סגור

סטלאנטיס מארגנת מחדש את רשת ההפצה. האם זה ישפיע על ישראל?

ככל הנראה, הצעד של סטלאנטיס צפוי להשפיע בשלב מסוים על נציגותיה בישראל: קבוצת לובינסקי יבואנית פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-DS; וסמלת, יבואנית פיאט, אלפא רומיאו וג'יפ. עם זאת, ללובינסקי יש יתרון משמעותי בכל הקשור ליבוא ולשיווק של רכבים חשמליים

סטלאנטיס, החברה-האם של פיג'ו, פיאט, סיטרואן, ג'יפ ואלפא רומיאו, הודיעה על ארגון מחדש של רשת סוכנויות וזכייניות היצרניות אשר מאוגדות תחת דגל הקבוצה. מדובר במהלך שמתרחש זמן קצר לאחר האיחוד בין מותגי הקבוצה.
הודעת סטלאנטיס אינה מקרית: ענקית הרכב מתייחסת בהודעתה באופן ספציפי למה שמכונה BER - או Block Exemption Regulation, מהלך של האיחוד האירופי להסרת חסמים לשיווק רכב בין המדינות החברות באיחוד האירופי.
על פי הודעתה הרשמית של סטלאנטיס, הקבוצה מכוונת ליעד שאפתני במיוחד שבו 98% ממכירות דגמי הקונצרן יהיו של רכבים חשמליים או בעלי מערכות סיוע חשמליות. המשמעות, מבחינת השוק האירופי היא שסטלאנטיס תסיים את כל הסכמי ההפצה שלה עם סוכניה באירופה, ולאחר מכן תקים רשת הפצה חדשה.
1 צפייה בגלריה
מתחם לובינסקי
מתחם לובינסקי
מתחם לובינסקי
(צילום: טל שקד)
במונחי ענף הרכב העולמי, חיסול של רשת הפצה קיימת של מותגי רכב פופולריים נחשבת לרעידת אדמה. עם תום מהלך ה"חיסול" תזמן סטלאנטיס את סוכניה כדי לבחור אילו סוכנים יהיו ראויים להמשיך ולשווק את מכוניותיה, לא רק לפי מדדי שביעות רצון לקוחות אלא גם לפי תשתיות קיימות לשירות ומכירה של רכב חשמלי.
החלטה כזו של סטלאנטיס צפויה להשפיע במוקדם או מאוחר על צמד נציגותיה של סטלאנטיס בישראל: קבוצת לובינסקי יבואנית פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-DS; ובמקביל סמלת (סוכנות מכוניות לים התיכון) , יבואנית פיאט, אלפא רומיאו וג'יפ.
ניסיון העבר מלמד כי כמעט מעולם לא תועד בישראל מצב שבו יצרנית רכב אחת רכשה או התאחדה עם יצרנית רכב אחרת וזיכיונות השיווק נשארו בידיהן של שתי יבואניות נפרדות. כך קרה כאשר ג'יפ הפכה לחלק מ- FCA (שבעצמה הפכה לחלק מסטלאנטיס) וזיכיון השיווק עבר מידי מכשירי תנועה לסמלת, כך קרה כאשר יגואר עברה לידי JLE וזיכיון השיווק עבר מחברת מאיר לידי חברת המזרח. החריגה היחיד לעניין זה היא מיצובישי שמייבאת כלמוביל, אשר מהווה חלק מרנו ניסאן מיצובישי.
מבחינת רמת המוכנות של יבואני הרכב המעורבים, ניכר כי ללובינסקי יש יתרון משמעותי בכל הקשור ליבוא ולשיווק של רכבים חשמליים, כאשר פיג'ו, MG, DS, סיטרואן ואופל כבר מיוצגות בשוק הרכב החשמלי בישראל, זאת בעוד סמלת עדיין לא החלה בשיווק משמעותי של דגמים כל-חשמליים. עם זאת, סמלת הודיעה בעצמה באחרונה על רכישה של חלק מ-PLUGO הישראלית אשר עוסקת בטעינת רכב חשמלי.