חלוקת דיבידנד מתדלקת את העימות המתוח בין נמל אשדוד לרשות החברות
בנמל אשדוד מתכוונים לחלק 300 מיליון שקל כדיבידנד, למרות בקשת רשות החברות לבחון חלוקה של מיליארד שקל. המתיחות בין הנמל לאוצר מתעצמת וכוללת האשמות קשות גם בתחומים של שכר וניהול
ועדת הכספים של חברת נמל אשדוד החליטה בשבוע שעבר להמליץ לדירקטוריון על חלוקת דיבידנד של 300 מיליון שקל. דירקטוריון החברה הממשלתית צפוי להתכנס ביום רביעי ולאשר את חלוקת הדיבידנד.
לפני כמה חודשים הציגה החברה לרשות החברות הממשלתיות תחשיבים המראים כי גם תחת הנחות שמרניות ופסימיות, היא יכולה לחלק דיבידנד של 600-500 מיליון שקל. במקביל, ברשות החברות ביקשו כבר בסוף יוני מהנהלת נמל אשדוד להציג תרחיש להתנהלות החברה במקרה שבו תחלק דיבידנד בגובה מיליארד שקל, זאת מכיוון שבקופת החברה יש מזומנים בהיקף כזה.
הבקשה הזו של רשות החברות, לצד בקשות אחרות, העלתה את מפלס המתיחות בין דירקטוריון והנהלת חברת נמל אשדוד לבין פקידי רשות החברות ופקידי האוצר. סביר להניח כי בימים הקרובים תגיע תגובה ממשלתית לדיבידנד הנמוך שהחברה מבקשת לשלם.
נזכיר, כי מאחר שנמל אשדוד מוגדרת כ"חברה בהפרטה", החוק קובע ששר האוצר - או במקרה הנוכחי, השר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם, שקיבל את סמכויות שר האוצר בנושאי רשות החברות - יוכל להחליט על שינוי גובה הדיבידנד גם ללא הסכמתה של שרת התחבורה מירי רגב.
יו"ר חברת נמל אשדוד שאול שניידר אמר לכלכליסט כי הוא "מעדיף שלא להתייחס לסוגיית הדיבידנד לפני שההחלטה התקבלה בדירקטוריון".
מנכ"ל נמל אשדוד, ניסן לוי, חשף את עמדתו במכתב לשרת התחבורה בראשית אוגוסט. במכתב בעל הכותרת הדרמטית "התראה על פגיעה צפויה בנמל אשדוד בשל התנהלות רשות החברות", מאשים לוי באופן ישיר את רשות החברות ואת רועי כחלון העומד בראש הרשות, כי הם "מאלצים את דירקטוריון נמל אשדוד לקבל החלטות משיקולים לא עסקיים, תוך פגיעה ממשית בחברה, בשדרה הניהולית של החברה ובאיתנותה הפיננסית". לוי טוען כי הרשות "מנסה לכפות על נמל אשדוד לחלק מיליארד שקל בניגוד לדין. מה שיותיר את החברה ללא מזומנים ויאלץ אותה לגייס חוב. זו התערבות בוטה, חריגה מסמכות ומהלך חסר כל היגיון עסקי".
מבחינתו, ניסיון זה, לצד סוגיות אחרות, מוכיח שהפקידות מנסה "להקריס את נמל אשדוד וכך לממשלה לא תהיה ברירה אלא להפריט את החברה". עוד הוסיף לוי, במכתב לרועי כחלון כי "לא יעלה על הדעת שהרשות מבקשת לכפות על הדירקטוריון חלוקת דיבידנד באמצעות עבודה שעוסקת בבחינת יחס הון־חוב אופטימלי".
אין צורך לומר כי ההאשמה של לוי על ניסיון מכוון להקריס את החברה בשביל שלא יהיה מנוס מהפרטה, היא חסרת ביסוס, וספק אם הוא עצמו מאמין בה. גם הטענות בנוגע להתערבות בדיבידנד אינן מדויקות. רשות החברות הבהירה במכתביה כי הדרישה לספק תרחיש של "חלוקת דיבידנד של מיליארד שקל", נובעת מכך שהיא אינה מרוצה ממבנה ההון של החברה. כלומר, לטעמה, החברה לא מספיק ממונפת, ודווקא לקיחת חוב תגרום לה לפעול בצורה יעילה יותר. במכתבים מחודש יולי טענה רשות החברות כי נמל אשדוד ביצע חישובים מתוחכמים כדי להראות שרמת החוב שלו גבוהה מכפי שהיא באמת.
