סגור
מירי רגב ו מונית אובר
מירי רגב ומונית אובר (צילומים: אלכס קולומויסקי שאטרסטוק)

ההצהרה של רגב על כניסת אובר לישראל בוסרית, לא מגובשת ורחוקה מיישום

הקמפיין של משרד התחבורה לאובר נעשה ללא תיאום עם משרד האוצר, הממונה על הביטוח ורשות המסים, ועדיין לא נמצאו פתרונות לבעיות הביטוח, המיסוי והתמחור. נהגי המוניות מאיימים להתחשבן עם רגב בפריימריז של הליכוד, בעוד שבמשרד התחבורה עצמו חוששים שהמהלך לא יוריד רכבים פרטיים מהכביש

ביממה האחרונה משרד התחבורה מריץ קמפיין מאולתר לקראת הפעלת אפליקציית אובר לישראל, אך בשלב זה מדובר במהלך מאוד בוסרי שלא בהכרח נמצא במסגרת הסמכויות של המשרד, ולכן נדרש המשרד לבחון אותו מול גורמים נוספים.
לפני כשלושה חודשים נתנה שרת התחבורה מירי רגב אור ירוק לרשות לתחבורה ציבורית לקדם את הכנסתה של אפליקציה לנסיעה שיתופית לישראל, ולצורך כך הקימה ועדה בראשות מנכ"ל המשרד משה בן זקן. הוועדה פנתה לאפליקציות שמאפשרות לנהגים פרטיים להפוך לנהגי מוניות, כשהבולטת שביניהן היא אובר, אך גם מפעילות נוספות כמו Lyft, שנחשבת למתחרה הגדולה של אובר בארה"ב. כמו כן, נעשתה עבודה לניסוח חוק כיוון שהדבר מצריך חקיקה.
עם זאת, אין כרגע היערכות להפעלת אובר בארץ בזמן הקרוב. בתגובה לפרסומים טענה רגב כי משרד האוצר הוא זה שיצטרך לבחון את ההיבטים הכלכליים של הנושא. במשרד האוצר מכירים את הסוגייה מניסיונות קודמים שכשלו להכנסת אפליקציות לנסיעה שיתופית לישראל.
הסיבה לכך שמשרד האוצר הוא זה שיצטרך להעניק את האישור הסופי היא שמשרד התחבורה לא פעל בשיתוף הממונה על הביטוח ורשות המסים, וכתוצאה מכך טרם התקבלו פתרונות לבעיות המרכזיות של הפעלת אפליקציה כזאת בישראל. בכלל זה, לא ברור כיצד הנהגים יבטחו את עצמם, את הרכבים ואת הנוסעים, כיוון שמוניות מחויבות במחירי ביטוחים שונים; כיצד ישלמו נהגי אובר מס בגין התשלום שיקבלו; וגם סוגיית המחירים לא נדונה: כיוון שנהגי מונית ברישיון כפופים לתעריפים של המדינה, מי יעצור אזרח פרטי מלגבות מתייר תמים אלף שקל עבור נסיעה באמצע הלילה מהרצליה לנתב"ג?
הטיימינג של ההכרזה של רגב אינו מקרי: לפני מספר חודשים הודיעה רשות המסים שתפעל נגד נהגים פרטיים המשמשים כנהגי מונית, רובם חרדיים, שזכו לכינוי "דרייברים". במאי נעצרו מספר חרדים בחשד להפעלת מוניות פירטיות, כשאחד מהם אף נחשד בניהול רשת קבוצות שפעלה לתאם נסיעות.
קל לטעון שרגב מנסה לקרוץ לציבור החרדי ולהבטיח לו פתרון לבעיה שמעסיקה אותו, אך חשוב לזכור שאם אכן תוציא את המהלך לפועל, היא בראש ובראשונה תיאלץ להתמודד עם התאגדות נהגי המוניות, שרבים מהם ומבני משפחתם מצביעי ימין וחברי ליכוד. יו"ר ההתאגדות, זוהר גולן, כבר הכריז בפה מלא כי אם רגב תמשיך עם המהלך היא לא תמשיך לכהן כשרת תחבורה, כיוון שנהגי המוניות יתחשבנו איתה בפריימריז של הליכוד שצפויים להיערך בנובמבר.
גם אנשי משרד התחבורה לא ממהרים להמליץ על המהלך. בחינה של הנושא שנערכה כבר בתקופתו של ישראל כץ כשר תחבורה העלתה כי נוסעים שמשתמשים באפליקציות כמו אובר לרוב עושים זאת כדי להימנע מתחבורה ציבורית. המשמעות היא שהמהלך לא יוריד רכבים פרטיים מהכביש, אינטרס שאמור להיות בראש מעייניו של משרד התחבורה.
האם המהלך צפוי להוריד את מחירי הנסיעה? לא בטוח. ועדת המחירים של משרד האוצר המליצה לאחרונה להוריד את מחירי הנסיעה במוניות ספיישל ב-4.58%, סוגייה נוספת שמכעיסה את נהגי המוניות, אך מראה כיצד ניתן להוזיל את הנסיעה מבלי לאפשר לכל אזרח להפוך לנהג מונית ובדרך לאשר בדיעבד עברה פלילית שבוצעה במשך שנים בקרב נהגי מוניות פירטיים, שרק לאחרונה הוכרז מאבק נגדם - ונראה שהוא כבר מסתיים.