימוש בסלולר שלא כחוק בנהיגה, מהירות מופרזת, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, מעבר אור אדום וסטייה משולי הדרך. העבירות שעליהן יקבלו מעתה 10 נקודות הן: הסחת דעת, כלומר שימוש בטלפון נייד בנהיגה שלא כחוק (כיום 8 נקודות); אי מתן זכות קדימה להולכי רגל (כיום 4-8 נקודות) וסטייה משולי הדרך (6 נקודות כיום).
הנקודות על מהירות מופרזת מחולקות לשני סוגים - בכביש עירוני ובכביש הבינעירוני. מבחינת נסיעה בכביש עירוני עד 20 קמ"ש מעל המותר מקבלים רק 250 שקל קנס, ללא נקודות. 21-30 קמ"ש מעל המותר בעיר - פירושם 750 שקל קנס ו-8 נקודות. 31-40 קמ"ש בכביש עירוני - 1,500 שקל קנס ו-10 נקודות. ואם מדובר במהירות גבוהה יותר, אז מדובר כבר בפסילה של הרישיון, זימון למשפט וגם 10 נקודות.
בכביש בינעירוני: מהירות מופרזת של עד 25 קמ"ש מעל המותר פירושה 250 שקל קנס; 26-40 קמ"ש מעל המותר - 750 שקל קנס ו-8 נקודות. 41-50 קמ"ש מעל המותר - 1,500 שקל קנס ו-10 נקודות. ומי שטסים מחוץ לעיר במהירות של יותר מ-51 קמ"ש מהמותר - יקבלו 10 נקודות, פסילה ויגיעו לבית המשפט - שיחליט על קנס.































