סגור
 פקקים ב כביש 6 צפון
פקקים בכביש 6 צפון. "צפיפות של רבע שעה על הכביש בדרום לא צריכה להיבדק כמו במרכז" (צילום: יריב כץ)

"הוקמה קרייה במיליארדים, אבל אין דרך להגיע אליה": ראשי הרשויות בנגב דורשים להאריך את כביש 6

ראשי הרשויות הנגב דורשים ממשרדי האוצר והתחבורה לקדם את פיתוח כביש 6 דרומה, ולהעביר תקציבים מתוכנית בדרום. מלבד עומסים כבדים על הכביש, החשש הוא מפתיחת קריות התקשוב והמודיעין של צה"ל, שיאכלסו 30 אלף איש

ראשי הרשויות בנגב דורשים להרחיב את כביש 6 דרומה, ומתריעים כי אם הפרויקט לא יתוקצב בדחיפות לא תהיה גישה לקריית המודיעין שנבנית בימים אלו בנגב וצפויה לאכלס 30 אלף אנשים, חיילים ואזרחים.
בדיון שנערך בתחילת השבוע בוועדת הכלכלה טענו ראשי רשויות הנגב כי בקו שבין בית קמה למחרבת מאחז ישנם עומסים כבדים לשני הכיוונים, מדי בוקר וצהרים, אשר להערכתם גורמים לעיכוב של יותר מחצי שעה על הכביש.
חשש נוסף של ראשי רשויות הנגב הן קריית התקשוב וקריית המודיעין של צה"ל הצפויות להיפתח באזור. קריית המודיעין נבנית בימים אלו באתר ליקית על שטח של 2,500 דונם וצפויה לאכלס מעל 14 אלף משרתים, כאלף אזרחים להפעלת המקום ועוד 15 אלף מקומות עבודה. קריית התקשוב תפעל מבסיס בבאר שבע ותאכלס כ-8 אלף חיילי סדיר ואנשי קבע. לזה הם מוסיפים מעל 100 אלף יחידות דיור הממוקמות בנגב במסגרת הסכמי גג "כל זאת ללא מתן מענה תחבורתי בכביש 6" הם טוענים.

1 צפייה בגלריה
קריית המודיעין שצה"ל מקים בנגב. דוגמה לאופן שבו תוכנית עם אינטרס לאומי מוצגת כפיתוח אזורי, בלי להציב יעדים בתחום
קריית המודיעין שצה"ל מקים בנגב. דוגמה לאופן שבו תוכנית עם אינטרס לאומי מוצגת כפיתוח אזורי, בלי להציב יעדים בתחום
קריית המודיעין שצה"ל מקים בנגב. דוגמה לאופן שבו תוכנית עם אינטרס לאומי מוצגת כפיתוח אזורי, בלי להציב יעדים בתחום
(צילום: משרד הביטחון)

"הכביש הזה תוקע את כל הפיתוח של העיר" אמר בוועדה ראש עיריית דימונה, בני ביטון: "אני משווק דירות בדימונה 6 דקות מכביש 6, צריך לומר למשרד התחבורה לעשות את זה". ביטון גם טען בישיבה כי תוכנית הארכת כביש 6 נמצאת בתוכנית החומש של משרד התחבורה, אך נציגי המשרד תיקנו אותו וטענו שהתוכנית לא בתוכנית החומש ואף לא מתוקצבת.
"לא חושבים קדימה במשרד התחבורה", אמר ראש עיריית ערד, יאיר מעיין, ששימש בעבר גם כמנכ"ל רשות לפיתוח הנגב. לדבריו: "שבע שנים אנחנו מדברים על זה, כבר כשהקימו את קריית המודיעין. תוך שנה כבר 25 אלף חיילים יגיעו לשם, אבל אין רכבת קלה ואין רכבת כבדה, אז הם יגיעו ברכבים הפרטיים שלהם. במצב הנוכחי אין להם איך להגיע לשם, לא יהיה למדינת ישראל חיל מודיעין. כל משאית וכל רכב נתקעים שם חצי שעה, עוד לא אישרו נתיב אחד של כביש 6 וכבר להערכתנו צריך 2. אי אפשר לא להסתכל קדימה ואז לומר 'לא ידענו', הנה אנחנו אומרים, חייבים לטפל בזה. הקמתם בסיס בעלות של מיליארדים, הקמתם בכניסה שלו מחלף בעלות של מיליוני שקלים, אבל זה לא עוזר".
נציגי הנגב גם התייחסו להשפעה על תושבי הנגב באופן אישי: "גם ככה מסובך לחיות רחוק, גם ככה בפריפריה רמת השירותים יותר נמוכה, לכן צריך להסתכל על המספרים אחרת. צפיפות של רבע שעה על הכביש בדרום לא צריכה להיבדק כמו רבע שעה במרכז הארץ, כי בדרום ממילא לוקח הרבה יותר זמן להגיע לכל מקום".
מעיין סיפר ליו"ר הוועדה, דוד ביטן, כי בשבוע שעבר בפגישה במשרד התחבורה, מנכ"ל כביש 6 אמר לראשי רשויות הנגב שיש תכנון מוכן, אך חסר תקציב של 450 מיליון שקל כדי לקדמו. ביטן פנה לנציגי האוצר ודרש כי יבצעו העברה של תקציבים מפרויקט אחר "חיבור המחלף על קו שוקת - נבטים מתוקצב ב-1.3 מיליארד שקל, אבל הוא מתעכב כי צריך לפנות ישובים בדואיים, אז בינתיים תעבירו תקציבים. למה שלא תעבירו 450 מיליון שקל לכביש 6 ובהמשך תתקצבו את ההפרש? ממילא זה כסף שכרגע לא משתמשים בו ויש כאן דברים דחופים".
נציגי האוצר חלקו עליו ואמרו כי "לא מדובר בכסף חדש, זו הסתה של כסף לכסף, עקרונית משרד האוצר לא מתנגד. אנחנו מתנגדים לסדרי עדיפויות כאלו, קבענו שכביש 6 צפון, כביש 6 מרכז ושוקת - נבטים חשובים - ותקצבנו כסף. נצטרך לסגור סיום תקציב אחר וזה יהיה על חשבון משהו אחר. 'להסית' כסף זה לבטל, זה לקחת סמכות ממשרד התחבורה ולעשות סדר עדיפויות אחר. אנחנו יודעים להעביר כסף עכשיו, אנחנו לא יודעים אם יהיה תקציב אחר בהמשך, זה תלוי אם זה ייכנס בתעדוף". ביטן דרש מנציגי האוצר שיקבלו החלטה בנושא "אם זה ממילא נכנס לתוכנית חומש הבאה תעשו את זה עכשיו".