סגור
מאפיית שיפון סניף האופה מבגדד ראשון לציון
סניף מאפיית שיפון בראשון לציון. חובות של 62 מיליון שקל (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
מסימני המשבר: זינוק של 31% במספר החברות שנקלעו לחובות ופנו לביהמ"ש

במחצית הראשונה של 2023 פנו לביהמ"ש 59 חברות לאחר שנקלעו לקשיים, זאת לעומת 45 בתקופה המקבילה אשתקד. בין היתר: שר פיטנס והאופה מבגדד. לגבי אנשים פרטיים חלה עלייה של כ-4% במספר הבקשות לחדלות פירעון. הממונה על הליכי חדלות פירעון: "זו תקופת אינפלציה, עליית ריבית וחוסר ודאות - והמצב משפיע"

האם המיתון כבר כאן ויש מקום לדאגה? מנתונים בלעדיים שנמסרו לכלכליסט עולה כי חלה עלייה חדה של כ-31% במספר הבקשות של חברות שפנו לבית המשפט השנה בבקשה למנות להן בעל תפקיד באופן מיידי לאחר שנקלעו לחובות. כמו כן, נרשמה עלייה של כ-4% גם במספר הבקשות בתחום חדלות פירעון שהגישו אנשים פרטיים שפנו מתחילת השנה לממונה על חדלות פירעון (שבעבר נקראו בקשות פשיטת רגל).
מנתוני הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים עולה כי במחצית הראשונה של שנת 2022 הוגשו על ידי אנשים פרטיים 8,037 בקשות לחדלות פירעון לעומת 8,351 בקשות במחצית הראשונה של שנת 2023, עלייה של 4%.
ומה בנוגע לחברות שנקלעו לקשיים? במחצית הראשונה של שנת 2022 הוגשו 45 תיקים על ידי חברות שביקשו למנות להן בעל תפקיד לאחר שנקלעו לחובות. זאת לעומת 59 תיקים שהוגשו במחצית הראשונה של שנת 2023 - עלייה של 31%.
בתיקי חברות יש שני סוגים של תיקים. יש תיקים שבמהותם הם פשוטים וטכניים יותר ביחס לתיקים המורכבים. מדובר, על פי רוב, בתיקים של חברות ללא פעילות וברוב המקרים מתבקש צו פירוק על מנת שהעובדים יוכלו לפנות לביטוח לאומי או תיקים שיש בהם מעט מימושים. אלו הם תיקים קטנים שבמהותם אינם תפעוליים או עתרי נכסים. לעומת זאת, יש תיקים מורכבים שבהם מבקשות החברות מבית המשפט למנות בעל תפקיד באופן מיידי או מנהל הסדר חוב מטעם בית המשפט.
אם מסתכלים על מכלול התיקים של בקשות החברות אז יש ירידה במחצית הראשונה של 2023 במספר הבקשות שהוגשו (714) לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (801 תיקים), אבל כאמור אם מסתכלים על התיקים המורכבים שמשפיעים על המשק, כלומר חברות שפונות לבית משפט בבקשה לצו פתיחת הליכים והקפאת הליכים ומבקשות למנות נאמן או חברות שפנו לפי תיקון 4 לחוק חדלות פירעון, שהוא תיקון שבא להקל על חברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה, אז ניתן להבחין כי בתיקים האלה קיימת השנה עלייה חדה של כ-31% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
למשל, רשת מכוני הכושר שר פיטנס פנתה לבית המשפט בשל חובות של 24 מיליון ולאחרונה נמכרה על ידי בעל תפקיד מטעם בית משפט. גם מאפיית שיפון, בעלת המותג "האופה מבגדד", פנתה לביהמ"ש לאחר שנקלעה לחובות של 62 מיליון שקל.
תיקי חדלות פירעון יכולים להיות מוגשים על ידי אנשים פרטיים גם להוצאה לפועל. זאת במקרה והחוב של החייב נמוך מ-150 אלף שקל. לכלכליסט נודע כי נכון למחצית הראשונה של 2023 בהוצאה לפועל קיימים 2,500 תיקים של חייבים שביקשו להיכנס להליכי חדלות פירעון והמספר דומה למחצית הראשונה של שנה שעברה. מדובר כאמור בחייבים שהחוב שלהם הוא עד 150 אלף שקל.
לעומת זאת, לגבי פתיחת תיקים רגילים בהוצאה לפועל (לא תיקי חדלות פירעון אלה תיקים שנפתחים על ידי נושה נגד חייב), נכון ל-3 ביולי 2023 קיימת עלייה במספר התיקים שנפתחו על ידי נושים נגד חייבים. במחצית הראשונה של שנת 2022 נפתחו 141,917 תיקים לעומת 169,227 במחצית הראשונה של שנת 2023, עלייה של 19%.
הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן מסר בהמשך לנתונים כי "ניתן להתחיל לזהות עלייה במספר הבקשות שהוגשו על ידי יחידים המעוניינים להיכנס בשערי חדלות הפירעון. כך גם ניתן לזהות עלייה משמעותית במספר החברות שפונות להליך ומבקשות מינוי נאמן באופן מיידי ושההליך בעניינן משפיע על ממשקים נרחבים במשק.
1 צפייה בגלריה
עו"ד רו"ח אשר אנגלמן הממונה על הליכי חדלות פירעון
עו"ד רו"ח אשר אנגלמן הממונה על הליכי חדלות פירעון
עו"ד רו"ח אשר אנגלמן, הממונה על הליכי חדלות פירעון
(צילום: אופיר אייב)
"אנו מצויים בתקופה של אינפלציה ועליית מחירים, עליית ריבית וחוסר וודאות, ככל הנראה המצב נותן אותותיו גם בתחום חדלות הפרעון. ביחס ליחידים העלייה עדיין שולית אך לא מן הנמנע שעלייה זו תתחזק. יש לבחון נתונים אלה בסוף השנה על מנת לקבוע האם מדובר במגמה מובהקת, זאת לעומת עלייה משמעותית בתיקים המורכבים שם המגמה כבר מורגשת באופן משמעותי. אנו עושים ככל יכולתנו לסייע בשיקום הכלכלי של היחידים, זאת לצד שיקום החברות על מנת להביא לפתרון, לנושים, לחברות, לעובדים, לבעלי המניות".
מנהל רשות האכיפה והגבייה, אורי ולרשטיין, מסר כי "יש עלייה מסוימת בעולם החובות. אנו נמצאים בתקופה של גל התייקרויות במשק, סביבת אינפלציה גבוהה, ריבית ברצף של העלאות. כל הדבר הזה משפיע על יכולת של חייבים לפרוע את חובותיהם, כך שאני מעריך שיהיה גידול בשנת 2023 במספר החייבים במדינת ישראל וגם יותר חייבים יתקשו לצאת מעולם החובות".