ניתוח
"לא עובר טסט בגלל נורה שרופה": מותגים סיניים נעלמים - והלקוחות אובדי עצות
רכבים סיניים שהיו פופולריים כמו AIWAYS ומקסוס יוניק נעלמו מהשוק תוך פחות מחמש שנים, והלקוחות לא מקבלים מענה לתקלות ומוצאים עצמם מול שוקת שבורה. הם נאלצים להשאיר את הרכב בחניה למשך חודשים עד שיימצא פתרון - אם בכלל
בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה את רשימת מותגי הרכב שבידי היבואנים השונים, שחשפה כי המותג הסיני WEY כבר לא נמצא בידי סמלת - כלומר שיווקו בארץ נפסק. בנוסף, צ'יינה מוטורס הפסיקה לייבא את דגמי מקסוס יוניק.
אלו אינם מותגי הרכב היחידים ששיווקם בישראל הופסק - ובמהלך השנים נכחדו גם מותגים כמו דייהו ודייהטסו. אך המקרה של המותגים הסיניים ייחודי בכך שהם נעלמו תוך פחות מחמש שנים מאז שהפציעו. רובם מותגים שהציבור אימץ בחום, במיוחד לנוכח העובדה שכאשר הם הגיעו לישראל, אי שם לפני שלוש-ארבע שנים, הם נחשבו לשיא החדשנות. ויותר מכך: הם היו חלוצי המהפכה החשמלית. מי שקנה את המותגים האלה אולי חשש מירידת ערך של מוצר לא מוכר, אבל לפחות ידע שהוא חוסך כסף. כיום המצב שונה.
אחד המקרים הבולטים מהשנים האחרונות הוא זה של AIWAYS, שנכנסה לשוק הרכב הישראלי לפני לא כל כך הרבה זמן - בשנת 2021. בתחילת 2023 נקלעה היצרנית לקשיים, ולאחרונה צצים דיווחים בתקשורת הסינית על הצלה אפשרית של החברה. אולם בינתיים השיווק של AIWAYS בישראל נפסק, ומאות, ואולי אפילו אלפי, בעלי רכבים מסוג זה נתקעו. מדובר במכונית שהייתה פופולרית מאוד בישראל, אך משיטוט בקבוצות הפייסבוק הסגורות של לקוחותיה ניתן לראות כי הם נקלעו לסוג של סיוט, כשתקלות ברכב לא מקבלות מענה.
כך למשל, בעלי מכוניות AIWAYS שרוצים להחליף פנס תקול גילו שאין פנסים זמינים לרכישה בישראל - ובלי זה הרכב לא יכול לעבור טסט. כך, אחד מבעלי AIWAYS U5 התלונן: "הרכב שלי לא עובר טסט בגלל נורה שרופה, לא יודעים להגיד לי מתי יהיו פנסים". חבריו לקבוצה המליצו לו לפנות לעורך דין, ואחד מהם סיפר שבגלל המחסור בפנסים ה-AIWAYS שלו הוחלפה על ידי חברת הליסינג, כי לא ניתן לתקנו. "כמה רכבים מחכים למנורות בשביל לעבור טסט?", שאל החודש אדם אחר שברשותו U5.
תקלה נוספת ממנה סובלים בעלי AIWAYS היא בטעינת הרכב. "אני מנסה להטעין את הרכב וזה לא מטעין, ניסיתי בשתי עמדות טעינה", כתב אחד. האחרים הסבירו לו כי שקע הטעינה החד-פאזי סובל מבעיית התחממות - כלומר, לא ניתן לטעון את הרכב בבית אלא רק בעמדות הטעינה הציבוריות היקרות. "זה ריטואל קבוע, בא טכנאי, עשה בדיקת מחשב, ראינו את תקלת ההתחממות, שלחו לבדיקה, לא ידוע מתי החלק יגיע", הסביר אחד מבעלי הרכב.
