סגור
ג'יפ צ'רוקי חדש 2026
ג'יפ צ'רוקי, הגרסה החדשה (צילום: יצרן)

ג'יפ לקחה סיכון ענק עם הצ'רוקי החדש. האם הוא ישתלם?

לפני שהוציאה אותו לפנסיה, הצ'רוקי היה הצלחה אדירה בארה"ב בעיקר מכיוון שסיפק את השילוב הנדיר בין רכב שטח קשוח לרכב משפחתי מהנה - שילוב שמאז לא הצליחה לשחזר. החברה, שכבר עברה מאז ידיים, חושפת את הדגם החדש שיעלה על הכביש בשנה הבאה - ועומדת בפני מבחן מאתגר

בסוף השבוע האחרון חשפה ג'יפ האמריקאית את הדור החדש של אחד הרכבים החשובים ביותר בתולדות היצרנית: הצ'רוקי, רכב הכביש שטח הקטן (אך לא הקטן ביותר) של ג'יפ.
ודווקא הצ'רוקי הוא רכב שכישלון שלו עשוי להיות בחזקת אסון עבור ג'יפ. דווקא בתקופה שבה היצרנית נמצאת בקשיים, מנכ"ל חדש של קבוצת סטלאנטיס צריך להחליט אילו מותגים לקצץ - ושוק הרכב האמריקאי ניצב בפני כאוס רגולטורי בחסות דונלד טראמפ שהחליט להטיל מכסים על רכיבים מיובאים, אינו מסתיר את סלידתו ממכוניות חשמליות ודווקא קורא לאמריקאים לשוב ולהיות שוב "קשוחים" - כלומר לנהוג ברכבי שטח זללנים.

כשהלקוחות רצו ג'יפ עם גג מתכת והגה כוח

ראשית מעט על ג'יפ ומדוע דווקא הצ'רוקי הוא רכב כל כך חשוב: ג'יפ עצמה נוסדה בשנות הארבעים כיצרנית של רכבי שטח עבור הצבא האמריקאי. מקור השם אינו ברור, אבל אחרי תום מלחמת העולם השנייה גילו מאות אלפי חיילים אמריקאים משוחררים שהם שבו הביתה עם כסף פנוי ורצון לחוות את האדרנלין שחוו באירופה ובאסיה. לרשותם של החיילים עמדו מאות אלפי רכבי השטח הקשוחים של ג'יפ שעשו דרכם בחזרה לארה"ב כעודפי ציוד והיצרנית העיקרית של הרכבים הקשוחים של ג'יפ, חברת וויליס אוברלנג הבינה שיש לה ביד להיט.
הג'יפ הצבאי המקורי ששמו היה MB הצמיח גרסאות אזרחיות ששמן היה CJ (פשוט ג'יפ אזרחי) וחברת ג'יפ החלה לייצר את רכבי השטח הקשוחים שלה עבור השוק האזרחי. במשך עשרות שנים (וכמה שינויי בעלות) ג'יפ יצרה את ה-CJ הקשוח עד שגילתה שהמתחרים עשו את זה לא פחות טוב. בשנות השישים המאוחרות אמריקאים החלו לצאת לקמפינג ודרשו רכבי שטח שיעשו יותר מלנסוע בחולות: האמריקאים רצו גג סגור, הגה כוח ומזגן. וכך, פורד הציגה את הברונקו, אינטרנשיונאל הציגה את הסקאוט וג'יפ היתה זקוקה לרכב שטח משפחתי, אבל לא משפחתי ענקי, אלא משפחתי שיוכל למשל להשתחל בין עצים וסלעים.
בהתחלה הוצגו דגמים מבוססי CJ, כמו הג'יפסטר, אבל ב-1974 ג'יפ הציגה לראשונה את הצ'רוקי - הרכב הראשון בעולם שהיצרנית התייחסה אליו כ-SPORT UTILITY VEHICLE – או בראשי תיבות SUV. הצ'רוקי לא היה חדש במיוחד: ג'יפ פשוט לקחה את רכב השטח הענק שלה, הווגוניר, קיצצה ממנו שתי דלתות - והצ'רוקי נולד. המבנה היה פשוט מאוד וקשוח מאוד: שלדת סולם חסונה, שני סרנים חיים (כלומר לשטח) ברוב הגרסאות - ומנוע חזק.

