סגור
מפעל להרכבת מכוניות טורקיה טויוטה CH-R וידאו
מפעל של טויוטה בטורקיה. רכיבים שנמצאים בכל דבר - מהמנועים הנמצאים במגבי השמשות ועד חיישני בלמים אוטומטיים (צילום: גטי אימג'ס)

יצרניות הרכב מזהירות: הגבלות סין על ייצוא מתכות נדירות עלולות להשבית את תעשיית הרכב העולמית

מאז אפריל מחייבת בייג'ינג יצואנים לקבל רישיון ממשלתי לפני יצוא מגנטים ממתכות נדירות. התוצאה: היצוא ירד בחצי , ויצרניות הרכב הגדולות בעולם מזהירות ממחסור חמור ברכיבים חיוניים לבלמים, תיבות הילוכים ומנועי מגבים שעלול לכפות סגירת מפעלים תוך שבועות. סין שולטת ב-90% מיכולת העיבוד העולמית של מגנטים העשויים ממתכות נדירות ותעשיית הרכב האמריקאית תלויה בה כמעט לחלוטין

מנהלי תאגידי רכב גלובליים מזהירים כי מחסור עולמי במגנטים העשויים ממתכות נדירות עלול לגרום לפגיעה קשה בתעשיית הרכב העולמית. המקור למחסור: מגבלות שהטילה סין באפריל האחרון על יצוא המוצרים החיוניים לתעשיית הרכב העולמית. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.
ההגבלות הסיניות מחייבות יצואנים לקבל רישיונות ממשלתיים לפני משלוח המגנטים, המשמשים בכל דבר - מהמנועים הנמצאים במגבי השמשות ועד חיישני בלמים אוטומטיים. התוצאה: יצוא המגנטים מסין ירד בחצי באפריל, ויצרניות הרכב מזהירות שמפעלים עלולים להיסגר תוך שבועות.
במכתב מ-9 במאי שלא דווח עליו בעבר לפקידי ממשל טראמפ, ראש ארגון הסחר המייצג את ג'נרל מוטורס, טויוטה, פולקסווגן, יונדאי ויצרניות רכב מרכזיות אחרות הביע דאגה לנוכח המצב.
"ללא גישה אמינה ליסודות ומגנטים אלה, ספקי הרכב לא יוכלו לייצר רכיבי רכב קריטיים, כולל תיבות הילוכים אוטומטיות, מכלולי מצערת, אלטרנטורים, מנועים שונים, חיישנים, חגורות בטיחות, רמקולים, פנסים, הגה כוח ומצלמות", כתב לממשל טראמפ Alliance for Automotive Innovation - ארגון הסחר המייצג את יצרניות הרכב הגדולות באמריקה.
הבעיה מורכבת במיוחד מכיוון שסין שולטת ביותר מ-90% מהיכולת העולמית לעיבוד המגנטים הללו - מונופול שהופך את תעשיית הרכב העולמית לתלויה כמעט לחלוטין ביצוא הסיני.
החברות מתמודדות עכשיו עם תהליך בקשת רישיונות עמום שלעתים דורש מאות עמודי מסמכים, מה שגורם לעיכובים משמעותיים באספקה.
במכתב, שעליו חתם גם MEMA - ארגון ספקי הרכב - הוסיפו היצרנים שללא רכיבים חיוניים אלה, זה רק עניין של זמן עד שמפעלי הרכב האמריקאים יהיו משותקים. "במקרים חמורים, זה עלול לכלול צורך בהפחתת נפחי ייצור או אפילו עצירת קווי ייצור", אמרו הקבוצות.
גם מנכ"ל ארגון הסחר ג'ון בוזלה וגם מנכ"ל MEMA ביל לונג אמרו לרויטרס אתמול (ו') שהמצב לא נפתר ומעורר דאגה. הם הביעו הכרת תודה למעורבות ברמה גבוהה של ממשל טראמפ כדי למנוע הפרעה לייצור הרכב האמריקאי ולשרשרת האספקה.
בוזלה ציין שהנושא היה על סדר היום במהלך השיחות של שר האוצר סקוט בסנט ונציג הסחר האמריקאי ג'יימסון גריר עם עמיתיהם הסיניים בז'נבה מוקדם יותר החודש.
גריר אמר ל-CNBC אתמול (ו') שסין הסכימה להסיר את ההגבלות על יצוא מגנטי מתכות נדירות לחברות אמריקאיות, אך לא נעה מהר מספיק כדי להעניק גישה לענפי תעשייה אמריקאיים מרכזיים. "לא ראינו את הזרימה של חלק מהמינרלים הקריטיים האלה כפי שאמור היה לקרות".
הסכסוך מתרחש על רקע מתיחות סחר רחבה יותר בין וושינגטון ובייג'ינג. בפוסט ברשתות החברתיות אתמול (ו'), הנשיא דונלד טראמפ האשים את סין בהפרת תנאי עסקה שהושגה החודש להפחתה זמנית של מכסים והגבלות סחר אחרות. "סין, אולי באופן לא מפתיע לחלק מהאנשים, הפרה לחלוטין את ההסכם שלה איתנו", כתב טראמפ בפוסט בפלטפורמת Truth Social שלו.