סגור
משקאות קלים משקאות ממותקים קוקה קולה
משקאות קלים (צילום: שאול גולן)

דעה
משקאות ממותקים? תוזילו את סל המזון הבריא

על מקבלי ההבטחות להפחית את מחירי סל מזון בריא, בר קיימא ומותאם תרבותית במקום לקרוא להפחתת המס על משקאות ממותקים. זאת למען חוסנה של החברה בישראל ובמיוחד האוכלוסייה במצב החברתי כלכלי הנמוך הנמצאת בסיכונים בריאותיים גדולים במיוחד

המס על המשקאות הממותקים הינו מהלך שהובל על ידי מומחי תזונה ובריאות הציבור מזה שנים ומטרתו הפחתת שיעורי ההשמנה, הסוכרת ושלל תוצאותיהם: מחלות לב, שבץ מוחי, מחלת כבד שומני ועד סוגי סרטן. למרות זאת, המס נתפס כמהלך מכוון של משרד האוצר להגדיל הכנסות ותו לא. המהלך החל לפני כשש שנים, בפגישות שקיימו מומחי תזונה ובריאות הציבור עם נציגי משרד האוצר, מתוך דאגה הולכת וגדלה לבריאות הציבור וחוסנה של האוכלוסייה בישראל. הקשר בין תזונה למרבית המחלות הלא מדבקות מוכחת מדי יום ולפי נציג האו"ם לזכות למזון, התזונה המזיקה מהווה את גורם הסיכון המוביל כיום לתחלואה ותמותה בעולם.
אנו נמצאים בעיצומן של מספר מגיפות ומשברים גלובליים חופפים שעלולים להחריף בזמן הקרוב ולהחריף את אי הביטחון התזונתי, יוקר המחיה ולא בטוח שתמיד יהיה לנו מספיק מזון, לכלל האוכלוסייה הן גלובלית והן מקומית. מגיפות ההשמנה מחד, אי ביטחון תזונתי, רעב סמוי ומשברי האקלים נובעים מגורמים משותפים, בהם תזונה ומערכות מזון שבורות המהוות גורם מרכזי המאיץ מעגל קסמים שלילי המחריף את המשברים הללו.
החודש פורסם כי ילד אחד מכל שניים בעולם וכל שתי נשים מתוך שלוש סובלות מרעב סמוי – חסרים של ויטמינים ו/או מינרלים חיוניים, להם השלכות מרחיקות לכת על בריאות האוכלוסייה בדגש על בריאות נשים וילדים עם השלכות לדורות הבאים. מגפת הקורונה שנוספה למגפות הקיימות, מהווה פעמון אזעקה לכולנו ובראש ובראשונה למקבלי החלטות. נחשפנו באחת למצב של סיכון חיים ממשי, כאשר כבר בתחילת המגפה נמצא כי כשני שליש מהחולים שאושפזו בטיפולים נמרצים ותמותה, סבלו מגורמי סיכון תזונתיים: השמנה, סוכרת, מחלות לב ועוד. כלומר לתזונה בריאה המהווה מפתח לבריאות, יש השפעה דרמטית גם בעתות של מגיפות על חוסנה של מערכת הבריאות להתמודד עם משברים שלכאורה אינם קשורים.
מס המשקאות הממותקים שמהווה כיום מדיניות מומלצת על ידי ארגוני הבריאות המובילים בעולם, להתמודדות עם מגיפות ההשמנה והסוכרת על שלל תוצאותיהם, הינו למעשה מס חיים שנמצא כמפחית צריכת משקאות ממותקים במדינות בהם הוחל. המהלך להסרת המס על המשקאות הממותקים הינו מהלך מדיר שינה מאנשי בריאות הציבור והתזונה. נציגי המגזר החרדי הדוחפים למהלך זה מייצגים אוכלוסייה אשר שיעור הסוכרת בקרבה גבוהים משמעותית מכלל האוכלוסייה, כמו גם צריכת המשקאות הממותקים.
מנתוני רשם הסוכרת הלאומי הסיכון של צעיר חרדי בגילאי 25-34 לחלות בסוכרת גבוה פי 1.5 ביחס לצעיר לא חרדי בגילאים אלה. ישראל נמצאת במקום השני מבין המדינות המובילות בקטיעות גפיים על רקע סוכרת שקשורה בין היתר גם עם הגדלת הסיכון לעיוורון, כשל כלייתי וטיפול דיאליזה. נתוני רכישת המשקאות הממותקים בעקבות המס, מצביעים על הפחתה בצריכה גם אם יש דיון כעת לגבי גודל ההשפעה. כל הפחתה בצריכת המשקאות הממותקים תורמת לבריאות בריבית דריבית, שכן כל הדרדרות במצב הבריאותי מהווה זרז להשפעות בריאותיות מרובות וכך גם מניעת ההידרדרות תורמת לבריאות בהרבה מישורים: מהפחתת השמנה, יתר לחץ דם, מחלת כבד שומני לא אלכוהולי. אנו ערים למצוקה של יוקר המחיה ופועלים להוזלת סל המזון הבריא, בר הקיימא והמותאם תרבותית מזה שנים, תומכים בקריאה למדינה לקחת את האחריות הנדרשת להנגיש כלכלית את סל המזון הבריא ובר הקיימא. מחירי המזונות אינם גזירת גורל אלא תולדה של החלטות מדיניות.
שוק המזון הגלובלי אינו שוק חופשי, מדינות מסבסדות גידולים מסוימים כדוגמת ארה"ב ו/או נותנות תמריצים לחקלאים לגבי גידולים מסוימים ושירותים אקולוגים. לישראל אין תכנית אסטרטגית למזון ולכן בכל שנה עוברות רגולציות הסותרות אלה את אלה. הפחתת מיסים שתגדיל צריכה של מזונות מזיקים, בפועל תגדיל את נטל המס על הבריאות יחד עם הגדלת ההוצאות הכלכליות על תרופות וציוד אשר מושטים גם במסגרת חוק בטוח בריאות חינם על חולים במחלות שונות כדוגמת סוכרת. כך שהמחיר הן הכלכלי, הן הבריאותי והן התולדה הנובעת של הגדלת אי השוויון רק ילך ויחריף ואיתו הפגיעה בחוסנה של האוכלוסייה.
מאמר זה הינו קריאה למקבלי ההחלטות, להסב את ההבטחה לציבור ובמקום הפחתת המס על משקאות ממותקים להפחית את מחירי סל מזון בריא, בר קיימא ומותאם תרבותית למען חוסנה של כלל החברה בישראל ובמיוחד האוכלוסייה במצב החברתי כלכלי הנמוך הנמצאת בסיכונים בריאותיים גדולים במיוחד. מדובר בדיני נפשות ומתייחס לאמרה ונשמרתם לנפשותיכם. עיריית ניו יורק יצאה בעבר עם קמפיין: "הסוכר תורם לעיוורון. אל תתנו למשקאות הממותקים לעוור אתכם - אותנו".
ד"ר דורית אדלר היא נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.