רכב השטח שהיה מכונית נוסעים, שהיתה רכב שטח

אבל הצ'רוקי ההוא לא היה הרכב ששינה את האופן שבו אמריקאים הסתכלו על רכבי שטח. דווקא הדור השני של הצ'רוקי נחשב עד היום לאחד הדגמים המצליחים ביותר של ג'יפ ולמעשה נהנה מסטטוס מיתולוגי והערכה אדירה בקרב חובבי שטח. הדור השני של ג'יפ צ'רוקי, שנקרא XJ, הוצג ב-1984 ונשאר בייצור עד 2022, מה שמראה עד כמה ג'יפ הצליחה עם הדגם.
עד 1984 רכב שטח קשוח היה חייב כאמור סרנים מאסיביים ושלדת סולם, כלומר שתי קורות מתכת שעליהן גוף הרכב מותקן. ג'יפ חשבה על פתרון אחר: הצ'רוקי XJ הוצג לעולם במבנה מרכב אחוד, כלומר השלדה שלו היתה כמו שלדה של מכונית נוסעים. המנוע בגרסת הייצור העיקרית היה מנוע בנפח ארבעה ליטרים בעל שש בוכנות (היו גם גרסאות דיזל וגרסאות קטנות יותר) שזכה למוניטין של מנוע שלא ניתן להשמיד. היו גרסאות בעלות שתי דלתות וארבע דלתות - ותא הנוסעים תוכנן כך שיהיה דומה למכונית נוסעים ולא לזה של רכב שטח.
ולמרות זאת, לצ'רוקי גם היתה יכולת שטח מצוינת. וכך נולד לראשונה רכב שטח שלא דרש מקום חניה ענק, התנהג כמו מכונית נוסעים, היה שימושי להפליא מכיוון שלמעשה היה סוג של מכונית סטיישן - וגם היה בלתי ניתן להשמדה. הדגם העיקרי של ג'יפ הוא הרנגלר, כלומר הג'יפ הקשוח והמוכר היטב שקיים זה עשרות שנים, אבל הצ'רוקי הוכיח שלא צריך לסבול מרוח ורעש כדי לנסוע בשטח ולא צריך רכב שטח ענק. הצ'רוקי יוצר במפעלי ג'יפ בארה"ב, במצרים, בדרום אמריקה ואפילו בסין וכאשר הוא הגיע לסוף חייו ב-2001 יוצרו ממנו 2.88 מיליון יחידות. גם כיום צ'רוקי שמור היטב נמכר בארה"ב בסכומים גבוהים ויש לכך סיבה: מדובר ברכב מיתולוגי.

1 צפייה בגלריה
ג'יפ צ'רוקי מודל 1998
ג'יפ צ'רוקי מודל 1998
צ'רוקי מודל 1998. רכב מיתולוגי
(צילום: יצרן)

