סגור

בזן: מצמצמים פעילות בגלל התקלה בצנרת קצא"א, ייתכנו שיבושים באספקה

בזן הקטינה חלק מתפוקות הייצור שלה והחלה בתהליך של סגירת אחד ממתקני הזיקוק שלה; המשרד להגנת הסביבה הקים צוות חקירה ייעודי לפיצוץ בצינור קצא"א

חברת בתי הזיקוק לנפט (בזן) הפועלת במפרץ חיפה, הודיעה לפני זמן קצר כי התקלה בצנרת קצא"א בקו לחיפה, צפויה להשפיע משמעותית על בזן, שתפעיל את מתקניה בהיקף נמוך יותר ותוך שייתכנו שיבושים באספקת מוצרים ללקוחותיה.
בזן הקטינה חלק מתפוקות הייצור שלה והחלה בתהליך של סגירת אחד ממתקני הזיקוק שלה. תהליך הסגירה צפוי לגרום לעלייה בערכי הניטור ועשויה להיות פעילות לפיד מהמתחם.
הדליפה בצנרת החברה הממשלתית קצא"א התגלה בתחילת השבוע. לפי הודעת בזן, קצא"א הודיעה לה שבעקבות התקלה בצנרת היא נדרשה על ידי המשרד להגנת הסביבה לבצע בצנרת שלה בדיקות שונות אשר צפויות להערכת קצא"א להימשך כ-21 יום במהלכם תושבת צנרת קצא"א.
2 צפייה בגלריה
עבודות לתיקון הדליפה הדליפה מצינור קצא"א
עבודות לתיקון הדליפה הדליפה מצינור קצא"א
עבודות לתיקון הדליפה מצינור קצא"א
(המשרד להגנת הסביבה)
לפי בזן, כיוון שעיקר אספקת הנפט הגולמי לחברה נעשית באמצעות צנרת קצא"א, כל עוד זו מושבתת, יפעלו מתקני הקבוצה בהיקף נמוך באופן משמעותי מההיקף הרגיל וייתכנו שיבושים באספקת מוצרים ללקוחות החברה. לדברי החברה, היא תפעל ככל יכולתה על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בייצור על ידי מיקסום אספקת הנפט הגולמי באמצעות מסוף חיפה, המספק מענה חלקי בלבד.
כתוצאה מהאמור, צופה החברה כי אבדן הרווחים שיגרם לה עקב השבתת צנרת קצא"א יהיה בסכום מהותי, שלא ניתן להעריך כרגע את היקפו, שכן הדבר תלוי בעיקר במשך השבתת צנרת קצא"א ובזמינות האלטרנטיבות החלקיות לצנרת קצא"א.
עוד אומרת החברה, כי בהינתן ההשפעות הנ"ל וההשפעות האפשריות על משק האנרגיה בישראל, קצא"א פועלת, בשיתוף פעולה עם בזן, יחד עם משרד האנרגיה, על מנת לזרז את חידוש ההזרמה בצנרת קצא"א. כמו כן, פועלת החברה על מנת לעדכן את תמהיל הייצור של מתקניה באופן האופטימלי האפשרי, אשר יאפשר לה לצמצם את אובדן הרווחים, בדגש על ייצור מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה ושיכוך השפעות מחסור בדלקים על המשק ככל שניתן.
"נמצה את החקירה ונמצא את האחראים למחדל"
בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה פרסם היום עדכון בנוגע לחקירת הדליפה בקו קצא"א שמבצעת המשטרה הירוקה של המשרד. צוות החקירה הייעודי ביצע חיפוש במשרדי קצא"א אשקלון ונמסר כי נתפסו מסמכים וחומרי חקירה נוספים שנבדקים ע"י צוות החקירה.
2 צפייה בגלריה
בתי הזיקוק בזן מפרץ חיפה בתי זיקוק 1
בתי הזיקוק בזן מפרץ חיפה בתי זיקוק 1
בתי הזיקוק בחיפה (לפני הריסת המבנה שקרס)
(צילום: גיל נחושתן)
יוסי בר, מנהל המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה מסר: "בעקבות הדליפה שאירעה בתחילת השבוע הקמנו צוות חקירה ייעודי והתבצעו פעולות חקירה שונות לרבות תפיסת חומרים. המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה רואה לנגד עיניה את בריאות התושבים ואת הסביבה, ולכן נמצה את החקירה ונמצא את האחראים למחדל שהתרחש"
ההודעה על הדליפה נמסרה מקצא"א למשרד להגנת הסביבה ביום ראשון בערב והדליפה פורסמה לציבור ביום שני בבוקר. קצא"א דיווחה כי איתרה דליפת דלק באזור משען שבמועצה האזורית חוף אשקלון. אירוע הדליפה התגלה על ידי מוקד בקרת הדליפות של החברה, עם גילויי שינויי הספיקות בקו. ההזרמה הופסקה, ונשלחו לשטח סיירים על מנת לאתר את נקודת הדליפה.
בעקבות דליפת הדלק פתחה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית נגד קצא"א והוקם צוות ייעודי.
בעבודות הנדסיות שהתבצעו לאורך הקו, הוחלף קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטר. הצינור שדלף נתפס ונלקח על ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה.
עד כה, קצא"א פינתה כ-5,000 טונות קרקע מזוהמת מאזור הדליפה, וכן נשאבו מהצינור שדלף כ-100 מטר קוב גולמי. הקרקע המזוהמת פונתה לאתר קצה לטיפול ביולוגי. באזור הדליפה ליד מושב משען מבוצעות עבודות חקירה לתיחום מלא ולשיקום הקרקע.