סגור
ממגורת דגון חיפה
ממגורת דגון בחיפה (אלעד גרשגורן)

אחרי ביטול זכיית גדות: מכרז חדש לממגורה בחיפה

חברת נמלי ישראל פרסמה מכרז חדש לניהול, הפעלה ותחזוקה של ממגורת דגון. המכרז הוא להפעלת הממגורה למשך כשש שנים, כאשר לחנ"י תישמר הזכות להאריך תקופה זו בתקופות נוספות של עד ארבע שנים

חברת נמלי ישראל (חנ"י) פרסמה היום (ה') מכרז חדש לניהול, הפעלה ותחזוקה של הממגורה בנמל חיפה, ממגורת דגון. ההחלטה לצאת למכרז מחודש נחשפה ב"כלכליסט" לפני שלושה חודשים וחצי. נגד ההחלטה לצאת למכרז מחודש הוגשו שתי עתירות שונות שנדחו. בתחילת השבוע הודיעה חנ"י כי חברת לוגיסטיקר מקבוצת ממן תפעיל את מסוע הגרעינים החדש שטרם החל לפעול בנמל אשדוד.
המכרז החדש שפרסמה חנ"י הוא להפעלת הממגורה למשך כשש שנים, כאשר לחנ"י תישמר הזכות להאריך תקופה זו בתקופות נוספות של עד ארבע שנים, ובסך הכל 10 שנים. על המציעים במכרז להוכיח ניסיון קודם מצטבר של שלוש שנים במתן שירותים בישראל של ניהול והפעלת מסוף לוגיסטי לטיפול ושינוע מטענים בתחום האווירי, היבשתי או הימי, כמו גם מחזור שנתי של 70 מיליון שקל לפחות. הזוכה ייבחר לפי הצעת המחיר הנמוכה ביותר, וזאת על בסיס חישוב עלות לפריקת של טון תבואות ברציף הממגורה.
כאמור, ההחלטה לצאת למכרז הגיעה בעקבות שינוי בעמדת משרדי התחבורה והאוצר, שהודיעו כי פעילותה של גדות במסוף הכימיקלים הדרומי בחיפה מחייבת כתב הסמכה, ולכן החברה לא עמדה בתנאי המכרז הקודם שקבעו כי לא תהיה בעלות צולבת על כתבי הסמכה. גדות נאלצה לבחור בין פעילות הכימיקלים שלה, שמהווה את ליבת פעילותה העסקית, לבין פעילות הממגורה, ובחרה בכימיקלים. מאז זכתה גדות במכרז לרכישת נמל חיפה הממשלתי יחד עם אדני ההודית.
בשבועות האחרונים פצחו עובדי הממגורה בחיפה בעיצומים בתואנה כי לא נחתם איתם הסכם קיבוצי, אך עיצומים אלו הפסיקו לאחר שהעובדים חתמו על הסכם ביניים.
ממגורת דגון, שמופעלת בשנה האחרונה על ידי חברת גדות, היא מסוף הגרעינים הנמלי המרכזי של מדינת ישראל. לפי נתוני רשות הספנות והנמלים, ב־2021 נכנסו לישראל כ־5.5 מיליון טון תבואות בשנה, הכוללות חיטה למאכל, פולי שמן ומספוא לבעלי חיים. ממגורות דגון בחיפה פרקו 69% מהתבואות המגיעות למדינה, ובאשדוד 31%.