סגור
דוראד תחנת כוח פרטית ב אשקלון
תחנת הכוח דוראד (צילום: בני מור)

תחנת הכוח דוראד 2 יוצאת לדרך: הדירקטוריון אישר הקמת תחנה חדשה

לאחר שנים של קיפאון עקב התנגדות אדלטק ושותפתה לשעבר זורלו, אישר דירקטוריון דוראד את הרחבת תחנת הכוח בכושר ייצור של 640 מגה וואט; שינוי בתקנון אפשר קבלת ההחלטה ברוב של 70%; אדלטק נותרה לבדה בהתנגדות, אך נציג מטעמה תמך בשתי החלטות תקציביות נלוות

הקמת תחנת הכוח דוראד 2 יוצאת לדרך, אחרי שדירקטוריון החברה החליט אתמול (ראשון) לקדם את בניית תחנת דוראד 2, שתגדיל את כושר הייצור של תחנת דוראד ב-640 מגה וואט.
ההחלטה התקבלה לאחר מאבק ממושך מצד חברת אדלטק שבשליטת אורי אדלסבורג, שהתנגדה לפרויקט בשל החשש שהמהלך יוביל לחציית רף של 20% מהיקף ייצור החשמל בישראל על ידי תחנות פרטיות - רף האסור לפי הרגולציה.
דירקטוריון דוראד כולל נציגים מאלומיי-לוזון, קצא"א, הפניקס ואדלטק - שמחזיקה ב-18.5% מהמניות. במשך שנים מנעה ההתנגדות של אדלטק, יחד עם חברת זורלו הטורקית שהחזיקה בנתח דומה, את הקמת התחנה. השתיים אף חויבו בעבר להשיב 100 מיליון יורו לאחר שלקחו כספים שלא כדין עבור הקמת התחנה.
בין אדלטק ליתר השותפים קיימים יחסים לא טובים, וההתנגדות של אדלטק להקמת דוראד 2 מנעה את הקמת התחנה עד היום שכן זורלו הייתה לצידה בהצבעות.
שינוי משמעותי התרחש לאחר החלטת נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שלפיה חברות טורקיות צריכות לצאת מהשקעות בישראל. בעקבות זאת, מכרה זורלו את מניותיה - מתוכן רכשה אלומיי-לוזון 15% והפניקס רכשה 10%. ניסיון של אדלטק להפעיל זכות סירוב למכירה נכשל.
בשבוע שעבר ניסה הדירקטוריון לקדם החלטה על הקמת התחנה, אך נציג אדלטק, עו"ד זיו עירוני, התנגד בטענה שהחלטה כזו דורשת פה אחד. הדירקטוריון כינס אסיפה כללית והחליט לשנות את התקנון כך שהחלטות מסוג זה יתקבלו ברוב של 70%. רוב זה אכן הושג, וההחלטה התקבלה - על אף התנגדות אדלטק.
למרות זאת, עירוני תמך בשתי החלטות נלוות: הראשונה היא תקציב של 25 מיליון שקל לקידום ההקמה, מתוך השקעה כוללת של כ-2.5 מיליארד שקל.
השנייה - כניסה למו"מ לרכישת טורבינה מחברת ג'נרל אלקטריק או מיצובישי (סימנס נפסלה כיוון שתקופת ההמתנה בה ארוכה מדי), בעלות של כמיליארד שקל. במקרה שתתקבל החלטה לרכוש, אזי 10%-20% מהסכום ישולמו כמקדמה שאינה ניתנת להחזר במקרה של נסיגה מההתקשרות.
מאדלטק נמסר: "לאחר שבעלי השליטה נכשלו בהעברת אישור הרחבת התחנה במוסדות החברה, הם שינו את תקנון החברה במחטף ואישרו, לכאורה, את ההרחבה באופן פסול.
"זאת בניגוד לחוות דעת מקצועית של אחת מחברות הייעוץ הגדולות בעולם, ותוך הפרה ברורה של הסכם בעלי המניות המחייב החלטה פה אחד לצורך הרחבת התחנה. הנושא יתברר במסגרת ההליכים המשפטיים התלויים ועומדים בפני בית המשפט".