סגור
מפגינים עצורים על איילון
עצורים בהפגנה בת"א ביולי (צילום: רויטרס)

15 משרדי עורכי דין גדולים יסייעו למחאה בהתנדבות: "הסלמה באלימות המשטרתית"

המשרדים יקימו צוות מיוחד שמטרתו הגנה על זכויות המפגינים: "התמונה הרחבה המצטיירת מדאיגה ומסוכנת, ונראית מגמה של הסלמה הדרגתית"

מערך עורכי הדין "עוטף העצורים" הפועל בהתנדבות לסייע לעצורי המחאה נגד ההפיכה המשטרית מקבל חיזוק משמעותי: היום הודיעו 15 פירמות מובילות על הקמת מה שהוגדר כ"כוח משימה מיוחד" שמטרתו להגן על זכות ההפגנה של המוחים.
שותפים בכירים במשרדים מהגדולים בישראל יזמו את המהלך וחברו יחדיו להקמת אותו צוות מיוחד, כאשר כל הפעילות תיעשה בהתנדבות (פרו-בונו). המשרדים שיקחו חלק ביוזמה הם מיתר; הרצוג פוקס נאמן, ארנון, תדמור-לוי; שבלת; מ.פירון; גורניצקי; נשיץ ברנדס אמיר, ש.הורוביץ; אגמון עם טולצ׳ינסקי; פרל כהן; ארדינסט בן נתן טולידאנו, ברנע ג׳פה לנדה, KRB, ERM.
יוזמי המהלך אמרו ל"כלכליסט" כי המטרה אינה להחליף את מערך עורכי הדין המתנדבים בטיפול ובייצוג השוטף של עצורי המחאה אלא לתת תמיכה מערכתית ברמה יותר רוחבית וליזום פעולות וצעדים שונים כדי שזכויות ההפגנה וזכויות היסוד של האזרחים לא ייפגעו, בין אם בפניות לרשויות החוק, בהגשת עתירות ותביעות לבתי משפט ועוד.
לדבריהם, בשבועות האחרונים נרשמה הסלמה באלימות המשטרתית ובהפעלת הכוח נגד המוחים בהפגנות, במעצרים נמהרים, בקיפוח לכאורה של זכויות עצורים בכל הנוגע ליחס של המשטרה אל עורכי הדין שמייצגים אותם (מניעת כניסה לתחנות המשטרה, עיכוב מפגשים בין העצורים לסנגורים, חוסר עדכון ועוד) כמו גם בהטלת יותר ויותר מגבלות על זכויות המחאה, למשל הנחיות המשטרה המגבילות את המיקום, ההיקף והשעות של ההפגנות מול בתי שרים.
"זכות ההפגנה הינה זכות יסוד, ובימים אלה היא זכות במגננה", מסרו הבוקר הפירמות בהודעה משותפת. "התקבלו דיווחים חוזרים ונשנים על שימוש נרחב באלימות משטרתית, הכוללת תקיפה פיזית של מפגינים, הפעלת אמצעי פיזור הפגנות קיצוניים הגורמים לפציעות, תוך מה שנראה כהפרה של ההוראות והנהלים לשימוש באותם אמצעים, הסתרת זהות על ידי שוטרים בהפגנות, הצרה בלתי חוקית של המרחב בו ניתן להפגין, שימוש במשמר הגבול אל מול אזרחים, איומים בהפעלת אמצעים נוספים וחמורים יותר, מעצרים מיותרים ושלילת זכויות חוזרת ונשנית של עצורים".
לדברי הפירמות השותפות למיזם, "תופעות אלה מרתיעות אזרחים מלממש את זכותם להפגין, ופוגעות בפועל במקרים רבים בזכויות בסיסיות של אזרחים, ולפעמים בגופם ממש. אנו מודעים לגמרי לכך שמלאכתה של המשטרה ומלאכתם של כל אחד מהשוטרים והשוטרות בימים אלה אינה פשוטה, וכי מרבית השוטרים והשוטרות - עושים מלאכתם נאמנה, אך התמונה הרחבה המצטיירת מדאיגה ומסוכנת, ונראית מגמה של הסלמה הדרגתית.
"כך, אנו רואים בחומרה את המקרים של מתן גיבוי פומבי להתנהגויות פסולות אלה על ידי צמרת משטרת ישראל, ומגנים את המסר המגביר את הלהבות היוצא ממשרדו של השר הממונה על המשטרה".
הפירמות מסבירות כי המהלך נובע מ"חרדה עמוקה לשמירה על זכות הפגנה אפקטיבית ולזכויותיהם הבסיסיות של המפגינים". כוח המשימה המיוחד שמוקם ירכז את שיתוף הפעולה בין המשרדים ויטפל בהיבטים משפטיים שונים של הגנה זו.
"בין השאר, יתאם כוח המשימה פתיחה בהליכים לאכיפת החוקים והנהלים החלים על משטרת ישראל ותקיפה משפטית של שימוש בלתי חוקי באמצעים השונים, פתיחה בהליכים משפטיים, מנהליים, נזיקיים או פליליים נגד האחראים למעשים פסולים ובלתי חוקיים ולמיצוי זכויותיהם של אזרחים שנפגעו בהפגנות, ועוד צעדים משפטיים ככל שיידרשו", מסרו יוזמי המהלך.
עוד הם קראו לשוטרים ולצמרת המשטרה "להקפיד על שמירה והגנה על זכות היסוד להפגין, להקפיד על פעולה חוקית וראויה של משטרת ישראל, למצות את הדין עם המיעוט בקרב השוטרים המפר את חובותיו ולוודא שכוח משימה זה שהקמנו – יהיה מיותר וחסר תעסוקה".