סגור
מירי רגב ו מונית אובר
מירי רגב ומונית אובר (צילומים: אלכס קולומויסקי שאטרסטוק)

האופוזיציה מציבה מוקש לרגב: מעלה את חוק אובר לוועדת השרים לחקיקה

ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן מקדם הצעת חוק שתאפשר הסעות פרטיות בתשלום דרך אפליקציות, בדומה לאובר. כעת יתברר אם שרת התחבורה, שהצהירה תחת כל עץ רענן על הפעלת השירות, תעמוד במילתה - או תיכנע ללחץ נהגי המוניות, שכבר הכריזו מלחמה על התוכנית

במסגרת ישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה שתתקיים ביום ראשון הקרוב, צפויה לעלות לדיון הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה - קידום התחרות באמצעות תחבורה שיתופית מקוונת, של ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), שמטרתה לקדם בישראל הפעלה של אפליקציות המאפשרות לאדם פרטי להסיע אדם אחר בתשלום, בדומה לאובר בארצות הברית.
לפני כחודש הכריזה שרת התחבורה, מירי רגב, כי היא מעוניינת להכניס לישראל את אפליקציית אובר האמריקאית. רגב לא טרחה לבדוק את ההיבטים הכלכליים, סוגיות הביטוח וההשפעה על שוק המוניות של אפליקציות שמאפשרות לכל אדם פרטי להפוך לנהג מונית; היא גם לא הגיעה להסדר עם נהגי המוניות, שכבר מיהרו להכריז עליה מלחמה.

1 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג
איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג
(דוברות הכנסת)

ההכרזה גררה תהיות רבות, בעיקר לאור העובדה כי אובר עצמה כלל לא לקחה בה חלק וכן בעקבות העובדה שלפני מספר חודשים הודיעה רשות המיסים כי תפעל נגד נהגים פרטיים המשמשים כנהגי מונית, רובם חרדים, שזכו לכינוי "דרייברים". הכנסת אובר לארץ למעשה תעניק להם לגיטימציה ותאפשר להם להמשיך לפעול כרגיל.
רבים תהו אם קידום אובר בישראל הוא מהלך פוליטי של רגב שנועד לקרוץ למפלגות החרדיות אך לא להפוך למציאות, שכן ארגוני נהגי המוניות הם חלק משמעותי במרכז הליכוד, ומהלך שנוגד את האינטרסים שלהם יוביל לפגיעה במעמדה של רגב במפלגת הליכוד ערב הפריימריז במפלגה.
על מנת לקדם את הסוגייה, רגב הורתה ביוני להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרדה, משה בן זקן. אגף האסטרטגיה והתכנון של המשרד מרכז את הנושא. לטענת גורם במשרד התחבורה, הוועדה כבר פנתה למפעילים שונים ונעשתה עבודה לניסוח חוק כיוון שהדבר מצריך חקיקה. כעת נראה כי באופוזיציה לא מבזבזים זמן וכבר מקדמים את החוק מטעמם במטרה לאלץ את רגב לעמוד במילתה.
הצעת החוק של גינזבורג קובעת מספר תנאים להפעלת השירות: הפעילות תתבצע תחת רשת תחבורה שיתופית בעלת מסד טכנולוגי מאושר שתקבל את אישור משרד התחבורה; על הנהג להיות תושב ישראל, מעל גיל 21 ולפחות שנתיים עם רישיון נהיגה ויהיה עליו לעבור הדרכה מתאימה; הנסיעה תתבצע רק ברכב בסיווג 1M (4 גלגלים ועד 8 מושבים) עם כל הביטוחים והאישורים הנדרשים; התשלום יחושב על פי תעריפים שייקבעו מראש בהתאם למקובל במשק ויימסרו מראש לנוסע, וכן ייקבע מראש תשלום בגין ביטול הנסיעה לאחר שהוזמנה; הנוסע יוכל להגיש תלונה נגד נהג וכן לדרג באפליקציה את הנהג ורמת השירות, והמידע יהיה שקוף לציבור.
זו אינה הפעם הראשונה שהחוק עולה לדיון. במהלך השנים הוא קודם מטעם מספר מפלגות שונות, משני צידי המפה הפוליטית. אך העובדה כי כעת רגב הצהירה על הדבר תחת כל עץ רענן וכי במפלגת כחול לבן מנסים לדחוק אותה לפינה, הופכת את המהלך לבר השגה.
אם החוק יתקבל, הסוגייה עדיין דורשת בירור מעמיק, ומי שיידרש לבצע אותו הוא משרד האוצר, שם מכירים את הסוגייה מניסיונות קודמים שכשלו. הממונה על הביטוח ורשות המיסים יצטרכו לקבוע כיצד יבוצע ביטוח הנהגים, הרכבים והנוסעים, כיצד ישלמו נהגי אובר מס בגין התשלום שיקבלו וכיצד יתמחרו נסיעות. עבודת ההערכות כנראה תעניק לרגב מספיק זמן להרגיע את נהגי המוניות, או לחלופין למסמס את ההצעה שכבר עוררה את זעמם עליה.