סגור
מפעל טכנולוגיית להבים באזור התעשייה תפן
מפעל טכנולוגיית להבים בנהריה. "מזה תקופה ארוכה שהמפעל צובר הפסדים משמעותיים שהולכים וגדלים ותהליכי הייצור לא מאפשרים שתהיה לו היתכנות כלכלית", כתב המנכ"ל לעובדים (צילום: יאיר קראוס)

מפעל טכנולוגיית להבים ייסגר - 900 עובדים יפוטרו

המפעל שהקים סטף ורטהיימר בנהריה לפני יותר מ־50 שנה נמכר ב־2014 ליצרנית מנועי הסילון פראט אנד וויטני. היום הודיעה החברה האמריקאית שתסגור אותו עד 2025, לטענתה משום שהוא צובר הפסדים משמעותיים בשעה שפוחת הביקוש ללהבי הקומפרסור שהוא מייצר. ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה. ראשי רשויות באזור: "מצפים שהבעלים ימצא רוכש חלופי"

להחלטה של ענקית מנועי הסילון האמריקאית פראט אנד וויטני לעבור לשיטת ייצור חדשה של להבים למנועי הסילון שלה - יהיה מחיר גבוה. אותו ישלמו החל מ־2024 כ־900 עובדי טכנולוגיית להבים — BTL שבנהריה ובאזור התעשייה תפן שבגליל המערבי.
היום בישר להם מנכ"ל החברה, איגור קרפובינסקי על ההחלטה שהתקבלה בימים האחרונים בתאגיד האמריקאי, לפטר 900 מתוך כ־1,400 עובדי החברה בישראל בתהליך הדרגתי שיחל ב־2024 ויימשך גם ב־2025. ועדת הכספים של הכנסת תתכנס לדיון דחוף בנושא ההודעה על פיטורי העובדים במפעל טכנולוגיית להבים.
ההודעה שהפיץ המנכ"ל בקרב כלל עובדי החברה הביאה לקיצה חרושת של שמועות שנפוצו במהלך הימים האחרונים בקרב העובדים, על שינויים נרחבים שמובילה חברת האם וישפיעו על הפעילות באתר הייצור שלה בנהריה, שמהווה עוגן תעסוקה מרכזי בגליל המערבי. המהלך המתוכנן הוסבר בהפסדים משמעותיים שהמפעל צבר במהלך השנים האחרונות ולפי המסרים שהעביר המנכ"ל קרפובינסקי לעובדיו, הוסיפו והעמיקו בשנים האחרונות. הוא הסביר עוד כי תהליכי הייצור במפעל בנהריה מתאפיינים ברמת פריון נמוכה, בירידה מתמשכת בביקושים ללהבי קומפרסור (ראו פרטים בהמשך) ובהיתכנות כלכלית נמוכה, לאחר שבהערכות מצב שקיימה חברת האם האמריקאית נקבע כי התחום הגיע לכדי מיצוי. "מזה תקופה ארוכה שהמפעל צובר הפסדים משמעותיים שהולכים וגדלים ותהליכי הייצור לא מאפשרים שתהיה לו היתכנות כלכלית", כתב המנכ"ל לעובדים.
ייצור להבי קומפרסור, תחום שממנו פראט אנד וויטני מתכוונת לצאת לחלוטין עד 2025 מבוסס על תהליכי חישול של פלדה שעוברת לאחר מכן גם תהליכים של עיבוד שבבי. ייצור המנועים החדשים למטוסים אינו דורש תהליכי חישול, אלא תהליכי עיבוד שבבי בלבד ופעילות בתחום זה כבר נעשית באחד מאתרי החברה בתפן (פעילות ה-IBR) שצפויה להישמר ואף להתפתח במהלך השנים הקרובות.
גורם בתעשייה אמר כי החלטת חברת האם בארה"ב על מעבר למנועים חדשים מרוקנת את התכלית של החזקת פעילות מסורתית שאינה רלבנטית לצרכיה, מה גם שהפכה בשנים האחרונות הפסדית. האתרים בנהריה ובתפן, שעוסקים בתחום להבי הקומפרסור לא יחסרו לפראט אנד וויטני, שביססה לעצמה במהלך השנים האחרונות יכולות ייצור בקו המנועים החדש שלה, בארה"ב. בשל השקעותיה באותם אתרים, היא לא מצאה הצדקה כלכלית לחדש ולשדרג את אתרי הייצור שלה בנהריה ובתפן באופן שיצדיק את המשך פעילותם. בכל אחד משני האתרים שהיא תסגור בתהליך מדורג שיחל ב־2024 ויסתיים עד 2025 יפוטרו כ־450 עובדים.
