בהשקעה של מיליארד וחצי שקל: נמל אשדוד עובר לרציפים מתמחים
ההשקעות בתשתיות של הנמל יכללו, בין היתר, שדרוג רציף 21 בחצי מיליארד שקל, הקמת תחנת חשמל עצמאית ב־220 מיליון שקל והצבת עגורנים חדשים ברציפים 7 ו־9 שיהפכו לרציפי מטען כללי. הנמל מתכנן גם לקלוט 83 עובדים חדשים
חברת נמל אשדוד מתכננת להשקיע 1.5 מיליארד שקל בתשתיות הנמל, כחלק מתוכנית אסטרטגית להפוך את הרציפים למתמחים. בין ההשקעות הבולטות שנחשפות כעת: הקמת תחנת משנה חשמלית ב־180 מיליון שקל, שדרוג רציף 21 בחצי מיליארד שקל והצטיידות ב־12 מנופי חשמליים בעלות של 250 מיליון שקל.
על פי הנמל, ההשקעה תתפרס על כארבע שנים והיא החלה למעשה כבר ב־2024, אז גם התקבלה החלטת ההשקעה. המטרה המוצהרת היא ייעול ופיתוח התשתיות והפיכת רציפים למתמחים על פי סגמנטים, בניסיון להבטיח רציפות תפקודית, סוגיה שקיבלה חשיבות רבה בימי מבצע עם כלביא כשנמלי ישראל הפכו לציר היחיד ליבוא. בימי שגרה הנמלים אחראים על 90% מהיבוא בישראל. נמל אשדוד הוא נמל ממשלתי, שבמסגרת תפקידו גם מספק שירותים לחיל הים.
החודש צפוי להתחיל שלב שני בשדרוג של רציף 21, שכבר עבר שיפורים ב־2023. עלות ההשקעה הכוללת הצפויה היא חצי מיליארד שקל. העבודות מאלצות את הנמל לסגור את הרציף למשך שבועיים ויבואני הגרעינים, שפועלים ברציף זה ושעבודתם מגיעה לשיאה בחודש אוגוסט, העלו חשש לגבי מלאי הגרעינים. עם זאת, בנמל הבהירו כי מדובר במהלך קריטי שלא ניתן לדחותו. במסגרת העבודות יוקם מתחם אחסון מכולות בעורף הרציף, שיקלוט עוד 4,000 מכולות, בעלות של כ־100 מיליון שקל. כמו כן הרציף יצויד ב־12 מנופים חשמליים מסוג ERTG (עגורן גשרי נייד המשמש בנמלים ובמתחמי מכולות להעמסה, פריקה והעברה של מכולות), בעלות של 120 מיליון שקל.
בנוסף, יוקמו תחנת טרנספורמציה (חדר שנאים) בעלות של 220 מיליון שקל ותחנת משנה חשמלית בעלות של 180 מיליון שקל. תחנת הטרנספורמציה תחל לפעול כבר בספטמבר הקרוב. בימי שגרה היא תשמש להמרת אנרגיה חשמלית במתח גבוה שמגיעה מחברת החשמל לאנרגיה חשמלית במתח נמוך, על מנת להזרים חשמל לציוד ולתשתיות וכן להעביר חשמל לאוניות שעוגנות בנמל.
אך חלק משמעותי בתפקידה של התחנה החדשה הוא להוות תחנת גיבוי לתרחיש חירום. בתרחיש של עלטה התחנה החדשה מסוגלת ליצר חשמל בהספק 8 מגה־ואט שעה, כמעט כפול מצריכת הנמל, ולמעשה להפעיל עד 18 מנופים במקביל, כולל תאורה וחשמל נלווה. בנוסף, בעוד כשנה תושלם הקמת תחנת משנה חשמלית ייעודית לנמל, שתזין את המנופים, תאפשר את הרחבת יכולת אחסון מכולות קירור בעורף רציף 21 והיא גם תוכל גם להזרים במקרה הצורך חשמל לאוניות שמגיעות לרציף.
גם רציפים 7 ו־9 יעברו שדרוג – בעלות של חצי מיליארד שקל. המטרה היא להפוך אותם לרציפים שמתמחים במטען כללי ותפזורת. הרציפים יצוידו בשני מנופי זרוע מתקדמים בהשקעה של כ־120 מיליון שקל. מדובר במנופים בעלי רדיוס עבודה מרבי של 48 מטר ועד משקל של 124 טונות. עד כה קלטו הרציפים אוניות במשקל 60-54 אלף טונות, בעזרת המנופים החדשים ניתן יהיה לקלוט אוניות במשקל של עד 100 אלף טונות.
לדברי יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר, "המעבר לרציפים מתמחים ישנה את אופן הפעילות שלנו. רציפים 7 ו־9 יהפכו לרציפי מטען כללי ולאוניות גדולות יותר, הם יוכלו גם לסייע לפריקת מכוניות וגם מטעני ברזל. רציפים 21, 22 ו־23 יהיו מיועדים למכולות. אנחנו מבצעים גם עבודות הנדסיות בעורף של הרציפים, כדי לאפשר ניהול יעיל יותר של המטענים. זה יוביל באופן ישיר לצמצום זמני ההמתנה, גם של האוניות שעוגנות בנמל וגם של המשאיות שמגיעות לכאן. זה גם יצמצם שטח עבודה, כי אם עד היום הערמנו ארבע מכולות, כעת נוכל לאחסן בגובה של חמש מכולות".
לצד כל השדרוגים, בנמל אשדוד יקלטו גם עוד כוח אדם. בשבוע שעבר קיבל הדירקטוריון החלטה לקלוט עוד 70 עובדים חדשים, לצד תהליך לקליטת 13 עובדים נוספים מנמל אילת, שקיים חשש שייסגר.