אחרי הצ'רוקי, ג'יפ שהיתה חלק מ-AMC זכרונה לברכה עברה חילופי ידיים והפכה לחלק מקונצרן דיימלר קרייזלר – ובדיימלר קרייזלר הוחלט לחסל את הצ'רוקי ולהחליפו בג'יפ אחר: הליברטי, ג'יפ בעל מראה שנוי במחלוקת שהתאים מבחינת אנשי דיימלר ל"רוח התקופה" בה רכבי השטח הפכו לרכבי כביש שטח, כלומר נהיו פחות קשוחים. הליברטי לא נהנה מהצלחתו של הצ'רוקי ורק בשנת 2014 ג'יפ חזרה אל השם צ'רוקי - רק שהפעם ג'יפ כבר לא היתה חלק מדיימלר קרייזלר - אלא חלק מ-FCA, החברה האם של פיאט ואלפא רומיאו.
השלדה היתה מפיתוח של FCA, התנהגות השטח היתה סבילה והמראה היה נורא. חובבי המותג הבינו היטב שאם הם רוצים הרפתקאות בשטח, עדיף להם ג'יפ רנגלר או פשוט לקנות טויוטה פוראנר. וכך, ב-2023 הוציאה ג'יפ את השם צ'רוקי לפנסיה, אגב לאחר סכסוך מתוקשר עם אמריקאים ילידים (כלומר אינדיאנים) שטענו לניכוס תרבותי של שמו של שבט הצ'רוקי.
כעת, ג'יפ מציגה כאמור את הצ'רוקי החדש ששיווקו יחל בשנה הבאה. היצרנית כבר פרסמה סרט שממחיש את הקשר בין הצ'רוקי החדש ובין קודמיו המיתולוגיים ולפי הצהרתה הקצרה של ג'יפ - מדובר ברכב שיהיה היברידי, בעתיד תהיה גם גרסה חשמלית - ויש גם תמונה ראשונה של הצ'רוקי החדש, בשטח כמובן. ג'יפ אינה חושפת מידע רב אודות יכולות השטח של הדגם החדש, אבל סביר להניח שהצ'רוקי יוכל לנסוע בשטח, אחרת אין לו זכות קיום.

כאן נשאלת השאלה: עד כמה הצ'רוקי החדש יהיה מתאים ללקוחות? זו שאלה מורכבת מסיבות שהן לא רק דמוגרפיות, אלא גם חברתיות. הדורות הראשונים של ג'יפ צ'רוקי, כלומר אלה שיוצרו עד 2022 הצליחו בגלל שהם היו רכבים שיועדו לביצוע פעולות יום-יום, אבל גם היו טובים מאוד בשטח. באותה תקופה, זה גם מה שהצרכנים רצו. כיום המצב הרבה פחות ברור: בארה"ב יש קהילה גדולה מאוד של חובבי שטח ובעיקר "אוברלנד" כלומר מסעות, והם בהחלט מסתפקים ברנגלר של ג'יפ. אבל לג'יפ יש בהיצע המוצרים שלה חור משמעותי, כלומר מחסור דווקא ברכב כביש שטח שיש לו גם יכולת נסיעה בשטח קשה.
את הנישה הזאת טויוטה תפסה בארה"ב עם הפוראנר ולעת עתה לג'יפ אין עבורה פתרון. אם הצ'רוקי החדש יהיה רכב שיהיה יותר מדי כביש ופחות מדי שטח (כלומר כמו הדור האחרון), מבחינת ג'יפ זה יהיה כישלון משמעותי. אם הוא יהיה יותר מדי שטח, ג'יפ תאבד את הלקוחות שרק רוצים רכב פנאי ולא ירכשו רנגלר בגלל שרכב שטח גדול, זללן ורועש לא נמצא בכלל בסל האפשרויות שלהם. הדור השני של הצ'רוקי, זה שממנו נמכרו מעל 2.8 מיליון יחידות, היה בדיוק השילוב הנדיר בין כביש ובין שטח, שילוב שג'יפ לא הצליחה מאז לשחזר.
ג'יפ של 2025 היא יצרנית שמתקשה מאוד להסתגל לעתיד ירוק בגלל שללקוחות המסורתיים שלה קשה מאוד להיפרד ממה שהם תופסים כחיוני לנסיעת שטח. עצם העובדה שג'יפ בחרה לקרוא לדגם החדש צ'רוקי מעידה היטב שג'יפ בונה הרים וגבעות על הדגם החדש. למרבה האירוניה, אם הוא יהיה רכב לגבעות ולא להרים, ייתכן שיהיה מדובר בכישלון שישפיע משמעותית על עתידה של ג'יפ כיצרנית רכב.