סגור
זירת טרמינל 3 נפילה נפילות נתב"ג טיל טילים
הבור שנפער מפגיעת הטיל בנתב"ג. נחשב למקרה קיצון, והחברות הזרות עשויות לשחק על זה ( צילום: AP/ Ohad Zwigenberg)

הטיסה שלי בוטלה היום - האם מגיע לי פיצוי? כלכליסט עושה סדר

המצב הביטחוני שוב הביא לביטול טיסות לישראל וממנה מצד חברות זרות, הפעם בגלל מקרה יוצא דופן של נפילת טיל בטרמינל 3; לכל נוסע זכות לבחור בין החזר כספי מלא או כרטיס טיסה חלופי לפי החוק; אך ישנם סייגים לחוק שנוגעים לאירועי קיצון, ועל כן סביר שרוב החברות ינסו להימנע מפיצוי

מספר רב של חברות תעופה הודיעו היום על ביטול טיסות בעקבות נפילת הטיל הבוקר בנתב"ג. לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן, אייר אירופה, אייר אינדיה ואייר קנדה, הן בין החברות שהודיעו על ביטול.
גם וויז אייר הודיעה כי תשעה את טיסותיה לישראל עד שלישי בבוקר. ביטולי הטיסות מעלים שאלה צרכנית בסיסית: מה אדם שטיסתו בוטלה אמור לקבל כפיצוי מחברת התעופה?
הכלל הבסיסי ביותר: בכל מקרה של טיסה שבוטלה, ונקודת המוצא או היעד שלה היא ישראל, לכל נוסע הזכות לבחור בין שתי אפשרויות: החזר כספי מלא או כרטיס טיסה חלופי. ההחזר הכספי ישולם תוך 21 יום, והוא כולל את מלוא עלות הכרטיס, כולל אגרות, היטלים ומיסי שדה.
אם בוטלה טיסת הלוך בהזמנה אחת של הלוך-חזור, הנוסע זכאי להחזר גם על החזור. אם טיסת החזור בוטלה אחרי שכבר יצא הנוסע לדרך – יקבל החזר של מחצית המחיר.
במקרה של נסיעה עם עצירת ביניים עם אותה חברת תעופה - גם אם רק מקטע בטיסת קונקשן בוטל – הנוסע זכאי להחזר מלא. אם הגיע לעצירת הביניים, הוא גם זכאי לטיסה חזרה לנקודת המוצא.
חשוב לדעת: הדין הישראלי חל על כל טיסה שממריאה מישראל או נוחתת בה, ומקנה זכויות ברורות להחזר כספי. יש גם רגולציות זרות (כמו האירופאית), אך מימושן עשוי לדרוש פנייה לערכאות בחו"ל.
"לפי הדין הישראלי, חברת התעופה צריכה למצוא פיתרון חלופי בהקדם האפשרי", מסביר עו"ד לאוניד לנדו ממשרד עו"ד ישראל וינברג. "אם החברה לא מספקת פיתרון בהקדם האפשרי, והנוסע לא מוכן לקבל החזר כספי, אבל מצליח למצוא בעצמו פיתרון חלופי אך יקר יותר, הוא יוכל לפנות אחר כך לחברת התעופה, לטעון שהחברה יכולה הייתה להציע לו חלופה אך לא עשתה זאת, ולפיכך לבקש החזר על הכרטיס שרכש".
בנוסף, עו"ד לנדו מדגיש כי במקרה של טיסת חזור לארץ שבוטלה, חברת התעופה מחויבת "לספק שירותי לינה, מזון וכד' בגין טיסות שבוטלו, עד שהנוסע יצליח לשוב בחזרה. עם זאת, סביר שבית המשפט יטיל חובה זאת בגבולות ההגיון".
אך מעבר לזכות של הצרכן להחזר כספי או כרטיס חלופי במקרה של ביטול טיסה, הדין הישראלי קובע גם פיצוי מינימלי שחברות התעופה מחויבות לשלם במקרה של ביטול טיסה או עיכוב של מעל ל-8 שעות.
גובה הפיצוי תלוי באורך הטיסה בקילומטרים ובשאלה האם סופק כרטיס טיסה חלופי. ככלל, עבור טיסה של עד 2,000 ק"מ יינתן פיצוי של 1,490 שקל. עבור טיסה במרחק של בין 2,000-4,500 ק"מ יינתן פיצוי בסך 2,390 שקל, ובמקרה של טיסה של יותר מ-4,500 ק"מ, הפיצוי יעמוד על 3,580 שקל.