מפעל טכנולוגיית להבים הוקם לפני כ־50 שנה בידי התעשיין סטף ורטהיימר, ובאמצע שנות ה־90 נמכר לפרט אנד וויטני שנחשבת לאחת מיצרניות מנועי הסילון הגדולות בעולם בתמורה לכמה מאות מיליוני שקלים.
בחברה הסבירו כי במהלך השנים האחרונות היא דיממה הפסדים בהיקפים משמעותיים, אך סירבו לנקוב במספרים. במהלך השנים האחרונות תחום ייצור להבי הקומפרסור שפרט אנד וויטני שילבה במנועיה הלך ודעך והפך לסיבה מרכזית לדימום המתמשך במפעל בנהריה. במקביל, החברה ממשיכה להחזיק בארץ בפעילות ייצור של להבים אינטגרליים בתפן, שכיום מעסיקה כ־80 עובדים. על פי הערכות בענף בשנים הקרובות אפשר שירחיב את פעילותו ואת מספר עובדיו.
"היה רחש בחש לאורך כל הימים האחרונים, היו כל מיני דיבורים על משהו שעומד לקרות פה", סיפר ל"כלכליסט" יו"ר ועד העובדים בטכנולוגיית להבים, פריד סעיד. "לא היינו בטוחים מה בדיוק עומד לקרות, הייתי מתוח מאוד עד כדי כך שהבן שלי התגייס הבוקר לשירות בצה"ל ונמנעתי מהליווי שלו ללשכת הגיוס כדי לא להעכיר את האווירה".
סעיד, שגר ביאנוח־ג'ת עובד בטכנולוגיית להבים כ־9 שנים. הוא "צעיר" לעומת מאות עובדים אחרים שצברו במפעל ותק של יותר מ־40 שנה, צלחו תהפוכות ושינויים שזימנו השנים והתרגלו לראות בו בית שני. "זאת ספינת הדגל של הפריפריה הצפונית של ישראל, ההחלטה שהתקבלה בארה"ב היא החלטה על הרס הצפון והרס של מאות רבות של משפחות", אמר.
לדבריו, "מאז הבוקר אני רואה מסביב אנשים שכואבים על קריסת מטה לחמם, ממש מתמוטטים, אנשים מבוגרים שבוכים ממש. זה לא רק 900 עובדים בטכנולוגיית להבים שישלחו אל מעגל האבטלה, אלא עוד מאות עובדים עקיפים במעטפת הרחבה שלנו שמספקים שירותי היסעים, קייטרינג ועוד. כיצד האנשים כאן יתפרנסו ואיך הם ישלמו את המשכנתאות שלהם? לאן הם ילכו לעבוד? חוץ מלחבק את עמיתי העובדים אין לי כרע הרבה מה לעשות. אני מצפה שכל משרדי הממשלה יכנסו לעובי הקורה, יתערבו במשבר וימנעו את האסון שהולך להתרגש על כולנו כאן", אמר פריד סעיד.
כתב "כלכליסט" צבי זרחיה מוסיף כי ועדת הכספים של הכנסת תתכנס לדיון דחוף בנושא ההודעה על פיטורים של כאלף עובדים במפעל טכנולוגיית להבים בנהריה. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "לא נעמוד מהצד בפיטורים המוניים. נתכנס לדיון דחוף בנושא יחד עם הנהלת המפעל ומשרדי הממשלה לראות כיצד ניתן לסייע ולפתור את הבעיה".
ראשת המועצה המקומית-תעשייתית מגדל תפן, סיגל שאלתיאל הלוי הגיבה על הכוונה לסגור את פעילות בנהריה ובתפן, ואמרה כי "מדובר במכה קשה לגליל המערבי כולו. אנחנו מתכוונים להיאבק בבשורה הזאת ובמקביל המועצה תמשיך לפעול לפתיחת מקומות תעסוקה נוספים באזור".
