ממותגי רכב מיושנים ועד התחרות מסין: סטלנטיס מינתה מנכ"ל חדש, אלה האתגרים שלו
יצרנית הרכב, המאגדת מותגים כגון פיאט, קרייזלר, ג'יפ וסיטרואן, מינתה את אנטוניו פילוסה למנכ"ל; הוא ייכנס לנעליו של המנכ"ל המיתולוגי קרלוס טווארס, שעזב את התפקיד לפני חצי שנה - והותיר אחריו כמה בעיות שמחליפו ייאלץ לטפל בהן
חצי שנה אחרי התפטרותו של קרלוס טווארס, המנכ"ל המיתולוגי של סטלנטיס, מודיעה יצרנית הרכב על מינוי מנכ"ל חדש - אנטוניו פילוסה, ששימש עד כה בתפקידים בכירים בחברה, בהם מנהל התפעול הראשי (COO).
סטלנטיס, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, הוקמה ב-2021 בעקבות איחוד בין שתי ענקיות רכב: FCA, החברה האם של פיאט, קרייזלר, ג'יפ ודודג'; ו-PSA, החברה האם של פיג'ו, סיטרואן ואופל.
היצרנית החדשה שקמה תחת הנהגתו של טווארס עסקה לא מעט בהליכי התייעלות, שכללו בין היתר איחודים של פלטפורמות (כלומר שלדות) וקיצוץ פעילויות לא יעילות, במיוחד בשוק הרכב האמריקאי. עם זאת, ולמרות מאמציו של טווארס, הנישואים הכפויים בין מותגי רכב גרמניים, צרפתיים, איטלקיים ואמריקאיים לא תמיד עלו יפה.
כך, חלק מהחטיבות של סטלנטיס, במיוחד האמריקאיות, נאבקו תחת סגנון הניהול האירופי של טווארס שדרש לדוגמה "חשמול" של המוצרים האמריקאיים של הקונצרן, דבר שלא התקבל היטב על ידי הלקוחות; מותגים בעלי אופי מובהק של הקבוצה, לדוגמה אלפא רומיאו, איבדו מזהותם; ונרשמו סכסוכים מתוקשרים עם רשת הסוכנים של סטלנטיס, במיוחד בארה"ב, בעקבות דרישה של היצרנית מסוכניה להצטייד במלאים נרחבים, מבלי שיהיה לכך כיסוי מצד היצרן, כלומר איכות ואמינות שיצדיקו את ההצטיידות הנרחבת.
בפועל, מתוך מוצרי סטלנטיס, חטיבת הטנדרים ראם וגם ג'יפ מתמודדות עם היצע דגמים מתיישן; דודג' שהיתה אמורה להיות חוד החנית במעבר לרכב חשמלי לא ממש מצליחה לשכנע את הלקוחות המסורתיים שחשמל הוא העתיד; והחטיבות האירופיות של החברה מתקשות לשמור על נתחי שוק באירופה ובסין, במיוחד לנוכח הנכונות הגדלה והולכת של היצרנים הסיניים לשווק מכוניות חשמליות באופן אגרסיבי.
פילוסה, בן 51, יליד איטליה, נחשב למנכ"ל יחסית צעיר במונחי ענף הרכב העולמי: הוא החל את הקריירה שלו ב-99' בפיאט לאחר לימודים באיטליה. לאחר מכן עבר לפיאט ברזיל (פיאט ורנו מחזיקות בחטיבות דרום אמריקאיות הנחשבות עבורן לעוגנים משמעותיים) ומשם התקדם לתפקיד מנהל התפעול הראשי של סטלנטיס בדרום אמריקה, לפני מינויו לראש חטיבת ג'יפ העולמית ב-2023.
2025 תהיה שנה מאתגרת עבור סטלנטיס ופילוסה; ראשית, החברה מחזיקה כיום ב-15 מותגים. חלקם, לדוגמה לנצ'יה, נושאים ללא ספק בערך היסטורי ניכר, אבל בערך מעשי מועט. גם חטיבות יוקרה, לדוגמה מזראטי, רחוקות מלהיות עוגני רווח בסגנון מרצדס וב.מ.וו שבעצמן סובלות מקשיים כגון ירידה ברווחיות, בחירה שגויה באסטרטגיות חשמול וצניחה במכירות בסין. לאלה יש להוסיף את ליפמוטור הסינית שכיום שייכת לסטלנטיס ומעמדה המיצובי יוכרע בעתיד הקרוב - כלומר, האם היא תהיה הנשק מול יצרני הרכב הסיניים באירופה.
לצד אלה, סטלנטיס העולמית מחזיקה ב-70 מפעלי ייצור, חלקם בקנדה ובמקסיקו,מה שחושף אותן למכסים של השיא ארה"ב דונלד טראמפ, מה שעשוי לדרוש את העתקתם.
כמו כן יידרש המנכ"ל החדש לחזק את הקשרים עם הסוכנים: לפי דו"חות סטלנטיס, המכירות ברבעון הראשון ירדו ב-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, למרות (ואולי דווקא בגלל) "דחיפה" של מכוניות לסוכנים שמצאו עצמם תקועים עם מלאים גדולים - אך מיושנים.






























