סגור
פגיעה של טיל ב קרית שמונה פגיעת טיל ב בית ב קריית שמונה
בית שנפגע מטיל בקריית שמונה (צילום: אביהו שפירא)

השלב הראשון בתוכנית לשיקום הצפון: קירוב המפונים לבתיהם

משרד ראש הממשלה יעלה לאישור הממשלה בימים הקרובים את השלב הראשון בתוכנית לשיקום הצפון, הכולל מתן פתרונות מגורים למפונים שיהיו קרובים ככל האפשר לרשות המקומית שלהם. לפי התוכנית, תוקם מינהלת רזה שתהיה כפופה למשרד רה"מ. תקציב התוכנית אמנם יגיע ליותר מ-3.5 מיליארד שקל, אך חלק נכבד ממנו יגיע מפרויקטים שממילא כבר מקודמים

משרד ראש הממשלה יעלה לאישור הממשלה בימים הקרובים את התוכנית לשיקום אזור הצפון, או לפחות את השלב הראשון והמידי שלה, הכולל בין היתר צעד לקראת החזרה הביתה של המפונים, בדמות פתרונות מגורים קרובים ככל האפשר לרשות המקומית ומוסדות החינוך והבריאות שמעניקים להם שירות בשיגרה, בהתאם להנחיית מערכת הביטחון. אזור הצפון שאליו מכוונת תוכנית השיקום מונה 60 אלף מפונים, מ-126 יישובים, חמש רשויות מקומיות, חמש מועצות אזוריות וקריית שמונה.
לפי התוכנית, לשיקום הצפון תוקם מינהלת, ויהיו בה צוותי פעולה במתכונת דומה לזו שפועלת מנהלת תקומה, אך היא תהיה רזה יותר ועם פחות כוח אדם. לאחר השלמת המשימה, הגוף הזה לא יפורק אלא אנשיו ימשיכו לעסוק בשיקום ארוך טווח על בסיס הניסיון שיצברו בשיקום אזור הצפון, כך שאם יתרחש אירוע אסון יהיו כבר צוותים מיומנים. בכיר בממשלה שבקיא בפרטים אמר ל"כלכליסט" כי המודל הזה קיבל את אישור נציבות שירות המדינה, בעת כתיבת שורות אלה עדיין לא התקבלה עמדת אגף התקציבים במשרד האוצר.
כאמור, במשרד ראש הממשלה רוצים להתחיל את הליך השיקום על ידי קירוב המפונים לרשות שבה הם גרים. בתקופת הביניים עד סיום המלחמה, יאתרו מקומות מגורים קרובים ככל האפשר לרשויות המקומיות המפונות, באופן שיאפשר לתושבים לשוב ולקבל שירותים מהן. הקו הצפוני ביותר אליו אפשר יהיה לשוב מוגדר על ידי מערכת הביטחון.
תקציב התוכנית לשיקום הצפון יהיה גדול מ-3.5 מיליארד השקלים שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח. אמנם זה הסכום שיאושר בישיבת הממשלה השבוע, אך מדובר בתקציב לצרכים המידיים. בנוסף אליו, במסגרת תקציב המדינה לשנת 2025, שהעבודה עליו תחל באוגוסט השנה, אמורים להתקבל סכומים נוספים. עם זאת, עד שיאושר התקציב, צפויות עוד מהמורות ומחלוקות, והתוכניות עלולות להתכווץ. בנוסף, חלק נכבד מהתקציב יגיע מפרויקטים שממילא כבר מקודמים. כך למשל, נתח מ-3.5 מיליארד השקלים משמש למרכיבי ביטחון ומיגון, כך שלשיקום האזור נותר הרבה פחות כסף.
כמו כן, כפי שפורסם אמש בכלכליסט, במשרד רה"מ מסרבים לציין את המקור התקציבי לתוכנית. כמו כן, נטען כי חלק מהסעיפים בתוכנית צפויים להיות עמומים במכוון, וזאת מפני שבשלב זה היקף הנזק שעוד יהיה בצפון לא ידוע, אם זה מסיבות של הימשכות המצב ואם תרחיש של מלחמה כוללת.
התוכנית תכלול ככל הנראה הקמה של אוניברסיטה בקריית שמונה על בסיס מכללת תל חי, יוזמה של שרת החינוך הקודמת יפעת שאשא ביטון, תושבת קרית שמונה, שהוקפאה על ידי שר החינוך יואב קיש וחזרה שוב עם פרוץ המלחמה.