סגור
חיילים בבית הרוס בקיבוץ בארי מלחמה בעזה חרבות ברזל
חיילים בבית הרוס בקיבוץ בארי מלחמה בעזה חרבות ברזל (צילום: גדי קבלו)

נתוני מס רכוש מלמדים: היקף הנזקים במלחמה גדול בהרבה מסבבים קודמים

עובדי קרן הפיצויים קיבלו עד הבוקר 9,407 תביעות על נזקים ישירים במלחמה. הנתונים משקפים יחס של 1,175 תביעות רכוש ליום. לשם השוואה, במבצע שומר חומות נרשמו 875 תביעות ליום. על פי הערכות, רק הנזקים הישירים שנגרמו במלחמה - עוד לפני הנזקים העקיפים - יסתכמו בלפחות 3 מיליארד שקל

עד ליום ראשון בבוקר נקלטו 9,407 תביעות על ידי עובדי קרן הפיצויים מס רכוש. נתונים אלו הם חלקיים בלבד, והם לא כוללים נזקים רבים שנגרמו בתוך עוטף עזה במקומות שהגישה אליהם מוגבלת. אך כבר הנתונים הללו מלמדים כי היקף הנזקים הישירים במלחמה זו שונה מהותית מסבבים קודמים. הנתונים משקפים יחס של כ-1,175 תביעות רכוש ליום. לשם השוואה, במבצע שומר החומות שהיה בו את מספר התביעות הגבוה ביותר (כ-10,300), מספר התביעות ליום עמד על כ-875. שיעור הנמוך ב-36% מהסכומים הנוכחיים.
מן הנתונים ניתן לראות כי גם אזור המרכז נפגע כלכלית משמעותית מירי הרקטות, נכון להבוקר, הוגשו כ-2,928 תביעות רכוש באזור זה, מתוכן 2,148 תביעות על פגיעות ישירות במבנים. באזור אשקלון הוגשו עד כה 4,250 תביעות בגין נזקים למבנים, ועוד 2,058 תביעות על נזק ישיר לרכבים. ההערכות הן שרק הנזקים הישירים יגיעו להיקף של כ-3 מיליארד שקל. מדובר בהיקפים משמעותיים במיוחד, לשם השוואה. הפיצויים הישירים בצוק איתן עמדו על כ-200 מיליוני שקל בלבד.
חשוב להזכיר, כי הנזקים הישירים הם בדרך כלל הכסף הקטן, הכסף הגדול והמשמעותי יותר אלו הפיצויים בגין נזקים עקיפים, פיצוי לבעלי עסקים שלא יכלו לפתוח את עסקיהם, או נזקים שנגרמו להם בשל הירידה בפעילות הכלכלית.
בשלב זה, לא ברור מה תהיה המדיניות שבה ינקוט האוצר למימון הנזקים העקיפים מהמלחמה, אך ברור שהדבר יעלה עוד מיליארדים רבים. נזכיר כי בסוף 2022 היו בקרן הפיצויים, 17.7 מיליארד שקלים. סכום שאמור להספיק גם לתרחישי הנזק החמורים בשלב זה.