סגור
מימין שר האוצר בצלאל סמוטריץ שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק
מימין: שר האוצר בצלאל סמוטריץ, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילומים: ברוך גרינברג, יואב דודקביץ, אביהו שפירא)

מיליארדים לישיבות ולמוסדות חינוך בלי ליבה: הממשלה אישרה הכספים הקואליציוניים

היקף הכספים הקואליציוניים גדל ב-1.1 מיליארד שקל - ל-13.7 מיליארד שקל בשנים 2023-2024; חמישה שרים התנגדו - בהם שרי עוצמה יהודית; משרד המשימות הלאומיות בראשות אורית סטרוק יקבל 572 מיליון שקל, בנוסף ל-400 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות הכפופה לה

עלות ההסכמים הקואליציוניים בשנים 2024-2023 לתקציב המדינה תגיע ל-13.7 מיליארד שקל - עלייה של 1.1 מיליארד שקל לעומת הסכום עליו החליטה הממשלה בינואר. כך עולה מנוסח ההחלטה שאישרה היום הממשלה. חמישה שרים הצביעו נגד: איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו (עוצמה יהודית), וכן יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש (יהדות התורה).
הכספים הקואליציוניים הם כספים שמחולקים במשך שנים מתקציב המדינה ליעדים מועדפים וסקטוריאליים שנקבעים על ידי המפלגות, כתנאי לתמיכתן בתקציב. ככל שהסכום המוקצה להסכמים הקואלייוניים יוגדל בממשלה או בכנסת - יבוצע קיצוץ רוחבי בתקציב.
בין הכספים הקואליציוניים בשנתיים הקרובות יוקצה סכום של מיליארד שקל ל"ביטחון תזונתי" - כלומר לחלוקת תלושי מזון לחלשים באמצעות הרשויות המקומיות. היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, מתנגד לכך בחריפות, ויו"ר סיעת ש"ס, ח"כ ינון אזולאי, שהוא גם חבר בוועדת הכספים נטש ביום חמישי את הוועדה וכתוצאה מכך מתעכבות ההצבעות בה.
בין הסכומים שיועברו: לפי דרישת המפלגות החרדיות, תקציב הישיבות יגדל ל-3.7 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות - 1.8 מיליארד ב-2023 ו-1.9 מיליארד ב-2024. לצורך כך יוקצה סכום של 1.2 מיליארד שקל לישיבות בשנת 2023 ו-1.3 מיליארד שקל בשנת 2024. בנוסף, יועברו כ-1.2 מיליארד שקל למוסדות מוכרים שאינם רשמיים, כלומר שלא מלמדים לימודי ליבה, ו-121.5 מיליון שקל לחינוך הדתי. עוד יועברו 30 מיליון שקל לתרבות יהודית, 7.3 מיליון שקל למוסדות תורניים ו-40 מיליון שקל לבניית כיתות לימוד לחרדים.
משרד המשימות הלאומיות בראשות אורית סטרוק (הציונות הדתית) יקבל 572 מיליון שקל, בנוסף ל-400 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות הכפופה לה. המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות יצחק וסרלאוף יקבל 455 מיליון שקל לצורך "פיתוח". "מיזמי מורשת לאומית" יזכו למימון של 225 מיליון שקל לשנתיים.
בהסכם בין רה"מ בנימין נתניהו לשר לביטחון לאומי בן גביר הוסכם על תוספת של 9 מיליארד שקל לתקציב המשרד לשנתיים. בינתיים, לפי ההצעה, יועברו 350 מיליון שקל השנה ו-880 מיליון שקל בשנה הבאה.
עוד סיכם נתניהו עם יו"ר ש"ס ושר הבריאות לשעבר אריה דרעי על תוספת תקציב הכוללת בין היתר 675 מיליון שקל לתוכנית לבריאות לאומית. לפי סיכום עם סגן השר לשעבר, ח"כ אבי מעוז (נעם), הרשות לזהות יהודית תתוקצב ב-285 מיליון שקל.
חצי מיליארד שקל יועברו לקידום המגזר החרדי בראשות סגן השר אורי מקלב (יהדות התורה); חצי מיליארד שקל יועברו למשרד המסורת בראשות מאיר פרוש (יהדות התורה). כמו כן, הקמת יחידה לפיתוח הפריפריה במשרד הפנים תתוקצב ב-300 מיליון שקל, לדרישתו של דרעי.
מערך הגיור במשרד רה"מ יתוקצב ב-2 מיליון שקל. בינוי פנימיות ביו"ש יתוקצב ב-60 מיליון שקל, וייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה יתוקצב ב-6 מיליון שקל.
וסרלאוף אמר כי "אני מאוכזב וכועס, לקחנו את הנגב והגליל והפכנו אותו למשרד אסטרטגי, אבל כל דיון התקציב יורד ויורד. לבצלאל קל לנהל משא ומתן עם עצמו. זה פגיעה בנגב, בגליל, נשארו רק 14% יהודים בגליל, אנחנו רוצים לייהד את הנגב והגליל אבל בלי תקציב לא נוכל לעשות את זה, זו גם הפרת הסכם של מה שהבטיחו לנו, מקווה שהתקציב לא יעבור כמו שהוא".
בן גביר טען כי :"עוצמה יהודית מתנגדת לתקציב הזה. לא יכול להיות שאנחנו נשכח את הנגב והגליל, החלוקה צריכה להיות הוגנת, לא יכול להיות שסמוטריץ' ייקח לעצמו שלושה מיליארד וישאיר את הנגב והגליל בלי תקציב".