סגור
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ', הערב (צילום: עמית שאבי)

סמוטריץ' נגד ראשי הערים שהכריזו על שביתה: "הם נלחמים במי שרוצה להוזיל את הדיור"

הקרב על קרן הארנונה: שר האוצר קיים מסיבת עיתונאים בעקבות הודעת מרכז השלטון המקומי על שביתה כללית החל ממחר. לדבריו, "אסור להיכנע לאיומים ולסחטנות. ההייטקיסטים וכל האנרכיסטים מתחברים לשמאל, ומפגינים נגד הקרן. אין לי שיג ושיח עם כל אלה שקושרים את הקרן למתנחלים ולחרדים"

אחרי הודעת המרכז השלטון המקומי על שביתה כללית במחאה על קרן הארנונה - קיים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסיבת עיתונאים. שר האוצר אמר: "אני נלחם בשבילכם, בשביל כולנו, כדי שהילדים שלנו יוכלו לרכוש דירות, כדי שנוכל להוריד משמעותית את יוקר המחיה והדיור – ולצערי, חלק מראשי השלטון המקומי וראשי הערים נלחמים בכם, בנו, בכל מי שרוצה להוריד את יוקר הדיור".
לדבריו, "חוק קרן הארנונה הוא חוק של כולם. זה חוק להקמת הקרן להורדת יוקר הדיור, זה אתגר של כולנו. הקרן להורדת יוקר הדיור מבקשת דבר אחד פשוט – לתמרץ ראשי ערים לבנות יחידות דיור למגורים – יותר היצע – מחירי הדיור יורדים". בהמשך תקף סמוטריץ' את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "כבר לחצנו ידיים והוא התחייב להוריד את ההסתייגות. החוק נדחה היום - תחשבו לבד מה גרם לו לחזור בו".
עוד אמר שר האוצר: "זה הדבר הנכון, ממשלה חייבת לעשות את הדבר הנכון. אסור להיכנע לאיומים ולסחטנות. ועכשיו ההייטקיסטים וכל האנרכיסטים מתחברים לשמאל, ומפגינים נגד הקרן. אין לי שיג ושיח עם כל אלה שקושרים את הקרן למתנחלים ולחרדים". לגבי השאלה, למה לא נבחר הפתרון הישיר של לייקר את הארנונה למגורים באופן ישיר, השיב סמוטריץ': אני לא מוכן לייקר את הארנונה למגורים ב-30%-40 כשמחירי הדיור והשכירות גבוהים כל כך".
יוגב גרדוס, ראש אגף תקציבים: "אני לא זוכר רפורמה שהשיח הציבורי לגביה הפך מתמיכה נלהבת להתנגדות נחרצת תוך כזה מספר קצר של חודשים. אני מופתע מהשינוי החד. תמריצים כלכליים עובדים, כמו שאמרתי היום בהקשר אחר. התיקון הזה הוא אלגנטי יותר מהעלאת ארנונה למגורים. במשך שלוש שנים אני מציג את המהלך בכנסים ומקבל תמיכה מכלכלנים ומעיתונות כלכלית. בנוסף, זה צעד שמקדם צדק חלוקתי, למרות שהצעד לא נועד לקדם צדק חלוקתי". שר האוצר סמוטריץ הגיב: "אל תהיה מופתע, פשוט העברת את הרפורמה לא בממשלה הנכונה".
סמוטריץ' סירב לענות על שאלות שנוגעות לכספים הקואלציוניים לחרדים שהממשלה אישרה היום.
כאמור, במרכז השלטון המקומי הודיעו בצהריים על שביתה כללית מחר, לאחר עימות חריף עם הקואליציה בוועדת הכספים של הכנסת. מנגד, בקואליציה כינו את השביתה "שביתת הרשויות העשירות". עם זאת, מבדיקה שערך ynet, שורה של ערים, גם כאלה שמזוהות עם מפלגות הקואליציה, הודיעו כי ישתפו פעולה עם השבתת השירותים העירוניים במסגרת המאבק בהקמת הקרן, שהממשלה מבקשת לקדם במסגרת חוק ההסדרים.
בעיר הבירה ירושלים ובאשקלון הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם השביתה, אך אלה הערים שהודיעו כי כן ישבתו מחר, אם תתקבל החלטה סופית שכזו: תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע, חולון, אשדוד, ראשון לציון, מודיעין, אשדוד, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, שוהם, קדימה צורן, גני תקווה, עמק יזרעאל, יקנעם, מטה אשר, המועצה האזורית גלבוע והמועצה האזורית דרום השרון. במועצת חוף כרמל סירבו בתחילה לספק תשובה חד-משמעית, אך בהמשך הבהירו שיצטרפו לשביתה.
ההודעה על שביתה כללית מגיעה אחרי דיון סוער שנערך בוועדת הכספים סביב קרן הארנונה. במהלך הדיון התברר כי השלטון המקומי נסוג בו מההסכמות העקרוניות שהושגו עם האוצר בסוף השבוע האחרון. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר כי "ההסכמות הושגו בכך שהצמידו לנו אקדח לרקה, האמירה שלנו היא ברורה לחלוטין, אנחנו מתנגדים לחוק הזה". עוד אמר ביבס: "כל נסיון להציג כאילו יש פה הסכמה היא לא נכונה, מטרת החוק לייצר קופה קטנה עבור אנשי האוצר שהתכלית שלה היא שוד של הקופה הציבורית". ביבס גם התייחס לטענה כי החוק נדרש לפתרון משבר הדיור וכתב "החוק הזה לא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור, ואין זה מתפקיד הרשויות המקומיות לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים".
מוקדם יותר צייץ סמוטריץ': "חבל חיים שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו". סמוטריץ' האשים את ביבס כי "אתה נכנע לחברים שלך ברשויות החזקות, ואין לך אומץ להתייצב מאחורי ההסכמות שחתמת אליהן, אני לא מתכוון להיכנע".