סגור

החשב הכללי בדו"ח חמור על בי"ח וולפסון: "חשש לביצוע מעשים הגובלים בפלילים"

הדו"ח שחיבר יהלי רוטנברג עוסק בהתנהלות ביה"ח בנושאים כספיים, לרבות אלו של עמותת הידידים המגייסת תרומות עבור המרכז הרפואי; בין היתר נטען בו כי הנהלת וולפסון גייסה תרומות עבור רכש שמומן מתקציב המדינה, הפנתה את הכספים הללו ל"קופה צדדית" - ואלו שימשו לייעוד שונה מזה שלשמו נתרמו; פנה ליועמ"ש ולנציב שירות המדינה כדי שיפעלו בנושא; וולפסון: "העברנו את התייחסותנו לגורמים הרלוונטיים"

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, פנה היום (ג') לאביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, ולפרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה, על מנת שיפעלו בתגובה לדו"ח ביקורת חמור ביותר שחיבר סביב התנהלות בית החולים וולפסון, בראשו עומדת ד"ר ענת אנגל.
הדו"ח עוסק בהתנהלות בית החולים בשורה ארוכה של נושאים הקשורים לכספים, לרבות אלו של עמותת הידידים הפועלת לצד המרכז הרפואי ומגייסת עבורו תרומות. בית החולים וולפסון הוא נכס ממשלתי, ולפיכך נמצא תחת ניהולו של החשב הכללי.
3 צפייה בגלריה
מגזין נשים 2.7.18 לא רק שנישאר עצמאיים ד"ר ענת אנגל מנהלת בית חולים וולפסון
מגזין נשים 2.7.18 לא רק שנישאר עצמאיים ד"ר ענת אנגל מנהלת בית חולים וולפסון
ד"ר ענת אנגל, מנהלת בית חולים וולפסון
(צילום: תומי הרפז)
"ממצאי דו"ח הביקורת מציגים התנהלות כספית חמורה ומטרידה של ההנהלה הבכירה של בית החולים, ומעלים לטעמי חשש משמעותי לביצוע מעשים הגובלים בפלילים ועבירות משמעת שבוצעו ע"י הנהלת בית החולים", כותב רוטנברג. החשב הכללי פונה למנדלבליט – המוסמך לבדוק האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית, ולהרשקוביץ - משום שחברי ההנהלה הבכירה של המוסד הם עובדי מדינה, והנציב הוא האחראי על המשמעת בשירות המדינה. "אבקשכם לבחון את ממצאי הביקורת ולשקול נקיטת פעולות מתאימות מצדכם באופן מהיר ונחוש", כותב רוטנברג לשני הבכירים. רוטנברג שיגר מכתבים דומים הן לד"ר אנגל והן למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ נחמן אש.
מהדו"ח שחיבר רוטנברג יחד עם חברה חיצונית עולה בין היתר כי "הנהלת בית החולים גייסה תרומות מתורמים לטובת רכש, אולם אותו הרכש מומן מתקציב המדינה, כך שכספי התרומות הופנו לקופה צדדית - 'קרן מנהל' - ושימשו לייעוד שונה מזה שלשמו ניתנה התרומה מלכתחילה". לפי הדו"ח, "הנהלת בית החולים חתמה על הסכמים בניגוד להוראות חוק נכסי המדינה והוראות התכ"מ, שלא באמצעות מורשי החתימה של בית החולים. פעולות אלו ואחרות התבצעו תוך עקיפת מנהלת הכספים של בית החולים". הדו"ח כולל גם ביקורת קשה על אופן וניהול בחירתו של אלון רויז לתפקיד מנכ"ל תאגיד וולפסון.
3 צפייה בגלריה
בית חולים וולפסון
בית חולים וולפסון
בית חולים וולפסון
( צילום: אבי מועלם)
אלו הם עיקרי הדו"ח:
1. הנהלת וולפסון גייסה תרומות לטובת רכש, אולם אותו הרכש מומן מתקציב המדינה - כך שכספי התרומות הופנו לקופה צדדית ושימשו לייעוד שונה, כגון טיסות לחו"ל ושילוט.
2. יתרת המזומנים שנצברו בעמותת הידידים נכון לסוף 2019 היא כ-18 מיליון שקל, צבירה המצביעה על כך שכספי התרומות אינם משמשים בפועל את וולפסון.
3. הנהלת וולפסון חתמה על הסכמים בניגוד לחוק, שלא באמצעות מורשי החתימה של בית החולים ותוך עקיפת מנהלת הכספים של בית החולים.
4. בשנים 2018-2016 נמצאו פערים חשבונאיים של 11.4 מיליון שקל בדיווחי התרומות בין ספרי בית החולים לספרי עמותת הידידים.
5-. תגובות בית החולים לדו"ח אינן תואמות את האסמכתאות שבידי הביקורת, המצביעות על מעורבותם האישית של מנהלת בית החולים (אנגל) ומנהלה האדמיניסטרטיבי בכל הנוגע לניהול כספי התרומות בעמותת הידידים.
6. בית החולים השתמש בהצעות מחיר פיקטיביות באמצעות שתי ישויות משפטיות שונות (בית החולים ועמותת הידידים).
7. הליך המינוי של מנכ"ל התאגיד של וולפסון, אלון רויז, אופיין בחוסר שקיפות משמעתית.
3 צפייה בגלריה
רו"ח יהלי רוטנברג חשב כללי משרד האוצר 32
רו"ח יהלי רוטנברג חשב כללי משרד האוצר 32
רו"ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי
(צילום: מיקי נועם אלון)
רוטנברג מסכם וטוען כי דו"ח הביקורת שגיבש "ממחיש את הקלות שבה ניתן לעקוף את הבקרות הכספיות והנכסיות במערכות בתי החולים הממשלתיים, בהתבסס על הקשר בין בתי החולים הממשלתיים, תאגידי הבריאות ועמותות הידידים, המנוהלים בסופו של דבר על ידי מנהלי בתי החולים כמערכת כלכלית אחת הכפופה לכללים שונים. קשר בעייתי זה בין הישויות השונות המהוות את המרכז הרפואי בכללותו דורש טיפול עומק.
"אני רואה בהתנהלות חמורה זו, המבוצעת על ידי בכירים בשירות הציבורי, כתופעה שיש למגרה ולטפל בה בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כמי שאמונים על מנהל תקין וטוהר המידות".
מבית החולים וולפסון נמסר בתגובה: "אנו פועלים במקצועיות ובמסירות רבה למען המטופלים שלנו. לגבי הדו"ח, העברנו את ההתייחסות שלנו לגורמים הרלוונטיים".