סגור
שלט טלוויזיה כבלים
לפי חוק, מחויבות yes ו-HOT להשקיע לפחות 8% מדמי המנוי שהן גובות בהפקה או ברכישה של יצירה ישראלית מקורית (צילום: גטי)

ארגוני יוצרים לבג"ץ: מועצת הכבלים והלוויין מאפשרת ל-HOT ו-yes להעביר לנו פחות כסף

העותרים, ובהם איגוד המפיקים, ארגון השחקנים והשחקניות ואיגוד התסריטאים, טוענים שהמועצה לא מחייבת את החברות לשקלל את הכנסותיהן משירותי טלוויזיה מבוססי אינטרנט בחישוב הסכום שהן מחויבות להשקיע ביצירה ישראלית, דבר שפוגע משמעותית בסכומים המועברים

מועצת הכבלים והלוויין לא מחייבת את HOT ו-yes לשקלל את הכנסותיהן משירותי טלוויזיה מבוססי אינטרנט בחישוב הסכום שהן מחויבות להשקיע ביצירה ישראלית, דבר שפוגע משמעותית בסכומים שמועברים ליוצרים – כך טוענים ארגוני יוצרים בעתירה לבג"ץ, שבה הם מבקשים מבית המשפט להורות למעשה לנמק מדוע לא ייכללו הכנסות אלו בחישוב הסכום שמועבר ליצירה.
לפי חוק, מחויבות yes ו-HOT להשקיע לפחות 8% מדמי המנוי שהן גובות בהפקה או ברכישה של יצירה ישראלית מקורית. מנוי מוגדר כ"מי שהתקשר בהסכם עם בעל רישיון לשידורים לשם קליטת שידוריו וקבלת שירותים ממנו".
בשנים האחרונות החלו yes ו-HOT להעביר שידורי טלוויזיה לא רק דרך תשתיות הלוויין והכבלים שלהן, אלא גם דרך האינטרנט, בדומה לשירותי הטלוויזיה המתחרים של סלקום ופרטנר. yes אף מתעתדת להעביר את כל המנויים שלה לשירות מבוסס אינטרנט, ולהיפטר בשנים הקרובות מתשתית הלוויין היקרה שלה. אולם שינוי זה לא קיבל ביטוי בחישוב הסכום שמחויבות החברות להשקיע ביצירה ישראלית.
לפי העתירה, שהגיש עו"ד אלעד מעמותת הצלחה בתחילת אפריל, מועצת הכבלים והלוויין מאפשרת ל-HOT ו-yes "להפחית, על דעת עצמן, את שיעור ההשקעה הנדרש ולא לכלול את ההכנסות הצומחות להן משירותי הפצת השידורים על גבי רשת האינטרנט בגדר ההכנסות שמהן נגזרים סכומי ההשקעה בהפקות המקור".
העותרים, ובהם איגוד המפיקים, ארגון השחקנים והשחקניות, איגוד הבימאיות והבימאים ואיגוד התסריטאים, טוענים שהמצב פוגע באינטרסים כלכליים משמעותיים שלהם, ומנוגד למטרות החוק. "אחת מהתכליות המרכזיות העומדות בבסיסו של חוק התקשורת היא השמירה על ההפקה והיצירה הישראלית", נכתב. "כל פרשנות חוק חייבת להביא לידי ביטוי את התכליות שהוא נועד להגשים. כאשר המועצה מאפשרת ל-HOT ו-yes להפחית הכנסות משירותי שידורים בדרך של 'הסטת' השירותים לרשת האינטרנט, היא מאפשרת פגיעה קשה בשוק ההפקה הישראלי וביצירה הישראלית".
מ-HOT נמסר בתגובה: "HOT גאה להיות הבית של היצירה הישראלית. בעשור האחרון השקענו למעלה ממיליארד שקל בהפקות ישראליות מקוריות, ואנו גאים בתרומתנו ארוכת השנים ליצירה הישראלית. העתירה טרם התקבלה במשרדי החברה, כשתתקבל כדין – החברה תלמד אותה ותגיב בהתאם".
מ-yes נמסר: "אנו גאים להוביל את הפקות המקור בישראל, ונמשיך להשקיע ביצירה מקומית שזוכה גם להכרה בינלאומית. אנו פועלים על פי הוראות הדין וכללי המועצה בכל הנוגע להשקעה בהפקות מקור”.