סגור
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות 27.6.23
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות (צילום: שלו שלום)

החוק לביטול עילת הסבירות נכנס לתוקף, בג"ץ ידון בו בספטמבר

השופט דוד מינץ קבע כי אין מקום כרגע להוצאת צו ביניים נגד החוק. בג"ץ ידון בספטמבר גם בעתירות נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים. קביעת הדיונים לחודש זה תאפשר לנשיאת העליון אסתר חיות ולשופטת ענת ברון, שעתידות לפרוש באוקטובר, לשבת בהרכב שייקבע בהמשך

נשיא המדינה יצחק הרצוג חתם היום (ד') על החוק לביטול עילת הסבירות. יחד עימו חתמו על החוק יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר פרסומו ברשומות, החוק נכנס לתוקף. בתוך כך בג"ץ קבע כי הדיון בעתירות שהוגשו נגד החוק יתקיים בחודש ספטמבר. השופט דוד מינץ קבע בהחלטתו כי אין מקום כרגע להוצאת צו ביניים נגד החוק, והורה למשיבים להגיש תגובתם עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע.
החתימה של הנשיא על החוק היא פורמלית, ובכל זאת הועלו מאז אישורו שלשום דרישות מצד המתנגדים להפיכה המשטרית שלא יעשה זאת.
החוק התקבל ביום שני בקריאה השנייה והשלישית ברוב של 64 בעד מול 0 מתנגדים לאחר שח"כי האופוזיציה נטשו במחאה את המליאה ולא השתתפו בהצבעה.
החוק שמהווה תיקון לחוק יסוד השפיטה קובע כי "על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות, שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, לא ידון בעידן סבירות ההחלטות של ראש הממשלה, או של שר אחר, ולא ייתן צו מניעה בעניין כאמור בסעיף זה: כל החלטה לרבות בעניינים או החלטה מהפעלת כל סמכות".
בג"ץ איחד בין העתירות השונות שהוגשו השבוע נגד החוק לביטול עילת הסבירות. מדובר בעתירות של לשכת עורכי הדין, התנועה למען איכות השלטון, התנועה הדמוקרטית האזרחית ותנועת דרכנו, תנועת אומ"ץ, עו"ד יהודה רסלר ואחרים, המיזם למיגור העישון ועתירה של 44 אנשי עסקים, בכירים לשעבר במערכת הביטחון ופעילים חברתיים.
במקביל, השופט מינץ נתן החלטה דומה גם לגבי העתירות להוציא צו על תנאי שיחייב את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, וקבע כי הדיון בהן יתקיים בספטמבר. מדובר בעתירות של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ואחרים ושל התנועה למען איכות השלטון בישראל.
קביעת הדיונים לחודש ספטמבר תאפשר לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ולשופטת ענת ברון, שעתידות לפרוש באוקטובר, לשבת בהרכב שייקבע בהמשך. יש לציין כי שופט יכול לכתוב החלטה עד שלושה חודשים לאחר פרישתו.