מי יממן את השקעות הנמל
מי שעוקב אחרי התקשורת יכול לראות כי נמל אשדוד פרסם לאחרונה כי הוא יוצא לתוכנית השקעות בהיקף של כ־2 מיליארד שקל בעשור הקרוב. יהיו מי שיחשדו שהצגת תוכנית ההשקעות נועדה להוריד את הלחץ מחלוקת דיבידנד גדול, אך במכתב שהוציאה רשות החברות בסוף השבוע שעבר נכתב כי "היה מצופה שהדירקטוריון יידרש לסוגיית מקורות המימון לתוכנית השקעות זו. העובדה כי נושא המימון לא נידון בדירקטוריון שופכת אור על התנהלות עסקית לקויה, שלא שמה דגש על רווחיות, תשואה להון וכדאיות כלכלית". במילים אחרות, ברשות החברות מתעקשים כי הדגש שלהם אינו על "גובה הדיבידנד", אלא על כך שהם מבקשים לבחון לעומק את "מבנה ההון־חוב האופטימלי" לחברה. אין צורך לקבל את הנרטיב של רשות החברות במלואו - ייתכן שהם אכן מעוניינים בדיבידנד גבוה יותר, כמו בעלי מניות רגילים - אך אין ספק שיש כאן גם ביקורת על אופן ההתנהלות המימוני של החברה.
העימות בין רשות החברות לנמל אשדוד מתרחש במקביל בזירה נוספת: זירת השכר. בסוף מאי דרשו ברשות החברות כי יתקיים דיון בנוגע לעלויות השכר בחברה. דרישה זו הקפיצה את יו"ר הדירקטוריון שאול שניידר. במכתב חריף הוא טען כי אין לדירקטוריון ולהנהלת החברה יכולת השפעה על השכר, מכיוון שהשכר נקבע על ידי הממונה על השכר באוצר. בסיום המכתב האשים את רשות החברות וטען כי "יש לתמוה למה שלחת דווקא בעיתוי הנוכחי מכתב כה נפיץ וחסר תכלית אמיתית". על אף הניסוח החריף, ניתן להבחין בתפיסתו העקרונית, שלפיה לא צריך לגעת בנושאי השכר בחברת נמל אשדוד, שכן היכולת לשנות היא קטנה, והתועלת הצפויה מהמאבקים הללו אינה גדולה.
"התקפות חריגות בחומרתן"
מנגד, ברשות החברות ובמשרד האוצר מתקוממים על הגישה הזו. הממונה על השכר באוצר אפי מלכין הגיב על המכתב של שניידר. "הצטערנו לקרוא את מכתבו של היו"ר שמעיד על ניסיונו להתנער מאחריות בנוגע לאתגר עמוק ומהותי שמשפיע על חברת נמל אשדוד". מלכין חתם את המכתב באמירה: "השאלות בדבר מצבת כוח האדם הנדרשת בחברת נמל אשדוד, רמת ההוצאה על השכר בחברה - אלו שאלות קריטיות שעל הדירקטוריון לדון בהן".
כלומר, מלכין לא מקבל את הטענה של שניידר שניתן להניח לסוגיית השכר בחברה. חשוב להדגיש כי אף שחברת נמל אשדוד לא רוצה לטפל במבנה השכר, הדבר נכון רק בנוגע להתייעלות. לעומת זאת, לגבי העלאת השכר ביקשה החברה להגדיל את שכרם של מספר סמנכ"לים ולהכפיל פי 2.5 את הבונוס לפקידים בכירים - דרישות שכעת נמצאות במחלוקת בין רשות החברות והאוצר לבין החברה. לכלכליסט נודע כי בתקופה זו מתקיים דיון בין האוצר לנמל אשדוד על גיוס של 70 עובדים נוספים, זאת משום שיש התנגדות להמשיך ולהעסיק עובדים זמניים.
מערכת היחסים העכורה בין חברת נמל אשדוד לרשות החברות כבר איננה סוד. בסוף השבוע שעבר כתבו פקידי רשות החברות כי "לאחרונה התרחשו מקרים חריגים שכוללים השתלחות ברגולטורים, ביטולי פגישות עם גורמי מקצוע בממשלה, והתקפות חריגות בחומרתן, כולל התקפות אישיות. החברה בוחרת פעם אחר פעם להסיט את הדיון ולהתחמק משיקול מקצועי ולנקוט גישה לעומתית ומאשימה. נראה שהחברה נוקטת בכוונת מכוון גישה תוקפנית. אלו דברים חמורים ואינם מקובלים".
סביר להניח שאמירות חריפות אלה של רשות החברות, לא יישארו ללא מענה של הנהלת נמל אשדוד.
































