סגור
 רכבת הקלה עבודות רכבת קלה תחנת אלנבי תל אביב
עבודות הרכבת הקלה, תחנת אלנבי (צילום: אוראל כהן)

עתירה נגד עבודות הרכבת הקלה ברחוב אלנבי בתל אביב: "מקריבים את העיר בשביל גלויה לתיירים"

תושבי לב העיר, שעתרו לבית המשפט המחוזי, מתנגדים להעברת קווי האוטובוס מרחוב אלנבי ליהודה הלוי ומבקשים לעצור את עבודות הקו הסגול

עבודות הרכבת הקלה במרכז תל אביב מגיעות לבית המשפט. 130 תושבים ממרכז העיר הגישו היום (ד') עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד החלטת עיריית ת"א-יפו והוועדה הלאומית לתשתיות (הוות"ל) לחסום את רחוב אלנבי בעיר לתנועת אוטובוסים במסגרת עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה.
מאחורי המהלך עומד החשש של תושבים מהמתחם שבין הרחובות קריית ספר-טיומקין ממעבר האוטובוסים ברחוב יהודה הלוי, הסמוך למקום מגוריהם. העותרים טוענים ש"החלטת הוות"ל התקבלה מפני שהעירייה מבקשת להפוך את אלנבי לרחוב תיירותי ונקי ממפגע האוטובוסים". לדבריהם, "הוות"ל הבינה בזמן אמת את הבעייתיות המשפטית של ההחלטה, אך נכנעה ללחצי העירייה".
העתירה, שהוגשה בשם התושבים על ידי משרד עורכי הדין קלעי-רוזן ועוה"ד חיה ארז, קובעת ומתריעה שהעברת קווי האוטובוס לרחוב יהודה הלוי היא מהלך ש"יוביל לא רק לכאוס תחבורתי, אלא גם לזיהומי אוויר ורעש חריגים בהיקפם בלב שכונת מגורים, לא יאפשר את המשך השימוש והבילוי בשדרות רוטשילד ובן ציון המשמשים כיום מקום מפגש קהילתי, יפגע בייחודיותן של שדרות רוטשילד המהוות אבן שואבת לתושבי העיר ולתיירים, יפגע אנושות בגן קריית ספר המהווה ריאה ירוקה חיונית וייחודית בלב העיר, יפגע בעירוניות וביכולת ההליכה ברגל בלב העיר, ואף מהווה סכנה בטיחותית ממשית שעלולה לגרום חס וחלילה לפגיעות בגוף ובנפש".
ועד הפעולה של תושבי לב העיר ביקש להוסיף כי "רון חולדאי ומיטל להבי מקריבים את לב העיר בשביל גלויה יפה לתיירים ברחוב אלנבי. באופן תמוה העירייה חוסמת את הרחובות המסחריים קינג ג'ורג' ואלנבי לאוטובוסים, ומצמצמת את תנועת האוטובוסים במסגר ובקרליבך, תוך שהיא דוחפת את האוטובוסים לרחובות מגורים, בהם מתגוררים אלפי תושבות ותושבים".
מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, הבטיחות בדרכים והקהילה הגאה, הגיבה על ההאשמות: "בדקתי את הפרוטוקולים של הוות"ל ומצאתי כי מלכתחילה התוכנית איפשרה ביצוע בשתי חלופות, של מדרחוב או רחוב רגיל עם רכבת קלה, וכי במענה להתנגדויות נקבע כי מתכונת הרחוב תיקבע במסגרת הסדרי התנועה, קרי עכשיו. פניתי בנדון במכתב מפורט ומנומק לראש העיר, למנכ"ל ולגורמי המקצוע בעירייה ובמשרד התחבורה בבקשה לקיים דיון חוזר על הסטת האוטובוסים והחלופות ובהקדם, לפני שהוות"ל תדון במקטעים נוספים של הרחוב".
להבי הוסיפה כי הדגישה שהתנאי לסגירת רחוב אלנבי צריך להיות הפעלה מלאה של הקו האדום של הרכבת הקלה. כמו כן היא הוסיפה: "ככלל אני מתנגדת להסטת תנועה מרחובות ראשיים לטובת הפסטורליות שלהם והפיכת רחובות משניים לקולטי אוטובוסים, פריקה וטעינה ותנועת כלי רכב פרטיים, שכן זה פוגע בהיררכיה התכנונית של הרחובות בעיר ובאיכות החיים של התושבים שמתגוררים ברחובות אלו לטובת מרחבים שמשרתים בעיקר חיצוניים".
מהוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) נמסר: "הדיון בוועדה התקיים אך ורק לאחר שהובהר באופן מפורש לוועדה כי הסדרי התנועה שעל בסיסם התבקש אישור הוועדה אושרו על ידי ועדת התנועה המטרופולינית וכי הסטת התחבורה הציבורית לרחובות אחרים אינה נובעת כלל מהחלטתה. כמו כן הוועדה השתכנעה כי הפיכת מקטע זה של רחוב אלנבי למדרק"ל (קו הרכבת הקלה הוא חלק מהמדרכה של הרחוב) נועדה כדי לשמר עצים ותיקים רבים, וזה מה שהנחה את החלטתה".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי העתירה טרם התקבלה בעירייה: "בכל מקרה, במהלך שנות הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, לא ניתן יהיה לשמר את תנועת האוטובוסים ברחוב אלנבי, עקב חפירת התשתית הנדרשת לחידוש תשתיות הרחוב, פינוי רצועת המסילה והקמת מסילות הרק"ל. כתוצאה מכך, נדרש להעתיק את קווי האוטובוסים מחוץ לרחוב אלנבי למשך תקופת העבודות. במצב הסופי תספק הרכבת הקלה שירות תחבורה ציבורית איכותי ורחוב משודרג. תוכנית התנועה לרחוב בעת הפעלת הרכבת הקלה איננה סותרת את תוכנית תת"ל 70א' והטענה לפיה הות"ל נכנעה ללחצי העירייה מופרכת מיסודה. לראייה תשובת יועמ"ש הות"ל לפניית התושבים בנושא זה ולמשפט המסכם שבו נאמר: "לאור כל האמור לעיל, עולה בבירור כי החלטת הוועדה נתקבלה כדת וכדין במסגרת, סמכותה שבחוק ובהתבסס על שיקולים תכנוניים מובהקים".
עוד מסרה העירייה: "לגבי מעבר האוטובוסים ברחוב אלנבי לאחר הפעלת הקו הסגול, התכנון המוצע מבוסס על שימור רוחב המדרכות הקיימות בחזית העסקים לטובת הולכי רגל ובתי העסק בהתאמה. התכנון כולל גם שמירה על העצים הוותיקים שהוגדרו כבעלי חשיבות רבה, ושמירת האפשרות להשלמת נטיעות לצד כבלי החשמול של הרק"ל. בתחום שבין העצים הקיימים ברחוב (רוחב המיסעה לפני עבודות הרק"ל), תוכננו מסילות הרכבת הקלה. לצד מסילת הרק"ל נותרה רצועה ברוחב משתנה של 2.0 ל- 3.5 מטרים, רוחב זה אינו מאפשר מעבר רציף לרכב לכל אורך הרחוב, ובהתאם הוחלט לתכנן בו נתיב אופניים דו-סטרי.
"כל תכנון אחר, הכולל נתיב נסיעה בודד וחד-כיווני לרכב, מחייב בהכרח עקירת עצים רבים לאורך דופן הרחוב ואיננו מאפשר תנועת רכב דו-סטרית, הנדרשת למעבר התחבורה הציבורית".