מהיבואנית אוטו חן נמסר בתגובה: "אנו עושים כל שניתן כדי להבטיח זמינות רציפה של חלפים ללקוחותינו. על אף הפסקת פעילותו של יצרן הרכב AIWAYS, פעלנו במהירות לאתר פתרון חלופי ישירות מיצרן הפנסים. במהלך השבועות האחרונים הזמנו מלאי משמעותי - גם במשלוח אווירי שכבר הגיע והופץ למרכזי השירות המורשים, וגם במשלוח ימי שעוכב עקב המצב הביטחוני וצפוי להיות מופץ לכלל מרכזי השירות עד 15 בספטמבר ולתת מענה מלא ללקוחות. נקטנו צעדים שיבטיחו כי מקרים מסוג זה לא יישנו בעתיד, ואנו ממשיכים לפעול מתוך מחויבות מלאה לשירות מקצועי, מהיר ואחראי, ברמה הגבוהה ביותר".
המקרה של AIWAYS אינו היחיד: לפני חודשיים הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד צ'יינה מוטורס, שעד לאחרונה הייתה יבואנית מקסוס. בתביעה נטען בין היתר ששקע הטעינה של הרכב אינו מאפשר לרכב להיטען בעמדות הטעינה הביתיות מכיוון שהוא מפסיק לפעול. חלפים - אין. לפי התביעה, עוד עשרות רוכשים סובלים מבעיות דומות. חשוב לציין שמדובר רק בדגמים הישנים של היצרנית, כלומר סדרת דגמי יוניק הישנים, ולא דגמי MIFA החדשים יותר שמיובאים ע"י UMI ואוטו חן.
ניתן לראות כאן מוטיב שחוזר על עצמו: בעלי רכבים שנרכשו בסכומים נאים לא יכולים להשתמש ברכב במשך חודשים עד שיימצא פתרון - אם בכלל. מבחינת לא מעט רוכשים, מכונית סינית היא סוג של מוצר טכנולוגי, בדיוק כמו סמארטפון. הבעיה שבעוד סמארטפון שאין לו חלפים ניתן לזרוק לפח אחרי שנתיים, מכונית סינית עולה מעל 100 אלף, ולעיתים 200 אלף שקל, ומשך האחזקה שלה הרבה יותר ארוך. כאשר שיווקו של מותג רכב בישראל מופסק - ההשלכות של כך משמעותיות הרבה יותר.
חשוב לציין שבישראל יש חוק המסדיר את הנושא: סעיף 48 לחוק רישוי רכב. הסעיף קובע כי חובתו של היבואן לספק מוצרי תעבורה לרכב בתוך שבעה ימים מדרישת הלקוח ולמשך 7 שנים ממועד רכישת הרכב. אבל מה קורה כאשר היצרן לא קיים? או לחלופין, כאשר מדובר ביצרני רכב סיני שמבחינתם המכוניות שיוצרו לפני 5 שנים הן היסטוריה עתיקה?
מבחינה חוקית היבואנים חייבים לספק ללקוחות חלקים, אך בפועל מכוניות עומדות ללא מענה, ואת התלונות של הבעלים מצניעים עמוק בנבכי הקבוצות הסגורות כדי שהמכוניות לא יאבדו מערכן.
האם התהפוכות שמתרחשות בימים אלה בשוק, ובראשן העובדה שזיכיונות נגרעים מישראל, תשפיע על רוכשי הרכבים האלה? לא בהכרח. העובדה שזיכיון של רכב נכחד מהשוק הישראלי אינה מעידה בהכרח על חוויות גרועות שנכונו לצרכנים שרכשו את הרכבים. אבל אסור לשכוח: מכוניות מודרניות בכלל וחשמליות בפרט הן מכוניות מורכבות יותר. יש להן תקלות שדורשות מומחיות שיש רק ליבואני הרכב ולא תמיד למוסכים שאינם מורשי היבואן. החוק מחייב את היבואן לספק חלפים במשך שבע שנים - ומכונית בת חמש שכבר כיום אין לה "גב" עשויה בהחלט להתגלות כמכונית שבעוד שנתיים תהיה סוג של פסל סביבתי שהיה שווה עשרות אלפי שקלים - וכעת לא יכול לעבור טסט בגלל פנס.






























