סגור
העיתון הדיגיטלי
12.05.25

איך מותגים ישראליים יכולים לנצח בארה"ב בעידן 'אמריקה תחילה'

חזרתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית לא רק משנה את המפה הכלכלית, אלא גם מחייבת מותגים לחשוב מחדש על אסטרטגיות השיווק והמיתוג שלהם. עבור חברות ישראליות שמעוניינות להתרחב בשוק האמריקאי, מדובר באתגר שיווקי לא קטן, אך גם בהזדמנות לבנות נרטיב מותגי חדש שיתאים למציאות המשתנה.
מה זה אומר בפועל עבור מותגים ישראליים? ישנן חמש מגמות מפתח שכדאי להיערך אליהן כבר עכשיו:
1. אמריקה תחילה - לוקליזציה או הדרה?
מדיניות "America First"צפויה להוביל להגברת הצריכה של מוצרים אמריקאים. חברות ישראליות יצטרכו לבנות אסטרטגיות מיתוג חכמות ולחדד את יתרונותיהם הייחודיים. שיתופי פעולה עם שחקנים מקומיים (מותגים, מפיצים או משפיענים) יכולים ליצור "גשר תרבותי" לצרכן האמריקאי ולהוות אסטרטגיה יעילה להצלחה.
2. הכיס מתרחב - אבל גם הביקורת
עם הפחתת המסים ותמריצים כלכליים, הצרכנים האמריקאים עשויים להגדיל את ההוצאה על מוצרי צריכה. מצד שני, העלות הגבוהה יותר עקב המכסים עשויה לגרום להם להיות יותר בררניים, מה שיחייב מותגים לחזק את החיבור רגשי עם הצרכן האמריקאי, ולהציע יותר מהערך הפונקציונאלי של המוצר. על ידי יצירת קשר עמוק יותר עם הצרכנים, דרך תוכן אותנטי, חוויות משתמש וקהילות מותג, יגבירו את המחויבות למותג גם אם המחיר יעלה.
3. אסטרטגיית תמחור בעידן של מכסים
תחת מדיניות הסחר של טראמפ, עלויות הייצוא עלולות לעלות בעקבות הטלת מכסים, והמשוואה הפיננסית משתנה בהתאם. זהו הזמן עבור חברות ישראליות לבחון מחדש את מודל התמחור שלהן ולהתאים את אסטרטגיות ההמחרה למציאות החדשה.
כדאי לשקול פתרונות שיקטינו את התלות במכסים, כגון: שיתופי פעולה עם ספקים אמריקאיים, העברת חלק מהייצור לארה״ב או גיבוש מודלים עסקיים גמישים יותר. כל זאת, תוך שמירה על מחירים תחרותיים שיאפשרו להמשיך ולהתמודד בשוק האמריקאי ומבלי לפגוע בערך המותג.
4. חדשנות כיתרון יחסי
חוסר הוודאות סביב מדיניות הסחר עשוי להקשות על תהליכי חדשנות – אך דווקא במצבים כאלה מסתתרת הזדמנות אמיתית. חברות שידעו לפתח פתרונות יצירתיים ולהתאים את עצמן במהירות, יבלטו בשוק התחרותי.
המכסים משפיעים על כלל שרשרת האספקה – מהמרכיבים, דרך האריזות, ועד למוצרים המוגמרים. ההשפעה הזו עלולה להאט את קצב החדשנות, שכן מותגים יידרשו לאתר מקורות חדשים לחומרי גלם, לשנות מערכות הפצה ולבחון מחדש שיטות ייצור ואריזה.
עם זאת, חברות ישראליות יכולות להפוך את האתגר להזדמנות: לאמץ טכנולוגיות מתקדמות, לשפר תהליכי אוטומציה, לפתח פתרונות לוגיסטיים גמישים ולהטמיע חשיבה חדשנית לאורך כל התהליך. כך הן יוכלו לא רק להתמודד עם השינויים, אלא גם להוביל בחדשנות ולייעל את שרשרת האספקה לטווח הארוך.
5. גמישות שיווקית היא שם המשחק
בעידן שבו מגמות משתנות בקצב מסחרר, מגיאופוליטיקה ועד טרנדים בטיקטוק, הגמישות השיווקית הופכת לנכס אסטרטגי של ממש.
חברות נדרשות להיות מוכנות להסתגל במהירות לשינויים כלכליים, רגולטוריים וצרכניים, ולפתח אסטרטגיות שיווק דינמיות שיכולות לשנות כיוון בהתאם לצרכים המשתנים של הצרכן האמריקאי.
השוק האמריקאי, שהוא לא רק עצום בגודלו אלא גם מקוטב ומרובה קהלים, מחייב יכולת התאמה מהירה במסרים, בפורמטים ובערוצי ההפצה.
חברות שידעו להגיב בזריזות לשינויים ייהנו מיתרון תחרותי משמעותי. לעומת זאת, קמפיין שאינו מותאם לאווירה הציבורית, שפה שיווקית שמרגישה מנותקת, או שימוש בפלטפורמה שאינה רלוונטית – עלולים לפגוע לא רק במכירות, אלא גם בתדמית המותג.
לסיכום, ממשל טראמפ 2.0 לא בהכרח מביא איתו חדשות רעות. עבור מותגים ישראליים גמישים, יצירתיים ובעלי סיפור חזק - מדובר בהזדמנות לבלוט, לבנות קשרים חדשים ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. ההכנה מראש תעשה את ההבדל בין "עוד מותג בינלאומי" לבין מותג שנוגע בדיוק בנקודות הרלוונטיות לצרכן האמריקאי החדש.
ליאן שמש היא יועצת אסטרטגית שיווקית לחברות