פגיעת הטיל - מקרה קיצון שעשוי לפעול לטובת החברות?
עם זאת, סביר שרוב חברות התעופה ינסו להימנע מתשלום פיצוי בעקבות ביטולי הטיסות היום. זאת מכיוון שבחוק סייגים רבים לפיצוי, כגון מתן הודעה לנוסע כ-14 יום לפני הטיסה.
הסייג המרכזי והרלוונטי ביותר למצב הנוכחי, הוא אי תשלום פיצוי מכיוון ש"הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו (של מפעיל הטיסה), וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו - לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות", אמר עו"ד לנדו.
בתקופת הקורונה, וכן ברוב המקרים מאז השבעה באוקטובר, חברות התעופה ביקשו לעשות שימוש בסעיף זה. עו"ד לנדו מוסיף כי "פסקי דין שניתנו בתקופה האחרונה הבחינו בין מצב לחימה מתמשך למצב קיצוני של החמרה ביטחונית ספציפית. רוב פסקי הדין קבעו שמצב מלחמה מתמשך לא ייחשב כסיבה לביטול. אני מעריך שפגיעת הטיל בנתב"ג תוגדר כאירוע קיצוני ולכן חברות התעופה יוכלו להימנע מתשלום פיצוי על טיסות שיבוטלו בימים הקרובים. האם הן יוכלו להימנע מכך גם בעוד שבוע? יכול להיות שכבר לא".
ייתכן שנטל ההוכחה בבית המשפט על החברות יהיה קל במיוחד, זאת לאור תיקון ב"חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה)", שאושר בכנסת בפברואר האחרון, שמגביל את זכויות הציבור לקבל פיצוי כספי בשל טיסה שבוטלה. זאת במטרה לעודד את חברות התעופה הזרות לשוב ולפעול בישראל.
תיקון החוק מאפשר לשרת התחבורה, בתקופת חירום, לצמצם זמנית את זכויות הנוסעים – כולל קיצור זמן ההודעה מראש, הפחתת מספר לילות במימון, ואף ביטול פיצוי.
החוק נועד לעודד חברות להמשיך לפעול בישראל גם בזמני חירום. אם רגב תבחר להפעיל את סמכותה במסגרת החקיקה החדשה, היא לא תביא למצב תקדימי: הוראות שעה כבר הגבילו את הזכאות לפיצוי על טיסות שבוטלו בין אוקטובר 2023 לפברואר 2024.
"בהחלט יתכן שייקבע רטרואקטיבית כי על הטיסות שבוטלו היום, לא ישולם הפיצוי" מציינת עו"ד הילה גולדפלד, שותפה במחלקת הליטיגציה במשרד וקסלר ברגמן ושות'.
"ככל ולא ייקבע כך, סביר להניח כי חברות התעופה יעשו שימוש בהוראת הסעיף המאפשרת פטור בנסיבות מיוחדות שאינן בשליטתן. במקרה זה יהיה על הנוסעים להגיש תביעה במסגרתה הנטל להוכיח כי מדובר בנסיבות מיוחדות כאמור וכי עשו כל שביכולתן להימנע מביטול הטיסה – יוטל על חברות התעופה".
עו"ד גולדפלד סבורה כי "מוקדם מידי להעריך את השפעת עיכוב הטיסות במספר שעות בודדות (במהלכן היה נתב"ג מושבת) על יכולתן של חברות התעופה לקיים את מערך הטיסות כולו כסדרו (בשינויים המחוייבים) תחת ביטולן. אולם קיימת אפשרות סבירה שבית המשפט יסבור כי ניתן היה למצוא פתרון מידתי יותר מביטול הטיסה כליל, בנסיבות של הבוקר, בהן הושבת נתב"ג לפרק זמן קצר יחסית".