סגור
השבעת הכנסת מליאת הכנסת
השבעת הכנסת. שכר חברי הכנסת יקפוץ ל־50 אלף שקל ברוטו - הרבה הרבה מעבר לשכר הממוצע בהייטק (צילום: עמית שאבי)

פרשנות
שכר הייטק, ביצוע לואוטק - לנבחרי הציבור מגיע יותר?

למקרה שההתייקרויות במשק לא היו מספיק גרועות, שכר נבחרי הציבור והשופטים יגדל אוטומטית ב־12.5%, שהם אלפי שקלים לחודש. העדכון בשכר בשל שיטת ההצמדה המעוותת אינו סביר בעת הזו, ואין שום סיבה שהציבור ישלם מכיסו את מדד שירותי הפוליטיקה של נבחריו

זו רשימת ההתייקרויות שפוקדות בימים אלה את המשק: ריבית, חשמל, מים, ארנונה, דלק, מזון, טואלטיקה, מוצרי טיפוח וניקיון, גנים פרטיים והנה עוד סעיף: מדד שירותי הפוליטיקה. כפי שחשף אתמול כלכליסט: שכרם של נשיא המדינה, ראש הממשלה, השרים, סגנניהם, חברי הכנסת, השופטים וצמודיהם, יתעדכן החודש ב־12.5%.
המדובר בתוספות שכר של אלפי שקל בחודש: לפי הערכות, שכרה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות יגדל בכ־13 אלף שקל, הנשיא יצחק הרצוג: 8,084 שקל, ראש הממשלה בנימין נתניהו: 7,043 שקל, שרים ויו"ר אופוזיציה: 6,334 שקל, וחברי כנסת: 5,659 שקל בלבד.
הסיבה לעלייה הגבוהה הזו מוסברת בכך נושאי המשרה צמודים לשכר הממוצע במשק המחושב על ידי המוסד לביטוח לאומי ומתעדכן אחת לשנה במשכורת חודש ינואר בהתאם לעלייתו בשנה החולפת. לכן, ככל ששכר המשק עולה, למשל בעקבות תוספות השכר הנדיבות והבונוסים שניתנים לעובדי ההייטק, כך השרים הח"כים וצמודיהם גוזרים אף הם קופון. ואם כבר נגענו בשכר בהייטק, שכר חברי הכנסת יקפוץ ל־50 אלף שקל ברוטו - הרבה מעבר לשכר הממוצע בענף ההייטק, שעמד נכון לאוגוסט 2022 על 27.5 אלף שקל ברוטו בחודש. דבר נוסף שמושך את המשכורת הממוצעת למעלה, היא שככל שנפלטים משוק העבודה בעלי השכר הנמוך, אז השכר הממוצע במשק עולה. בתקופת הקורונה ב־2020, שבה מיליון עובדים היו בחל"ת, רבים מהם בעלי שכר בינוני ונמוך, השכר הממוצע במשק עלה ברמה כזאת שעל מנת למנוע הצמדת הקצבאות הוחלט להקפיאן עד לסוף 2022.
יוצא איפוא שההצמדה של הח"כים, הנבחרים והשופטים לשכר הממוצע במשק היא מעוותת, לא ריאלית, ואינה הגיונית, ועל כן יש לשנותה. על הכנסת להתאחד ולהחליט על הקפאתו לפחות לשנה אחת, או לחילופין לאמץ את המלצת "ועדת אלבשן" בראשות פרופ' יובל אלבשן לעדכנו ב־2% בשנה בלבד, למדד או לשכר הממוצע, לפי הנמוך ביניהם.
לפיכך, יש לתבוע מהוועדה המסדרת בכנסת בראשותו של ח"כ אופיר כץ (ליכוד) המחליפה את ועדת הכנסת, שמופקדת על שכר הח"כים, ומוועדת הכספים בראשות משה גפני, שמופקדת על שכרם של יתר נושאי המשרה, לעצור את העלייה ולשנות את שיטת ההצמדה. במקביל, על שר האוצר החדש בצלאל סמוטריץ לפנות אל הכנסת להקפאת השכר של הבכירים.
העדכון בשכר הבכירים בשל שיטת ההצמדה המעוותת אינו סביר בעת הזו, ואין שום סיבה שהציבור ישלם מכיסו את מדד שירותי הפוליטיקה של נבחריו. רק לחץ ציבורי סייע ללחוץ על הנבחרים שמגלגלים עיניים לשמיים וצוחקים על הציבור כל הדרך אל הכנסת.