סגור

בג"ץ: על המדינה להסביר עד סוף החודש למה לא יופסקו הגדלות הרמטכ"ל

עד כה נמנעה הממשלה מלהציג את תצהיר התשובה בנושא משום שהגורמים המשפטיים בה – למעט גורמים מסויימים במשרד הביטחון - סבורים כי נכון להיום אין להגדלות הרמטכ"ל בסיס בחוק, והם אינם מתכוונים להגן על ההגדלות בבית המשפט. סביר להניח שהממשלהתתעלם מבקשת ביהמ"ש ותגיש עדכון על הליכי חקיקה בלבד

עד סוף החודש יידרשו שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל אביב כוכבי והיועמ"ש אביחי מנדלבליט, להגיש תצהיר תשובה נגד הטענות לפיהן "הגדלות הרמטכ"'ל" לפנסיות התקציביות ניתנות שלא כחוק; כך החליט היום (ג') בית המשפט העליון. בכך דחה בית המשפט את בקשת המדינה להגיש עדכון בנוגע להליכי החקיקה במקום להגיש תצהיר תשובה.
נזכיר כי כבר בפברואר 2020 הוציא בית המשפט צו על תנאי המחייב את המדינה להסביר למה לא יבוטלו הגדלת הרמטכ"'ל עד אוגוסט, אלא שהמדינה דחתה שוב ושוב את מועד הגשת התצהיר, וזאת בטענה כי הנושא מוסדר בימים אלו בחקיקה בכנסת. גם את המועד הנוכחי – סוף ינואר 22 – ביקשה המדינה לדחות בטענה כי החקיקה מתקדמת "ומצויה בשלבים אחרונים". בית המשפט סירב להיענות לבקשת הדחיה, והמדינה תיאלץ לנמק את עמדתה בנוגע להגדלות הרמטכ"ל.
הסיבה שעד כה נמנעה הממשלה מלהציג את תצהיר התשובה היא שהגורמים המשפטיים בממשלה – למעט גורמים מסוימים במשרד הביטחון - סבורים כי נכון להיום אין להגדלות הרמטכ"ל בסיס בחוק, וכי הם אינם מתכוונים להגן על ההגדלות בבית המשפט. משכך, ברגע שהמדינה תודה בבית המשפט שההגדלות אינן חוקיות, הרי שההגדלות יצטרכו להיפסק מיד, ללא קשר להליך החקיקה.
מאחורי סירוב בית המשפט לקבל עדכון בנוגע להתקדמות החקיקה במקום תצהיר עומדת העובדה הפשוטה, כי החוק איננו מתקדם, אלא תקוע בשל אי הסכמה בקואליציה. או בניסוחן של העותרות – עמותת צדק פיננסי ורווח נקי – "לא עבודת הכנה מעכבת את קידום החקיקה, ואף לא ענייני נסחות, כי אם היעדר רוב בקרב ועדת השרים לענייני חקיקה, ואף בקרב הקואליציה. האמת צריכה להיאמר: בעת הזו אין היתכנות פוליטית לקידום הליכי החקיקה במתוכנות שמשרד הבטחון חפץ בה".
1 צפייה בגלריה
מימין שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי
מימין שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי
שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: דובר צה"ל, חיים הורנשטיין)

מה יקרה עכשיו?

עקרונית, הגורמים המשפטיים בממשלה אמורים להגיש תצהיר תשובה, ובתצהיר אמורה להיות הסכמה עם טענות העותרים. לכן, סביר מאוד שהיועצים המשפטיים יתעלמו מבקשת בית המשפט ויגישו עדכון על התקדמות הליכי החקיקה במקום להגיש תצהיר תשובה כנדרש.
עדכון כזה יכול להיות אישור של החקיקה בוועדת השרים לענייני חקיקה, אך האישור בשלב זה נראה רחוק בשל התנגדותם של סער ומיכאלי להגדלות הרמטכ"ל. היוזמים של הכשרת הגדלות הרמטכ"ל הם גנץ, ליברמן, ובנט. והם צפויים להפעיל את כל כובד משקלם בכדי להעביר את החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה, ובכך להציג לבית המשפט התקדמות כלשהי בסוף החודש,
גם אם החוק יעבור בוועדת שרים לענייני חקיקה, הוא צפוי להיתקל במכשולים רבים בכנסת, שכן חברי כנסת רבים מהקואליציה מתנגדים לחקיקה. כך או אחרת, בית המשפט העליון הציב כעת שעון חול לאסדרת הגדלות הרמטכ"ל, והמערכת הפוליטית תיכנס – אם לא נכנסה כבר – לכאוס של דילים ופשרות, בין מפלגות הקואליציה, ובין הקואליציה והאופוזיציה.
עו"ד מיקה שיינוק קרטן, היועצת המשפטית של עמותת רווח נקי, מהעותרות בבג"ץ הגדלות הרמטכ"ל, מסרה בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בג"ץ ששמה סוף לדחיות האינסופיות של המדינה. בעת הקרובה צפוי להיות מופעל מכבש לחצים על חברי ועדת שרים לענייני חקיקה שיאשרו את הצעת החוק להכשרת כספי הגדלות הרמטכ"ל הבלתי חוקיים במתווה משרד הביטחון השערורייתי. אנחנו תקווה שהשרים יעמדו בלחץ של משרד הביטחון ויבינו שהגיעה העת לחשוב שוב על מתווה הפנסיות של גמלאי משרד הביטחון. ראוי כי יעלה מתווה חדש, שיסייע ללוחמים ולחיילים המוכשרים להשאר בצה"ל ולחיילי החובה".