ראש עיריית נהריה, רונן מרלי שמוביל את מאבק ראשי הרשויות: ״מדובר בבשורה קשה מאוד שהגיעה בהפתעה לכולם, אבל אנחנו נילחם בכל הכוח בהחלטה ולא נוותר. המטרה שלנו היא ברורה - שהבעלים ימצא רוכש חלופי שימשיך לנהל את המפעל כעסק חי. אנחנו קוראים למשרדי הממשלה השונים, שלהם חלק מרכזי בנושא להירתם מיידית, לסייע ולהציל את מקור פרנסתם של מאות משפחות מנהריה ומהגליל כולו".
מניית מניבים ריט צנחה ב־5.7% בשל סגירת להבים
המפעל של טכנולוגיית להבים חתום על הסכמי שכירות עם פרט אנד וויטני עד לשנת 2029, כך עולה מההודעה של חברת מניבים, בעלת הקמפוס שממנו פועלת החברה באזור התעשייה הצפוני של נהריה.
לפי מניבים, בעקבות ההודעה על סגירת פעילות המפעל, התקיימה שיחה בין מנהלי קרן הריט לבין נציגי החברה האמריקאית ואלה התחייבו כי טכנולוגיית להבים תעמוד בכל התחייבויותיה, כלומר תשלם את דמי השכירות המסתיימים ב־30 ביוני 2029. עוד נמסר מטעמה של מניבים, כי כרגע מדובר רק על סגירת המפעל בנהריה ולא על המפעלים המושכרים ללהבים באזור התעשיה תפן הנמצאים גם הם בבעלותה של מניבים.
למרות ניסיונות ההרגעה מניית מניבים צנחה ב־5.7% בעקבות הידיעה על סגירת המפעל.
מניבים רכשה את הנכסים בנהריה ובתפן בתחילת 2020. מדובר בארבעה מתחמי תעשייה, אחסנה ומשרדים - שלושה באזור התעשייה תפן ומתחם נוסף שפעילותו כאמור צפויה להיסגר וממוקם בנהריה. סכום הרכישה עמד על כ־500 מיליון שקל ושטח סך כל הנכסים עומד על כ־82.5 אלף מ"ר, המשתרעים על פני שטח כולל של כ־166 דונם.
המתחם בנהריה משתרע על שטח של כ־51 דונם, שעליהם בנויים 6 מבנים ומבני עזר, בשטח בנוי של כ־24 אלפי מ"ר. חברת טכנולוגיית להבים היא השוכר היחיד בנכס. כמו כן למתחם זה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־4,000 מ"ר.
טכנולוגיית להבים
  • תחום פעילות: ייצור להבים למנועי סילון בשוק הצבאי והאזרחי
  • מייסד: התעשיין סטף ורטהיימר
  • שנת הקמה: 1968
  • בעלות נוכחית: יצרנית מנועי הסילון מארה"ב פראט אנד וויטני
  • מספר עובדים: כ־1,400
  • אתרי פעילות: נהריה ואזור התעשייה תפן
עלייתו ונפילתו של מפעל טכנולוגיית להבים
  • 1968 - התעשיין סטף ורטהיימר מייסד את ישקר להבי נהריה כדי לספק לחיל האוויר הישראלי חלקי חילוף בעקבות אמברגו הנשק הצרפתי
  • 1995 - יצרנית מנועי הסילון האמריקאית פראט אנד וויטני ומשפחת ורטהיימר מסכמות על שותפות בטכנולוגיית להבים
  • 1998 - פראט אנד וויטני ומשפחת ורטהיימר הודיעו על השקעה של עשרות מיליוני דולרים על הרחבת הייצור המשותף של חלקים למנועי מטוסים
  • 1999 - רשות ההגבלים העסקיים אישרה לרולס רויס, פראט אנד וויטני וטכנולוגיית להבים להקים שותפות במפעל ליצור להבים בתפן עבור רולס רויס
  • 2014 - יצרנית מנועי הסילון האמריקאית פראט אנד וויטני רוכשת במאות מיליוני שקלים את החלק של משפחת ורטהיימר בפעילות טכנולוגיית להבים
  • 2020 - קרן הריט מניבים רוכשת מפראט אנד וויטני את המתחם שממנו פועלת טכנולוגיית להבים בנהריה ב־135 מיליון שקל ועוד 3 נכסים שהיו בבעלותה בתפן, בכ־500 מיליון שקל
  • 2022 - פראט אנד וויטני מחליטה לסגור את מפעלי הלהבים המיושנים שיוצרו בנהריה ובתפן בהליך שיחל ב־2024 וימשך עד 2025. כ־900 עובדים יפוטרו